וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלטלה בחברת החשמל: המנכ"ל התפטר

הדי כהן

22.9.2014 / 18:50

אלי גליקמן מכהן כמנכ"ל חברת החשמל החל מאפריל 2011. לדבריו, "החלטות פופולריות בטווח הקצר עלולות להוות כשל אסטרטגי חסר תקדים ולכך איני מוכן לתת יד"

מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, הודיע היום (ב') לדירקטוריון החברה על כוונתו לפרוש מתפקידו. גליקמן, שמכהן כמנכ"ל חברת החשמל החל מאפריל 2011, מסר כי "בנושא הרפורמה עסקנו ללא לאות בשנים האחרונות. בשנה האחרונה התקדמנו התקדמות מהותית שקרבה אותנו מאד, לחתימה על הסכם העקרונות לרפורמה. הדגשתי ואני מדגיש שהשארת המצב הקיים ללא החלטה, הינה ההחלטה הגרועה ביותר! ההחלטה לסכל את הרפורמה העבירה נטל אחריות כבד לגורל החברה הגדולה ביותר במשק על כתפיהם של אלו אשר קיבלו אותה.

"קשה יהיה להסביר בעתיד לכל גורם שיידרש לעניין, הכיצד שורת מומחים נטולי אינטרס דחפו לאורך שנים לביצוע הרפורמה הנוכחית ובאבחה אחת הוחלט לסכלה. החלטות פופולריות בטווח הקצר עלולות להוות כשל אסטרטגי חסר תקדים ולכך איני מוכן לתת יד.

"בפגישה שקיימתי עם שר האוצר הבהיר לי השר שאין בכוונתו לאשר ביצוע רפורמה למשק החשמל בישראל ובחברת החשמל. לאור זאת, הצעתי לשר שתי דרכי פעולה נוספות אפשריות, האחת רפורמה אחרת, אגרסיבית והשניה, לבחור בדרך של 'רה-ארגון' וחיזוק פיננסי משמעותי של החברה; כל זאת מאחר ושוק האנרגיה מחייב ארגון והסדרה מיידים, שאם לא כן, קיימת סכנה משמעותית בעתיד, למשק החשמל בישראל ולחברת החשמל בכלל וברמה הפיננסית בפרט".

גליקמן מסר ליו"ר הדירקטוריון, יפתח רון-טל: "לצערי הרב, מאחר ואין כוונה לקדם את נושא הרפורמה ואני מתקרב לארבע שנים מאז תחילת תפקידי כמנכ"ל החברה, החלטתי שיהיה זה נכון לתאם איתך בצורה מוסכמת ומכובדת מועד נכון, קרוב, לסיום תפקידי. מועד שיאפשר לך ולחברי הדירקטוריון לבחור מנכ"ל בתהליך מסודר".

"לא מכיר עוד מנכ"ל שלא אחראי על ההכנסות ועל ההוצאות של החברה שלו"

לפני שבוע תקף גליקמן בצורה חסרת תקדים את משרד האוצר ואת ההתנהלות של מדינת ישראל בכל הנוגע למצבה של חברת החשמל. בדיון בבית הדין האזורי בחיפה, שדן בבקשת הוועד בחברת החשמל לאפשר להם לנקוט צעדים אירגוניים, אמר גליקמן: "הנחת העבודה של חברת החשמל היא שהמדינה מאחוריה. יש אסטרטגיית 'יהיה בסדר'.

המשמעות של 'יהיה בסדר' מסוכנת, ואנחנו יודעים זאת ממקומות אחרים. וכך הגענו לגירעון וחוב של 70 מיליארד שקל. רובנו לא מבינים את המשמעות. זה חוב ברמה של מדינות - לא ברמה של חברות. אנחנו חושבים שזו אסטרטגיה לא נכונה. היא מסוכנת מאוד, וזה ממש לא בסדר שמביאים חברה למצב הזה. יסבירו לי המומחים: איך יכול להיות שמחיר החשמל במדינת ישראל הוא אחד הזולים ב-‏OECD‏?

‏‏‏"האסטרטגיה של 'יהיה בסדר' הביאה למצב שרוצים רפורמה בניגוד לרצון ההנהלה, ובטח בניגוד לרצון העובדים. מה קרה? למדינה זה קצת הצליח יותר מדי. בגלל משבר הגז המצרי העסק נעשה מסוכן. פתאום העובדים התחילו להבין שיש חשש לעתיד החברה ויש צורך ברפורמה.

אני לא מבין איך המדינה, שדחפה במשך שנים את החברה לרפורמה, הביאה אותה למצב כל כך קשה".

‏גליקמן תקף גם את הנסיגה מהרפורמה: "פתאום, שלושה ימים לפני, שר האוצר 'מסתובב'. האם כל פקידי האוצר לדורותיהם טועים? ככה מנהלים מדינה? איך יכול להיות מצב שמשחקים כאן עם חוב של 70 מיליארד שקל? היו גם פערים, אבל סוכם עם אורי יוגב לחתום על הסכם עקרונות, ואחר כך במשך כמה חודשים לסגור עוד פרטים. אנחנו הסכמנו. נקבע דיון מסכם שבסופו לא זזים עד שחותמים. אנחנו משחקים כאן עם חברת החשמל! טעויות שעושים כאן - המדינה תשלם עליהן שנים קדימה. בקליפורניה היה משבר שהחליטו על רפורמה והורדת התעריף ב-10%. תוך שנתיים המחירים עלו ב-100%, ועד היום המשבר קיים".

‏‏גליקמן אמר למעשה בדיון שאין לו שליטה על מצבה של החברה: "אני לא מכיר עוד מנכ"ל שלא אחראי על ההכנסות ועל ההוצאות של החברה שלו. לצערי, המדינה קבעה ב-1996 שהיא קובעת את התעריף ללא סמכות ערעור. הנושא הזה צריך להיבדק. דירוג החברה עלה אחרי מאמצים רבים שההנהלה השקיעה בסיוע גורמי המדינה. ברגע אחד שאין דיוני רפורמה, הסוכנויות יורידו את הדירוג! אנשי האוצר אמרו לסוכנויות שאין ספק שתהיה רפורמה. אני רוצה לומר שגם בתשובת המדינה שמדברת על כך שבשנת 2020 צפוי להיות 30% ייצור פרטי, ואני בעד תחרות, בהסכם העקרונות הסכמנו - וגם העובדים בניגוד לרצונם - לתחרות בייצור. מה קורה פה?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully