וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1,000 ישראלים הסתערו על 14 דירות מוזלות ביקנעם

אורי חודי

16.9.2014 / 13:57

מדובר בפרויקט הכולל בסך הכל 55 דירות, 14 מתוכן מוזלות לזכאי משרד השיכון במחיר 575 אלף שקל

בית ודירה בצפון. משה אסרף, ג'יליס
הביקוש העצום לאותן 14 הדירות המוזלות אינו מפתיע/ג'יליס, משה אסרף

מחירי הדירות המאמירים הופכים דירות מוזלות למצרך מבוקש יותר מתמיד. בעוד תוכניות הממשלה וקבינט הדיור כמו מע"מ אפס או מחיר מטרה מתעכבות, כמו גם תוכניות השכירות המפוקחת, פרויקטים שנבנים במסגרת מחיר למשתכן המבשילים כעת ויוצאים לשיווק גוררים ביקוש אסטרונומי.

כך, פרויקט אחד ביקנעם, בו זכתה חברת מליבו ביוני 2013, הכולל בסך הכל 55 דירות, מתוכן 14 דירות מוזלות במסגרת מחיר למשתכן, גרר קרוב ל-1,000 פניות למשרדי החברה להרשמה לרכישת הדירות המוזלות. כזכור, במסגרת תוכנית מחיר למשתכן צריכים הנרשמים לעמוד בקריטריונים שקבע משרד השיכון, להירשם אצל החברה לרכישה ומאוחר יותר להשתתף בהגרלה שנערכת באמצעות משרד השיכון.

הביקוש העצום לאותן 14 הדירות המוזלות אינו מפתיע משום שתג המחיר שלהן אכן מהווה הנחה משמעותית למחירי השוק. כך, מחיר דירת 3 חדרים במסגרת הדירות המוזלות עומד על 575 אלף שקל בלבד בעוד מחיר הדירות הרגילות שמשווקת החברה לציבור הרחב עומד על בין 1.1 מיליון שקל ל-1.5 מיליון שקל. הפרויקט המדובר, בו נכללות 14 הדירות במסגרת מחיר למשתכן, ממוקם בשכונת שער הגיא כאשר מליבו היא החברה היזמית ואמפא מליבו היא קבלן הביצוע. הפרויקט כולל סך הכל חמישה בניינים בני 3 קומות. אדריכל הפרויקט הוא משרד תמיר אדריכלים.

נציין שתוכנית מחיר למשתכן בוטלה על ידי משרד השיכון בשנה החולפת ולכן מכרזים בשיטה זו לא מתפרסמים כבר תקופה ארוכה. את המכרזים עתידה להחליף התוכנית החדשה של משרד השיכון - מחיר מטרה. מכרזים מעטים שנסגרו טרם בוטלה התוכנית על ידי משרד השיכון עדיין יוצאים מעת לעת ועל פי אתר המשרד, פרויקטים דומים עתידים להיפתח להרשמה בערים מודיעין-מכבים-רעות, בית שמש, ראש העין, ירושלים, ביתר עילית, נשר ויקנעם.

מכרזי מחיר למשתכן שפורסמו במהלך השנים פעלו כך שיזמים וקבלנים קיבלו הנחה על הקרקע והתחייבו למכור דירות מוזלות לזכאי משרד השיכון. רף המחיר של אותן דירות מוזלות נקבע עוד בהצעת החברה במכרז, והמחיר הנמוך ביותר שהציע החברה לדירות אלו זיכה אותה בזכייה במכרז. המנגנון של מחיר למשתכן זכה לביקורת בשל הקריטריונים שהציב משרד השיכון לזכאים ומיקום המכרזים שבוצע פעמים רבות ביישובים לאוכלוסייה החרדית. לפני למעלה משנה שונו הקריטריונים ונכלל בהם גם סעיף של מיצוי כושר השתכרות שהיה אמור לתקן את העיוות. אולם זמן קצר לאחר מכן בוטלו המכרזים האמורים.

נציין שתוכנית מחיר למשתכן אכן הניבה דירות במחיר נמוך לזכאים, אך לא היה באפשרותה להשפיע על מחירי הדירות הגבוהים בשל מיעוט הדירות המוזלות ששווקו בפועל. עם זאת, מחיר הדירות מוזלות לזכאים, כמו זה שביקנעם שהוא נמוך משמעותית ממחיר השוק, מעלה את השאלה האם נכון היה לבטל את המנגנון של מחיר למשתכן כל עוד התוכנית שאמורה להחליף אותו, מחיר מטרה לא יצאה לדרך.

  • עוד באותו נושא:
  • יקנעם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully