וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפל אחרי ההשקה: האם הייתרון יישמר?

10.9.2014 / 14:25

אחרי ההשקהשל מוצריה החדשים, שהיתה מוצלחת אך לא פורצת גבולות נשאלת השאלה - מה צופן העתיד לחברת הטכנולוגיה המוצלחת?

אמש התקיים אחד האירועים המשמעותיים של אפל – ההשקה של האייפון 6, מוצר הדגל של החברה והשקת דור העתיד של התקשורת הבין אישית, ה"אפל ווטש" (שעון האפל). ההשקה אמש הייתה על פי הסטנדרטים של אפל - מרשימה, ונראה כי המוצרים שהושקו בה היו מצוינים אם כי לא פורצי גבולות.

מניית אפל סגרה אתמול בכמעט 98 דולר, ירידה של 0.4% לעומת מחיר הסגירה ביום שלפני ההשקה של קו המוצרים החדש. הציפיה להשקת קו המוצרים החדש הביאה, רק לפני כשבוע, את המניה אל מעל רמת 100 הדולר אולם מהלך חסימה של סמסונג שהשיקה מוצר שאמור להיות פורץ דרך עבורה תקע את מניית אפל על רמה זו – האם יש מה להתרגש מהתגובה הצוננת של המשקיעים? נראה כי התשובה לכך שלילית, אפל עשתה אתמול את המהלך הנכון אולם נראה שטים קוק יצטרך למצוא פתרון משמעותי להיעדרה של רוחו פורצת הגבולות של המייסד האגדי, סטיב ג'ובס.

השעון החכם של אפל, ספטמבר 2014. AP
מחשוב לביש - העתיד של התחום? אפל ווטץ'/AP

השקת ה"אפל-פיי", שירות התשלומים החדש של אפל שאמור להתחרות בפייפאל אינו מרשים ויש הערכות שאפילו מדברות עליו כמיותר, שיתוף פעולה אסטרטגי עם פייפאל היה יכול לתת פתרון טוב ואיכותי למשחק על המגרש של התשלומים המקוונים. בכל מקרה אפל פתחה אמש חזית עם השירות הפופולרי של פייפאל, היא תצליח כפי הנראה לנגוס נתח מסוים משוק התשלומים המקוונים אך לא נראה כי היא תשתלט עליו. בכדי לנגוס באופן מהותי בנתח השוק הנ"ל היה על אפל ליצור פתיחות "לעולם" שמחוץ לתחומי התפוח, אולם עד כה הראתה אפל כי פתיחות אינו הצד החזק שלה.

האפל-פיי ככל שיהיה שירות מעניין נמצא הרחק מאחורי העניין באייפון 6 ובאפל-ווטש'. האייפון 6 הוא למעשה מוצר הדגל של אפל. הוא אחראי למרבית ההכנסות שלה, החלק הארי של הרווחים שלה ומביצועיו יגזרו מחיר המניה ושווי החברה. כצפוי, אפל השיקה אתמול שני סוגים של מכשירי אייפון. בעוד נושא גודל המכשירים היה צפוי הרי שאפל הצליחה להרשים בשיפורים שביצעה במסכים, מהירות העיבוד והשיפור בעדשת המצלמה. כאן אפל הצליחה לשמור על הרלוונטיות שלה כשמעל הראש ריחפה העובדה שאין במכשירים האלה הצבת גבולות חדשים בעולם הסלולר אלא מתיחת הגבולות שלו, מה שמעלה תהייה, האם שוק הסלולר יכול בשלב הזה לעשות קפיצת מדרגה חדשה ולהציב סטנדרטים חדשים בסדר גודל של האייפון הראשון או השדרוג המסיבי שלו בדורות הבאים? התשובה היא כנראה שלא. שוק הטלפונים החכמים נמצא בשלב אבולוציוני שבו הוא ישתפר כל הזמן אבל הצבת סטנדרטים חדשים? לא בשלב הזה.

כל זה מביא אותנו להשקה של האייפון ווטש'. נראה כי נושא המחשוב הלביש הוא העתיד של שוק התקשורת. את העתיד כפי שהציגה אותו אפל אמש, ניתן לראות כבר במוצר הזה של החברה. שערו בנפשכם שעון שמאפשר לדבר בדרך קולית עם מישהו, מאפשר לקבל הודעות ולשלוח הודעות, לשמוע מוזיקה ובכלל להתעדכן בכל הפיצ'רים שמעדכנים אותנו במכשיר הטלפון הנייד. אפל הניחה אתמול את היסודות לכל זה עם מוצר אטרקטיבי שעונה, לפחות בשלב האבולוציוני הזה, על חלק ניכר מהציפיות.

אמנם גוגל הקדימה את אפל בנושא המחשוב הלביש עם המשקפיים הידועות, אולם שעון מחשובי קל יותר לנשיאה (ענידה) על בסיס יומי ומשתלב בחיי היומיום מבלי למשוך תשומת לב או לשנות כהוא זה מההרגלים.

אפל, טים קוק, אייפון 6, apple watch, שעון חכם. AP
חדשנות - או דשדוש באזור הנוחות? טים קוק/AP

אם נלמד מהשיטתיות שבאופן העבודה של טים קוק הרי שהדורות הבאים של האפל ווטש' יצמצמו את פער היכולות של השעון מול מכשיר הטלפון כשאפל הצליחה לעשות את זה גם בנושא העיצובי, השעון נראה לפחות בסרטונים ובדיווחים של כתבי הטכנולוגיה – פשוט טוב.

מהאירוע של אפל אמש ניתן ללמוד הרבה, החברה רחוקה שנות אור מלאבד את הדרך שלה, היא ממשיכה לשמור על המסורת האליטיסטית שבנתה אותה וממשיכה להוביל את השווקים בהן היא פועלת בין אם מדובר בעסקי הליבה של המחשבים הקונבנציונליים, מכשירי הטלפון ועכשיו גם השעון ובין אם במוצרי השורה השנייה של החברה כמו האפל טיוי, האייטונס, שירות התשלומים וכד'. האם מניית אפל שועטת לכיוון ה-200 דולר? לא נראה כרגע, אבל היא בהחלט בדרך לשם גם אם בצעדים קטנים, מה שמביא את האנליסטים להמליץ שלא להחזיק את המניה מעבר למשקלה במדדים.

פיטר גרני, אסטרטג המניות הראשי של סקסו בנק, צינן הבוקר במכתב למשקיעים את ההתלהבות של מעריצי אפל: "קיבלנו אייפון מהיר יותר? קיבלנו. קיבלנו את Apply-Pay, שאמור לחסל את פיי-פל ולהקל על הרכישות שלנו? קיבלנו. אבל כשהגענו לשעון אפל החדש – אני לא רואה את הרלוונטיות, אפל עברה תוך 14 שנה ממצב קרוב לפשיטת רגל ב-1997 לרווחים של 40 מיליארד דולר. אין עוד חברה שהניבה כל כך הרבה ערך לצרכנים ולבעלי המניות בתקופה כה קצרה. עם זאת, המוצרים שלה הם 'גירויים שימושיים' שהופכים את החיים לקצת קלים יותר – אבל הם כבר לא גרנדיוזיים ומשני-עולם כפי שהיו. אני צופה שהתחרות לאפל תגבר ושהיא תימצא תחת לחץ מצד ענקי עולם הטכנולוגיה. זה בלתי נמנע כפי שכוח הכבידה הוא בלתי נמנע. אני מעריך שאפל הופכת לאט לאט לממוצעת, הן מבחינת רמת החדשנות שהיא מציגה והן עבור בעלי המניות שלה. זו אינה המלצת 'מכירה', אבל אין ספק שאפל היא כבר לא מניה שצריך להחזיק מעבר למשקלה היחסי במדדים".

בינתיים נותר ליהנות מהשיפורים, אולם נראה כי הצומת הבא יהא זה הקריטי אשר יעיד לאן פני אפל מועדות לחדשנות והובלת קו או שמא דשדוש באיזור הנוחות, דבר שישפיע הן על שוויה של החברה והן עלינו כחברה צרכנית וטכנולוגית.

ניצן כהן הוא עיתונאי ופרשן כלכלי.

  • עוד באותו נושא:
  • אפל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully