וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן כישלון במו"מ לרפורמה בחברת החשמל

הדי כהן

7.9.2014 / 9:21

האלטרנטיבות של המדינה: להמשיך ברפורמה באופן חד-צדדי ולגרור את התנגדות העובדים, או להמשיך ברפורמה איטית והדרגתית תוך הכנסת יצרני חשמל פרטיים למשק

ועידת הנשיא. מגד גוזני
תוכחות נגד הוועד. אורי יוגב/מגד גוזני

הרפורמה בחברת החשמל תקועה: כשנה לאחר הקמת ועדת יוגב בראשות אורי יוגב, נפגשו ביום חמישי חברי הוועדה עם שר האוצר יאיר לפיד ושר האנרגיה סילבן שלום ומסרו להם כי נכשל הניסיון להגיע לרפורמה בהסכמה עם עובדי חברת החשמל. יו"ר ועד העובדים הוא מיקו צרפתי.

האלטרנטיבה העומדת כעת בפני המדינה היא להמשיך בביצוע הרפורמה באופן חד-צדדי תוך מתן פיצוי לעובדי חברת החשמל בתמורה להסכמתם לרפורמה. הסיכוי למהלך זה אינו גבוה וצפוי לגרור את התנגדות ועד העובדים.

החלופה הנוספת היא להמשיך ברפורמה האיטית במהלכה תאפשר המדינה ליותר ויותר ספקי חשמל פרטיים להיכנס לשוק ולאתגר את חברת החשמל.

לפני כחודשיים אירע פיצוץ נוסף במו"מ בין המדינה לוועד עובדי חברת החשמל בעוד העובדים טענו כי המדינה הקשיחה את עמדותיה. יוגב פתח אז את הישיבה (שהתפוצצה כעבור זמן קצר) בתוכחה חריפה כלפי הוועד על כך שאיים לפתוח בהליך של ביזיון בית המשפט נגד יושבת ראש רשות החשמל. בהמשך הישיבה הבהיר הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם כי מבחינתו לא יהיה סוף פסוק לבדיקות שהוא עורך בנושא חריגות השכר - אפילו אם ייחתם הסכם קיבוצי חדש במסגרת הרפורמה.

יוגב אז אישר את חשיפת "גלובס" כי לפיד מתנגד לתת לעובדי חברת החשמל תוספות לפנסיה בגובה 2,500 שקל ודורש להפחית את גובה ההטבה הכספית שתוצע לעובדים במקום החשמל חינם. יוגב ציין כי הפערים בנושא השינוי המבני קטנים יחסית. בעקבות דבריו הסתיימה הישיבה.

מבחינת העובדים, מתווה הרפורמה עליו דובר בחודשים האחרונים היה מביא לפרישה מרצון של כ-500 עובדים בלבד. 350 עובדים בני 62 ומעלה היו אמורים לפרוש בתחילת 2015 ויחד איתם עוד 150 עובדים בני 40 ומעלה המוגדרים "בעייתיים" ו"לא מתפקדים". בנוסף המדינה הייתה מוכנה להגדיל את השכר הפנסיוני של כלל העובדים שיישארו בחברה ב-2,500 שקל. כבר אז היה מדובר בנסיגה של המדינה לעומת תוספת של 1,000 שקל שהציעה בעבר לפורשים בפרישה מוקדמת ו-2,000 לעובדים הנשארים. ועד העובדים של החברה לא קיבל את הצעת המדינה ודרש תוספת של 3,000 שקל לגמלה.

בנושא הטבת החשמל חינם הציעה המדינה לעובדים תוספת שכר בשיעור השווה לצריכה שנתית של 9,000 קוט"ש. כיום נהנים עובדים החברה וגמלאיה מתשלום מלוא חשבון החשמל שלהם עד לצריכה שנתית של 18 אלף קוט"ש (צריכה ממוצעת של משק בית מוערכת בכ-8,000 קוט"ש) והחברה משלמת לעובדים גם את גילום המס בגין ההטבה תוכנית הפרישה מרצון שעליה דובר בשנים האחרונות כללה פרישה של כ-2,500 עובדים בגילאי 57 ומעלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully