וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכרזים לייצור חשמל סולארי - לפי המחיר הנמוך

הדי כהן

29.9.2014 / 8:35

עד כה רשות החשמל נתנה רישיונות בתעריפי ייצור מובטחים מראש. "מעתה והלאה תתקיים תחרות חופשית על תעריפים בין פרויקטים"

פאנל סולארי. ShutterStock
פאנל סולארי/ShutterStock

מאז אושרו לראשונה מתקנים לייצור חשמל סולארי בישראל לפני שש שנים, פעלה ממשלת ישראל להרחבת היקף הייצור הפרטי של אנרגיה ירוקה על ידי מתן מכסות בתעריפי ייצור מובטחים מראש. אולם, בימים אלו מסתיימות מכסות הייצור האחרונות מסוג זה בישראל.

לאחר שימולאו המכסות הנותרות האחרונות, בסך 6.4 מגה-ואט, והחל ב-1.1.2015, בכוונת רשות החשמל לאשר מכסות רישיונות לייצור חשמל באנרגיה סולארית על בסיס מכרזים מבוססי מחיר - כלומר, היזם שיציע את ייצור החשמל בתעריף הנמוך ביותר עבור הציבור יזכה במכרז. צעד זה צפוי לחסוך לציבור משלמי המסים מיליארדי שקלים.

לאחר כניסת השינויים לתוקף, יתקיימו בישראל שני מסלולים לייצור חשמל סולארי פרטי. האחד, לצרכנים פרטיים המעוניינים להקים מתקן סולארי על גג בבעלותם לצורך שימוש עצמי, במנגנון המכונה "מונה נטו" ומאפשר לממן את חשבון החשמל הביתי באמצעות ייצור חשמל סולארי, ולמכור את העודפים, במידה וישנם, לחברת החשמל. השני, ליצרנים עסקיים, יינתן על בסיס רישיונות במכרזים, שייפתחו להצעות על בסיס מחיר הייצור הנמוך ביותר.

כאן המקום לציין, כי בשנים האחרונות ירדו בעולם מחיריהם של הפאנלים הסולאריים הפוטוולטאים (PV) ברמה שמאפשרת, במדינות מסוימות, מצב של Grid Parity (המונח גריד פאריטי מתייחס לנקודה שבה השימוש באנרגיה מתחדשת כדאי יותר לפרט ולמדינה מאשר עלות הפקת החשמל ברשת הארצית).

במצב זה, משתלם יותר, או שווה באותה מידה, לייצר חשמל באמצעות פאנלים סולאריים מאשר לרכוש את החשמל מהספק. אם בשנת 1992 עלות פאנל סולארי עמדה בממוצע על 5.7 דולר ליחידת הספק (WP), אזי היום הוא עולה 0.6 דולר בממוצע.

לפי דוח שפרסמה לאחרונה חברת הייעוץ האסטרטגי TASC, "במצב הנוכחי לכאורה מתקיים Grid Parity בקרב מערכות מסחריות בשוק הישראלי. על פניו, בקרב מערכות ביתיות נראה כי מתקיים Grid Parity, אולם עם הירידה הצפויה בתעריפי החשמל, Grid Parity יהיה גבולי.

לטענת חוני קבלו, ראש תחום אנרגיות מתחדשות ברשות החשמל, "לאחר 6 שנות רגולציה, שבמסגרתה הוקמו למעלה מ-500 מגה-ואט של מתקנים סולאריים ועוד כ-300 מגה-ואט בתהליכי בנייה, הגענו למצב שבו השוק הסולארי בישראל התרחב, נכנסו אליו עשרות יזמים וחברות, וכעת מתקיים בישראל שוק תחרותי פתוח, שיכול וצריך לייצר חשמל בתעריפים תחרותיים ונמוכים עבור הציבור. מכאן והלאה אין עוד צורך להבטיח תעריפי הזנה, ותתקיים תחרות חופשית על תעריפים בין פרויקטים, באופן שימקסם את התועלת לצרכנים מהטכנולוגיה הזו".

מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, איתן פרנס, מסר: "אנו מברכים על כוונות הרשות. אכן הגענו לעידן שבו אנרגיה סולארית היא כלכלית ומתחרה בעלות ייצור החשמל הקונבנציונלי. מאידך, מכרזי מדינה תמיד מלווים בעיכובים ביישום, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בתהליך חדש לחלוטין, ואנו מצפים מהרשות להמשיך לתקופה מוגבלת בתעריפי הזנה, עד שתהליך המכרזים יבשיל לכדי מימוש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully