וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציב 2015 - אובדן אמון

שי צ'רפנוב

7.10.2014 / 12:10

התוספות לתקציב המדינה שהציג שר האוצר הן בעצם רק גידול אוטומטי. שי צ'רפנוב מסביר כי בעצם מדובר בקיצוץ

את תקציב 2015, שהציגו בכירי האוצר, אפשר לסכם בשתי מילים- אובדן אמון. הם ישבו שם צפופים אחד ליד השנייה, וניסו לשכנע אותנו שהביאו בשורה. הם כל כך ניסו להסתיר את ארשת פניהם שאמרה "בבקשה בואו נסיים עם זה כבר", עד שהיה ברור מדי שזה לא אמיתי. כשמאמינים במשהו מספיק, לא שולפים כל כך הרבה הסברים, אלא נותנים למספרים ללכת במקומכם. אם התקציב כל כך טוב לאזרח הקטן, תראו הכל באופן יחסי לשנה שעברה ונגמר הסיפור. אבל זה לא המצב.

בשביל מה שקיבלנו, לא צריך 19 מנדטים

פעם, למרות שקיטרנו קצת, הרגשנו תמיד שהמדינה נכנסת אתנו מתחת לאלונקה וסוחבת את הקשיים על מנת להקל עלינו. היום, לא בטוח שאנחנו יודעים שהמדינה עושה הכל לאפשר לנו שירותים חברתיים, לוודא שגם למי שנפל יש רשת שמחזיקה אותו, לסייע להורים להתפרנס בכבוד ולקשישים לא לבחור בין אוכל לתרופות, לקבל חינוך לא רע ומערכות מתפקדות.

אמרו לנו שהוגדלו התקציבים החברתיים. זה בלוף.

התקציב גדל אוטומטית ביחס לתקציבי השנה הקודמת בגלל הגידול באוכלוסייה. יש יותר כסף, אבל הוא מחולק בין יותר אנשים. זאת אומרת, באופן יחסי כל אחד מאתנו ממשיך לקבל את המעט שקיבל קודם. למעשה, כבר הרבה זמן, אחוז ההשקעה לנפש בישראל הוא מהקטנים שבמדינות הOECD. בנוסף, רק לפני מספר חודשים בוצע קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדי הממשלה. קיצצו לנו מהתקציב, החזירו לנו חלק ממנו, הוסיפו תקציב שחייב לגדול בגלל שהאוכלוסייה מתרחבת וקראו להכל תוספת. במילים אחרות: גנבו לנו 3 פרוסות לחם מתוך 5, החזירו לנו אחת, נתנו לנו סטירה בפרצוף וביקשו שנגיד תודה.

כיסי המדינה לא ריקים, אבל במקום לשירותים חברתיים, הכסף נשפך במקומות אחרים. בצבא למשל. אין ויכוח שצה"ל צריך להיות מתוקצב היטב ושחייבים להתווסף תקציבים בעקבות "צוק איתן". אבל מישהו אי פעם בדק אם תקציב הצבא לא גבוה מדי מלכתחילה? התשובה היא לא, אלה דברים שלא בודקים, כולנו פשוט מאמינים שזה נכון, צודק וקריטי. על התקציב של צה"ל אין פיקוח ובקרה. מערכת שהתרגלה לקבל צ'ק כמעט פתוח במשך 66 שנה, לא תוותר עליו. הממשלה לא מצליחה להתמודד ביסודיות מול דעת הקהל שמסרבת לדון לעומק בכסף שהולך לצבא. פתאום מנהרות החיזבאללה הופכות לאיום. תודה שהודעתם. רק איפה הייתם עד עכשיו? שמתם לב איך פתאום התבטאויות של אלופים הופכות למשהו כמעט יומיומי? אז זה התקציב...

גם למתנחלים יש כח פוליטי. אחרת, איך אפשר להסביר שישובים בעוטף עזה, אחרי "צוק איתן", מקבלים מחצית מהסכום שמקבלים ישובים ביהודה ושומרון? בשביל הדיון, בואו נזיז הצידה את הוויכוח הפוליטי סביב ההתנחלויות. נקרא להתנחלויות- חיפה. נגיד שחיפה מקבלת יותר תקציב מאשדוד, למרות שאשדוד נפגעה עכשיו במלחמה. לא הייתם שואלים האם זה אינטרס המדינה להשקיע יותר בחיפה? ייתכן שכן, אבל הכסף הגדול להתנחלויות זורם באופן אוטומטי ואף אחד לא שואל ברצינות למה.

ואיפה שר האוצר? חמוש בכוונות טובות הוא יוצא לקרב על דעת הקהל, אבל בוחר לא לנהל את הקרבות הרציניים שבשבילם נבחר. קצת מריבות על העלאת מסים, קצת עצירת כסף להתנחלויות בגלל משבר קואליציוני וקצת כיפופי ידיים שגרתיים עם הצבא. כולם התגלגלו לתזוזת כמה מיליונים מפה לשם. שום רפורמות מקיפות. שום מאבק פורץ דרך.

בשביל מה שקיבלנו, לא צריך 19 מנדטים. בשביל זה גם שטייניץ מספיק.

מה בעצם אמר לנו משרד האוצר בתקציב 2015? תשרדו. תמשיכו לסחוב על הגב שלכם את המחירים, המשכנתאות, מעונות היום, מערכת החינוך, המיסים, הצבא, הכוחות הפוליטיים. תמשיכו לנסוע בתחבורה ציבורית לא מאוד מפותחת. תמשיכו להתפרנס ולא לסיים את החודש. זה לא תקציב של בשורה והחזרת אמון, זה תקציב של שרידות. למדינה לא אכפת ממך אזרח קטן, לך לאגור מים ומזון לימים קשים.

הכותב הינו פעיל במשמרת הצעירה של מפלגת העבודה והיה מנהל קשרי הממשל של ארגון "שתיל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully