וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מובילאיי תהפוך לאפל של עולם הרכב?

אנדרו גודמן, פורבס

4.9.2014 / 14:38

המנייה זינקה אתמול ב-9.2% במהלך המסחר. האם מובילאיי, שהונפקה רק לפני כחודשיים, בדרך להפוך לחברה הישראלית המצליחה בכל הזמנים?

מובילאיי מערכת בטיחות לרכב. קובי ליאני
מוביילאיי מעריכה כי מוצריה מותקנים בלמעלה מ-3 מיליון כלי רכב ברחבי העולם/קובי ליאני

עיתוי הוא הכל כאשר מדובר בהנפקה ראשונית לציבור - החברה הופכת ציבורית והחתמים לא רוצים שדבר ישפיע לשלילה על הביקוש. אך נראה שלחברת מוביילאיי, העיתוי לא היה שיקול. בעיצומו של מבצע צוק איתן, ערכה החברה הצגת בכורה בבורסה בניו יורק וגייסה קרוב למיליארד דולר - מה שהופך את הנפקה הזו למוצלחת ביותר אי פעם עבור חברה ישראלית בארה"ב.

לאתר פורבס ישראל

פתיחת המסחר, כך נראה, שימשה כנקודת ציון נוספת עבור החברה. המנייה זינקה ב-8.5% ביומה הראשון והמשיכה לטפס גם בהמשך, כשרשמה זינוק של 9.2% נוספים והשלימה יומיים חלומיים בסופם עמד ערכה על 45.25 דולר, לעומת 25 דולר ביום הנפקתה. המפנה החד הגיע לאחר שקיבלה סקירה חיובית במיוחד ממספר אנליסטים המסקרים אותה וכונתה "האייפון מומנט של עולם הרכב".

בהמשך תיקנה המנייה מעט כלפי מטה, ורשמה כמה ימים רצופים של ירידות קלות בערכה. אך אמש התהפכה המגמה פעם נוספת - והמנייה זינקה והוסיפה 9.2% לערכה בין יום, בעקבות המלצת "מורגן את סטנלי" אשר העריכו את שוויה בכ-100 דולר - יותר מכפול מערכה הנוכחי. המנייה ממשיכה למשוך תשומת לב רבה ולעורר את התעניינותם של משקיעים, אנליסטים ופרשנים בתקשורת האמריקאית.

מוביילאיי מעריכה כי מוצריה מותקנים בלמעלה מ-3 מיליון כלי רכב ברחבי העולם. ב-2013 החברה דיווחה על הכנסות בסך 81 מיליון דולר, אשר הורכבו בעיקר ממכירות לג'נרל מוטורוס, הונדה מוטור, קבוצת BMW וניסן מוטור. עד סוף השנה הנוכחית הטכנולוגיה של מוביילאיי תהיה זמינה ב-160 דגמי מכוניות המיוצרות על ידי 18 יצרני רכב שונים, ועד 2016 טכנולוגיית מוביילאיי תימצא ב-237 דגמי מכוניות של 20 יצרני רכב שונים, ביניהם יצרנית הרכב הענקית טסלה.

מלבד העסקאות ההולכות וגדלות עם יצרניות הרכבים, נמצאת מוביילאיי במערכת יחסים עם כל הספקים העיקריים בתעשיית חלקי הרכב, אשר משלבות את תוכנת מוביילאיי במצלמות שלהם.

תקני בטיחות לרכב מונעים על ידי רגולציה ורצון הצרכנים לנהוג במכוניות בטוחות יותר. על מנת להשיג דירוג בטיחות של 5 כוכבים באירופה יצטרכו יצרניות הרכב להוסיף מערכת בטיחות מתקדמת אחת לפחות ברכב. עד 2017 מעריכים כי יצרניות הרכב ידרשו להוסיף מערכות בטיחות מתקדמות כדי להשיג דירוג בטיחות של 4 כוכבים בלבד. גם בארה"ב נעים בכיוון הבטיחותי ולדירוג הבטיחות השנה התווסף הצורך בקיום מצלמות אחוריות במכונית. ההערכה היא כי מדינות רבות אחרות צפויות ללכת בדרכן של ארה"ב ומדינות אירופה ולהתאים את התקן שלהן.

למרות קצב הצמיחה המהיר בהכנסות (מעל ל-100% בשנתיים האחרונות), לחברה רווחים מעטים עד כה, תזרים מזומנים נמוך ושווי שוק הקרוב ל-9 מיליארד דולר בלבד. כעת כאמור, יתכן ומסתמן מפנה ביחסם של המשקיעים אל המנייה.

דבר אחד בהחלט משחק לטובתה של החברה הישראלית - החסמים המשמעותיים שבכניסה לשוק מערכות הסיוע המתקדמות לנהג. האולגוריתמים המורכבים בהם משתמשת מוביילאיי מתהווים כבר במשך 15 שנה והמוצרים שלהם זמינים בשוק כלי הרכב משנת 2007. מוביילאיי היא הספקית היחידה המציעה את כל פונקציות הבטיחות והנוחות בכלי הרכב, בעוד מתחריה מתמחים בפונקציות ספציפיות בלבד.

כל מתחרה חדש - אפילו כזה שבאמתחתו הון ניכר - נתון לציר זמן הנע בין חמש לשבע שנים בו יצטרך לפתח ולאמת את הטכנולוגיה שלו עם יצרניות הרכב. בנוסף, ספקי חלקי הרכב מנסים לפתח בעצמם מערכות סיוע מתקדמות לנהג, בין היתר בשל מדיניותה האסטרטגית של חברת מוביילאיי לפיה אין הן עובדים עם ספקים אשר מוכרים מוצרים מתחרים. למרות שאנו רק בתחילת המרוץ של שוק זה, מוביילאיי בהחלט מובילה ובעלת הסיכויים הגבוהים ביותר לנצח בו.

  • עוד באותו נושא:
  • מובילאיי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully