וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הטכנולוגיה זקוקות ליותר נשים

ד"ר יעל יצחקי

5.10.2014 / 13:54

למרות צעדים הננקטים בכיוון העלאת יחס הנשים המועסקות בחברות הטכנולוגיה המצב עדיין לא טוב. ד"ר יעל יצחקי סבורה כי הארגונים רק ירוויחו מהעסקה מגוונת

נתונים חדשים שפרסמו חברות הטכנולוגיה המובילות בעולם מראים כי עמק הסיליקון ממשיך להיות גברי ביותר, כאשר הוא נשלט לחלוטין על ידי אליטה של גברים. בגוגל, לדוגמה, שבעה מתוך 10 עובדים הם גברים, והם מהווים את רוב כוח העבודה המקצועי - 83% מכוח המהנדסים ו- 79% ממנהליה. גם בפייסבוק, אפל וטוויטר שיעור הגברים עומד על 70% ואפילו ביאהו, למרות השפעתה של המנכ"לית מריסה מאיירס, עומד שיעור הגברים על 62%. האם ניתן לתלות את הנתונים הללו במחסור במהנדסות, מדעניות ומתכנתות? לאו דווקא.

גיוון ודעות שונות

גם כאשר נשים מנסות לפרוץ את תקרת הזכוכית של עמק הסיליקון, הן נתקלות בקשיים רבים. אולם, לא רק הנשים נפגעות מכך, אלא גם החברות עצמן. גיוון מגדרי דל במקומות עבודה, בין אם הוא מתבטא בסביבת עבודה שכוללת בעיקר גברים או בסביבת עבודה שכוללת בעיקר נשים, הוא חיסרון ניכר. מחקרים מראים, כי הומוגניות בקרב העובדים מובילה לירידה ביצירתיות, לחוסר פתיחות לרעיונות חדשים ולחשיבה דוגמטית. כל אלו עלולים לפגוע בסופו של דבר בתוצאות העסקיות של החברה.

אנו זקוקים לגיוון, לדעות שונות, שיאתגרו אותנו לחשוב אחרת ויביאו לפריצות דרך. במקום העבודה זה חשוב פי כמה, מכיוון שחדשנות, יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא הם המנועים שמובילים לצמיחה עסקית. כמה מחברות הטכנולוגיה המובילות בעולם משקיעות מיליונים ב"פינוק" עובדיהן עם חדרי מנוחה, חדרי משחקים וסביבת עבודה מעוצבת, כל זאת בכדי לעורר בהם השראה, אבל בתקופה שבה התחרות בסקטור הטכנולוגי רק הולכת וגוברת, אף חברה לא יכולה להרשות לעצמה עובדים שסובלים מקיבעון מחשבתי, רק מכיוון שרובם מחזיקים בתפישת עולם גברית. בסופו של דבר, מיעוט הנשים בחברות הללו, עלול לעלות להן מיליונים.


המעסיקים הגדולים כבר מודעים לכך ומחפשים דרכים להתמודד עם הבעיה. גוגל, לדוגמא, השיקה סדנאות שמטרתן לעודד סובלנות לגיוון ולשונות במקום העבודה. בבסיסן של הסדנאות הללו עומדת ההנחה, שמאבק בתפישות ובהטיות השוביניסטיות והסקסיסטיות הלא-מודעות של העובדים והמנהלים, יסייעו ליצור תרבות ארגונית בריאה וסביבת עבודה ידידותית יותר לנשים. זוהי יוזמה מבורכת, שגרמה גם לחברות אחרות לבחון עצמן ולצאת בתכניות דומות. אך נכון לעכשיו, ולמרות שהסדנאות מתקיימות כבר כשנה והושקעו בהן משאבים רבים, לא חל שינוי בנתוני ההעסקה בגוגל. נשים עדיין ממשיכות להיות מיעוט מוחלט בחברה, בעיקר בתפקידי ניהול בכירים.

קיים ספק גדול האם סדנאות כאלה, למרות נחיצותן ותרומתן לסביבת העבודה בכל ארגון, יוכלו לפתור את הבעיה מיסודה. הנתונים מראים שגברים נוטים לקבל לעבודה עובדים שהם גברים, בעיקר בסביבות עבודה שבהן יש "אחוות גברים" ניכרת, שקובעת את הטון בחברה. נשים גם נתקלות בקושי בקבלת קידום כאשר ועדת הקידום מורכבת מגברים בלבד, מכיוון שלעיתים, המעסיקים הגברים אינם מעריכים כשורה את תפקודן ויכולותיהן. בשורה התחתונה, אם בכירי הארגון אינם מציבים יעדים להעסקה שוויונית, לצד אכיפה של נורמות שוויוניות בארגון, השינוי בנתוני ההעסקה יהיה מזערי או במקרה הטוב איטי מאוד.

הפתרונות, לשילוב של נשים רבות יותר בחברות מובילות במשק, נמצאים בהישג יד, אך יישומם המלא עדיין רחוק. הבשורה המעודדת היא, שהמודעות לסוגיות מגדריות גוברת מאוד בשנים האחרונות, וחברות גדולות כבר יוצרות סטנדרטים חדשים שבעתיד יהוו קרקע לשינויים עמוקים יותר. בינתיים, האתגרים לנשים בשוק העבודה והיעדר הביטחון התעסוקתי, מחייבים אותן למצוא פתרונות יצירתיים בכדי לקדם את עתידן המקצועי ובמקביל לנסות להצליח להשתלב בסביבת עבודה גברית, מבלי לוותר על זהותן המגדרית ולשלם על כך מחיר אישי כבד. זאת, עד שכולם יבינו ויטמיעו, שייצוג משמעותי של נשים במקום העבודה, הוא הכרחי ותורם לעסקים.

בחודש נובמבר ייפתח קורס מיוחד של נטע – המרכז לפיתוח קריירה, בשיתוף עם מט"י נתניה, עבור נשים המעוניינות לפתוח עסק עצמאי. הקורס, ששמו "גם שכירה, גם עצמאית", מיועד לנשים העובדות כשכירות ומעוניינות בהכנסה נוספת, על ידי הפיכה של תחביב או כישרון לעסק עצמאי משלהן, לצד המשך עבודתן כשכירות. פרטים נוספים באתר נטע

הכותבת היא מנכל"ית נטע- המרכז לפיתוח קריירה

  • עוד באותו נושא:
  • גוגל
  • יאהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully