וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוט מובייל תשלם פיצוי מיליון שקל להסתדרות

חן מענית

28.9.2014 / 10:36

החברה נקטה בשורה של צעדים על מנת לפגוע בהתאגדות עובדיה. מדובר בסכום הפיצוי הגדול ביותר שבו חויבה חברה בגין פגיעה בהתארגנות עובדיה

הוט מובייל. אייל יצהר, גלובס
רק קביעת סנקציה כלכלית משמעותית תוכל להרתיע ולמגר את התופעה של ההתערבות הפסולה מצד מעסיקים בהתארגנות עובדיהם/גלובס, אייל יצהר

חברת "הוט מובייל" תשלם פיצוי בסך מיליון שקל להסתדרות מאחר שהיא נקטה בשורה של צעדים שנועדו לסכל את מהלך ההתארגנות של עובדיה במסגרת ארגון העובדים. זאת, בין היתר, בכך שניסתה להביא לפיטוריהם של שלושה מתוך חמשת חברי ועד הפעולה של העובדים על רקע ההתארגנות. כך קבעו לאחרונה שופטת ביה"ד האזורי לעבודה, נטע רות ונציגי הציבור בביה"ד בפסק דין שניתן בסכסוך הקיבוצי בין הצדדים. מדובר בסכום הפיצוי הגדול ביותר שבו חויבה חברה בגין פגיעה בהתארגנות עובדיה.

עוד קבע ביה"ד לעבודה, בין היתר, כי צעדים ארגוניים חפוזים שבהם נקטה הוט מובייל, שמעסיקה 500 עובדים לשינוי המבנה הארגוני שלה באופן חד-צדדי שהתבטאו בהעברת מוכרי השטח העסקי לחברה האחות, הוט טלקום, נועדו אף הם לפגוע בהתארגנות העובדים.

בתוך כך קיבל ביה"ד לעבודה את דרישת ההסתדרות להכיר בהוט מובייל כיחידת מיקוח נפרדת לצורך ההתארגנות. כפועל יוצא מכך נקבע כי ההסתדרות היא ארגון עובדים יציג בהוט מובייל לאור העובדה שיותר משליש מעובדיה חתמו על טפסי הצטרפות להסתדרות.

לדברי ביה"ד לעבודה רק קביעת סנקציה כלכלית משמעותית תוכל להרתיע ולמגר את התופעה של ההתערבות הפסולה מצד מעסיקים בהתארגנות עובדיהם, במטרה לפגוע בהתארגנות ולסכל אותה. "הפיצוי ההולם בנסיבות החריגות והקיצוניות של העניין (פגיעת הוט מובייל בהתארגנות עובדיה. ח"מ), צריך לעמוד על מיליון שקלים", נקבע.

בקבוצת הוט ישנה היסטוריה ארוכה של ניסיונות התארגנות. בין היתר, ניסו בעבר עובדי חברת הבת, "הוט טלקום" להתארגן במסגרת הסתדרות העובדים הלאומית אך החברה הכשילה ניסיון זה. גם עובדי הוט מובייל התארגנו, כאמור, במסגרת ההסתדרות. ב-4 באפריל 2014, יום לפני שההסתדרות מסרה הודעה על כך שהיא ארגון עובדים יציג בחברה, זימנה הוט מובייל שלושה מחברי ועד הפעולה בהתארגנות לשימוע לפני פיטורים. המדובר בחגי גנש, שעבד כמנהל נכסים, רותי גרוברמן, שעבדה כאחראית אדמינסטרציה ותומר מושקוביץ, ששימש כמנהל תיקי לקוחות האחראי על טיפול בלקוחות החברה הגדולים. במסגרת השיחות הוצע לעובדים לפרוש מרצון או להשתתף בשיחת שימוע לפני פיטורים. בעקבות הזימונים פנתה ההסתדרות למנכ"ל החברה, ישעיהו רוזנברג, בדרישה לבטל את פיטורי השלושה והחלה לפעול למניעת ניסיונות סיכול ההתארגנות ע"י הוט מובייל.

ב-29 באפריל הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה נוכח טענותיה כי החברה מתנכלת לעובדי במהלך ההתארגנות הראשונית ובהמשך הסכסוך הופנה לביה"ד לעבודה בת"א. הוט מובייל טענה בביה"ד, בין היתר, כי היא לא פגעה בהתארגנות העובדים וכי לא הוכח קשר בין זימון חברי ועד הפעולה לשימוע לבין ההתארגנות. לדבריה, הרקע לפיטורים היה נעוץ בהליכי צמצום. עוד טענה החברה כי יש לראות בקבוצת הוט כולה, על 14 חברות הבת שלה, כיחידת מיקוח לצורך ההכרה בהתארגנות עובדים ואין לראות בה כיחידת מיקוח נפרדת.

ואולם, ביה"ד פסק כי "הוט מובייל עושה שימוש במחלוקת המלאכותית על 'יחידת המיקוח' על מנת לנסות ולשסות את ההסתדרות וארגון 'כוח לעובדים' זה בזה שפנו להכיר בהם בארגון עובדים יציג ביחידות מיקוח שונות שאינן חופפות בקבוצת הוט (כוח לעובדים מייצג את עובדי חברת האחות,"הוט מערכות". ח"מ) "ההכרה ב'הוט מובייל' כיחידת מיקוח היא המסקנה המתבקשת גם לאור מכלול הטעמים העומדים ביסוד ההעדפה של יחידת המיקוח המפעלית כפי שהותוו בפסיקה, הן אלה הנוגעים לנקודת המבט של העובדים והן אלה הנוגעים לנקודת המבט של המעסיק", נכתב בפסה"ד.

לדברי השופטת, בין היתר, פעילות הסלולר של קבוצת הוט מרוכזת בידי הוט מובייל וההפרדה המבנית שהחיל לגביה שר התקשורת הנה קשיחה אף יותר מזו שעוגנה במסגרת תנאי הרישיונות שהוענקו לחברות הבת, הוט טלקום והוט מערכות. "הרישיון שניתן אפוא להוט מובייל חייב אותה לקיים הפרדה מבנית בינה לבין חברות נוספות בקבוצת הוט.. די בדברים אלה ללמד כי יש מקום לראות בהוט מובייל יחידת מיקוח מ'נקודת ראותו של המעסיק' לאור המשקל המרכזי של הפרמטר הארגוני-ניהולי ולאור השאיפה שלא לומר החובה שמקורה בחוק התקשורת להתאמה בין יחידות המיקוח לבין המבנה הניהולי המוכפף להפרדה מבנית בתחומי התאגיד הנפרד של החברה", נקבע.

לדברי ביה"ד בנוסף, הכרה ביחידת מיקוח כוללת את קבוצת הוט כולה, באפן שיקשה על ההתארגנות הראשונית, עלולה להקנות יתרון לא ראוי להוט מובייל בהשוואה למתחרים קיימים או מתחרים פוטנציאלים בשוק הסלולר. אותו יתרון בדיוק ביקש הרגולטור למנוע.

לדבריו, הכרה בקבוצת הוט כולה כיחידת מיקוח הייתה עלולה להביא לאחת משתי תוצאות שליליות:

א. עיקור ההפרדה המבנית שנועדה לצמצם את הריכוזיות בשוק התקשורת ולעודד תחרות הוגנת.

ב. הגברת הנטייה של מעסיקים מתחרים בשוק הסלולר שאינם חלק ממבנה רב תאגידי, המאפשר לעשות בו שימוש פסול לסיכול ההתארגנות - לנקוט בצעדים אגרסיביים לדיכוי ההתארגנות על מנת לשמור על כושר התחרות בשוק.

כן נקבע כי "לאחר שהיה נדמה שההתארגנות בהוט מובייל הופכת לעובדה קיימת ניסתה החברה לנקוט בהליך נוסף על מנת לגדוע את ההתארגנות בעודה באיבה הפעם ב'דרכי נועם' כביכול ובהליכים שנועדו לשכנע את העובדים כי הם יזכו להישגים נאים יותר ללא תיווכה של ההסתדרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully