וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ההפרטות כדאיות למשקיעים?

מתי אלפר

6.10.2014 / 13:06

רשות החברות הממשלתיות מתכננת שורת הפרטות במשק בהיקף של כ-15 מיליארד שקלים. מתי אלפר תוהה האם במתכונת הנוכחית שווה למשקיעים לרכוש מניות

ממשלת ישראל רוצה לגייס סכום של כ-15 מיליארד שקל מהפרטת שורה ארוכה של חברות ממשלתיות: רכבת ישראל, חברת חשמל, תע"ש, הדואר, נמלי חיפה ואשדוד, נתג"ז, מקורות ועוד. באמצעות רשות החברות מתכוון האוצר להנפיק עד 49% מהון המניות של חלק מהחברות. מדובר בהנפקות מיעוט שכן 51% מהמניות (והשליטה) תישאר ברשות הממשלה.

חברות מעורבות – הציבור הוא מיעוט

בשנת 2013 הפסידו כלל החברות המיועדות להנפקה 800 מיליון שקל. שיעור הרווחיות התפעולית ב-2013 הסתכם ב-4% בלבד. כמובן שחלק ניכר מההפסד מיוחד לחברות חשמל, תע"ש והרכבת. גם הדואר כידוע לא בדיוק משגשג ומפסיד שנים. תנאי השכר ויחסי העבודה בחלק מהחברות שמיועדות להנפקה מהווים בעיות בפני עצמן. בחברת חשמל הוועד מכתיב להנהלה מהלכים והרפורמה שתוכננה לא מתבצעת והביאה להתפטרות המנכ"ל אלי גליקמן. ברכבת הוועד אגרסיבי וסכסוכי העבודה נפוצים לרוב. יחסי העבודה בנמלים אשדוד וחיפה מורכבים בלשון המעטה ומשקיע סביר צריך להיזהר ממצבים אפשריים של השבתת הנמלים על רקע תביעות פיצויים ושכר. לעומתם רפאל, תעשיה האווירית ונתג"ז רווחיות.

משקיעים סבירים יחזקו כמתוכנן עד 49% מהחברה שתונפק והשליטה תישאר ממשלתית. ברשות החברות בדקו ומצאו שהנפקת מיעוט מהוות זרז להתייעלות באמצעות הגברת הפיקוח והבקרה של בעלי המניות מהציבור שדורשים רמת שקיפות וקידום מהלכים עסקיים. אם ההנפקות יתבצעו לציבור הרחב, באמצעות גופים מוסדיים גדולים או פנסיוניים, לא ברור איך גוף בעל 0.4% ממניות חברת חשמל או הדואר יצליח להכתיב משהו לחברות? אם רשות החברות הממשלתיות לא הגיעה להסדר עם מיקו צרפתי יו"ר וועד עובדי חברת חשמל למה שקרן השקעות תצליח במשימה? משימה קשה.

ההפרטה נועדה כמובן להזרים הון לקופת הממשלה. באוצר עצמו כבר מזהירים כי בתקציב 2016 עשוי להיווצר בור של 15 מיליארד שקל בגלל תוספות לתקציב הביטחון, התחייבויות ממשלתיות והורדת יעדי הגרעון. אם תהליכי ההפרטה יצליחו ברור שהיקף הגרעון הממשלתי יקטן. סביר גם שחברה אשר התנהלותה תהיה חשופה כלכלית בגלל ההפרטה תיזהר בסעיפי מאזנה לא להרגיז את המשקיעים מהציבור. רשות החברות חייבת ליישם בחברות שיונפקו גישת ניהול עסקית מושרשת בהשגת רווחיות במטרה להוות פיתוי למשקיעים מכל סוג. משקיעים לא יקנו חברות עם סכסוכי עבודה קשים ופריון ירוד.

רשות החברות הממשלתית מקווה עד 2017 לפתור את בעיות חברת החשמל ולהנפיקה. עד 2015 אמורה להיפתר בעיית הדואר המצוי כיום במצוקה שגוררת השבתות במשק. גם נמל אשדוד מיועד לגיוס הון כאשר מנגד בעוד עשור יתחרה באשדוד נמל פרטי חדש ומודרני מהלך שעלול לפגוע ברווחיות הנכס – נמל שיונפק כבר במהלך 2015.

מצופה שהמשקיעים המוסדיים יבדקו היטב את תהליך ההפרטה הממשלתי המתוכנן. במסגרת הבחינה חובה לזכור שיכולת ההשפעה על חברות ממשלתיות מעורבות (51% בידי הממשלה) מוגבלת. נושאים כמו: יחסי עבודה, מונופולים, שכר, וועדי עובדים, ניהול, גרעון בהון, התחייבויות פיננסיות, התייעלות, יעמדו במרכז השיקולים אם להשתתף בהפרטות ממשלתיות בוודאי בקרב החברות הגדולות יחסית.

גיוס הון מהציבור והפרטה חייבים להתבסס על תחזיות רווח ברורות לעתיד כדי להניב תשואה. כיום בשלב הצגת התוכניות הממשלתיות להפרטה יש הרבה חורים שחורים וסימני שאלה שמעוררים ספקות לגבי סיכויי הצלחת המהלך.

מתי אלפר, כלכלן, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א).

  • עוד באותו נושא:
  • הפרטות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully