וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד - רד כבר ממע"מ אפס

רחל עזריה

30.9.2014 / 11:35

שר האוצר מתעקש על תכנית מע"מ אפס שקיימת לגביה מחלוקת האם בכלל תסייע בהורדת מחירי הדיור. רחל עזריה תוהה למה לא מטפלים בבעיות שניתנות לפיתרון

במחאת הקיץ של 2011 יצאנו לרחובות בדרישה לצדק חברתי ולהורדת יוקר המחיה.

למה מתמקדים בדיור?

תחילה היה זה סביב נושא הדיור - דרשנו שמחירי הדירות יהיו סבירים, שזוג צעיר יוכל להרשות לעצמו לקנות או להשכיר דירה. אחר כך החלה גם מחאת העגלות. דרשנו שיהיה קל יותר להחזיק משפחה במדינת ישראל, שהעול הכלכלי של גידול ילדים לא יהיה כבד כל כך על משפחות צעירות. לצד המחאה והדרישה גם הצענו פתרונות: חינוך חינם לגילאי 0-6, צהרונים מסובסדים, מעונות יום, חופשות לידה ארוכות יותר, נקודות זיכוי מס לאבות והורדת מחירי תחליפי החלב.

כשוועדת טרכטנברג התכנסה, הגעתי מטעם המחאה כאחת ממובילותיה כדי לספר מהן הפתרונות האפשריים. הסברתי כמה הנטל הוא בלתי אפשרי עם עלויות הגנים, הצהרונים ומעונות היום. להפתעתי, הוועדה הקשיבה, ממש הקשיבה וכשהתפרסמו מסקנות הוועדה הן כללו בדיוק את מה שדיברנו עליו. גני ילדים בגיל 3-4 הפכו חינם, וחסכו לכל משפחה כ 10,000 שקלים בשנה לילד (!) נוספו נקודות זיכוי לגבר, הוארכה חופשת הלידה של האישה בשבועיים ונעשו צעדים לפתיחת השוק של תחליפי החלב. בנוסף החלה תכנית ארצית לסבסוד צהרונים שכבר פועלת זו השנה השנייה בירושלים וחוסכת עוד 5000 שקלים לילד לשנה.

ובדיור? כלום.

למה? כי שוק הדיור הוא שוק מורכב. כמעט בלתי אפשרי להשפיע עליו באופן יזום על ידי תכנית אחת. מחירי הדיור קשורים בהמון מדדים: בריבית הנמוכה הגורמת לכך שלמשקיעים אין טעם לשים את הכסף בבנק והם מעדיפים לקנות דירה להשקעה, בתושבי חוץ שמוכנים לשלם כל מחיר על דירה בערים המבוקשות, במספר יחידות הדיור שנבנות ובמיקומן הגיאוגרפי. יש כל כך הרבה גורמים משפיעים ולכן צריך מהלך מורכב ורב ממדי כדי שמחירי הדיור ירדו.

הבעיה היא שמהלך מורכב ורב מערכתי לא עובד בפוליטיקה הישראלית ולכן שר האוצר רוצה תכנית עם שם קליט, של זבנג וגמרנו. כך נולך המע"מ אפס.

חבל שזה לא באמת עובד כך. הדעות חלוקות סביב תכנית המע"מ אפס. מומחים טוענים שלמעשה מחירי הדירות יעלו, יישארו במקומם או ירדו רק במעט, אי אפשר באמת לדעת. אז תאמרו, "נו לפחות מנסים משהו, זה לא נורא". אבל זה כן נורא, כי התכנית הזאת עולה לנו למעלה משני מיליארד שקלים.

ובחזרה למשפחות הצעירות. ממשלת ישראל החליטה להקפיא את ביצוע הרחבת התוכנית הארצית לסבסוד הצהרונים, שעלותה שני מיליארד שקלים. כן. אותם שני מיליארד שקלים ששר האוצר מבקש להכניס לתוכנית מפוקפקת ולא בהכרח מוצלחת והיו יכולים לחסוך לכל משפחה צעירה בישראל למעלה מ5000 שקלים בשנה, במקום אולי, אם התכנית תצליח, לחסוך למעטים שיכולים לקנות דירה חדשה בישראל עם או בלי מע"מ.

נכון שהדיור הוא נושא יותר תקשורתי מיוקר המחיה של משפחות צעירות, ומאבק מול ראש הממשלה סביב עלות הדיור מספק אינספור כותרות וראיונות חג, אבל אם באמת רוצים להקל על יוקר המחיה בישראל צריך ללכת על פתרונות שעובדים באמת. החיסכון בחינוך לגיל הרך הוא אמיתי, חוצה מגזרים, מקל על הציבור וכבר הוכח כמוצלח.

אדוני שר האוצר, אתה רוצה תכנית שתקל עלינו את יוקר המחיה? אתה רוצה תכנית שבה באמת יזכרו אותך כמושיע של מעמד הביניים? פשוט תיישם את מה שממשלת ישראל כבר החליטה בתחום החינוך לגיל הרך במקום לקצץ.

אני בטוחה שתמצא שם קליט. וזה, באמת יקל על מעמד הביניים.

רחל עזריה היא סגנית ראש העיר ירושלים וממובילות מחאת העגלות בקיץ 2011

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully