וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם על מוצרי אלקטרוניקה אנחנו משלמים יותר

צחי הופמן

14.10.2014 / 8:08

סמארטפונים, טאבלטים, לפטופים, ומצלמות יקרים יותר בארץ - בעיקר בגלל המסים הרבים והאישור של מכון התקנים. איך בכל זאת תקנו בארץ בזול?

סמרטפונים, אוגוסט 2013. מערכת וואלה!
סמרטפונים, אוגוסט 2013/מערכת וואלה!

רבות דובר על יוקר המחיה בישראל. בדומה לתחום המזון, גם בתחום האלקטרוניקה הישראלים משלמים הרבה כסף על מוצרים שמעבר לים נמכרים במחירים נמוכים יותר.
"גלובס" השווה מחירים של מוצרי אלקטרוניקה בין ישראל לבין ארה"ב, גרמניה ובריטניה, במספר קטגוריות שנוגעות לכל צרכן ישראלי: סמארטפונים - שכבר הפכו למוצר צריכה בסיסי אצל חלק גדול מהאנשים, טאבלטים, לפטופים, קונסולות משחק ומצלמות.

הממצאים מתסכלים: באופן קבוע אנחנו משלמים מאות שקלים יותר מצרכנים אירופאיים או אמריקאים, כאשר הסיבה לכך היא לא תמיד תמחור גבוה של היבואן, אלא מדיניות המיסוי של ממשלת ישראל שמייקרת את המוצרים בעשרות אחוזים.
למשל, צרכן שרק רצה לחסוך קצת בקניית סמארטפון כאשר נסע לחו"ל, ישלם עם כניסתו לארץ 35% מסים. זאת בנוסף למסים ששילם על אותו מכשיר במדינת המקור.

חשוב לדעת שבארה"ב תיירים אינם יכולים לקבל החזר על המסים, אבל במדינות אירופאיות אין בעיה לבצע את ההחזר בשדה התעופה, לפני ביקורת הדרכונים. כאשר רוכשים לפטופ בחו"ל ומביאים אותו לארץ משלמים "רק" 18% מע"מ, ללא מכס, ואותו הדבר על קונסולות משחק ומצלמות.

בכיר בתעשיית יבוא מוצרי האלקטרוניקה לארץ מסביר כי על לפטופים וטאבלטים הרשתות מרוויחות בדרך-כלל בין 8% ל-13%, ועל סמארטפונים טווח של 5%-15%.

אותו בכיר מספר כי ליבואנים יש עלויות נוספות מלבד שילוח, כאשר מס נוסף עבורם הוא מכון התקנים: "עבור תהליך ראשון של אישור מוצר צריך לשלם בין 4,000 ל-5,000 שקל למכון, כאשר לאחר מכן, בכל משלוח מכון התקנים לוקח יחידה אחת לבדיקה. בדרך-כלל מדובר במוצר שלאחר מכן אי-אפשר למכור אותו, ואת העלויות היבואנים מגלגלים ללקוחות".
מעבר לכך, לדבריו, בארה"ב מחירי מוצרי האלקטרוניקה תמיד זולים יותר משתי סיבות מרכזיות - האחת היא המיסוי, והשנייה היא ההעדפה שנותנים היצרנים לשוק האמריקאי: "בארה"ב הלקוח משלם מס העומד על 10%, ובאירופה יש מדינות שבהן המס גם יכול להגיע ל-21%. מעבר לזה, השוק האמריקאי חשוב מאוד ליצרנים והם מציעים תמחור אחר עבורו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא ברור איך מגיעים להפרש של 1,600 שקל על אותו מוצר/מערכת וואלה!, צילום מסך

כדאי לקנות בחו"ל?

הבעיה הגדולה עם רכישה של מוצרי אלקטרוניקה מעבר לים היא האחריות. היבואנים הרשמיים בארץ לא תמיד אוהבים לעזור ללקוחות ששילמו על המוצר במדינה אחרת, למרות שלעיתים קרובות הם עצמם, כצרכנים פרטיים, מעדיפים לקנות מוצרים מעבר לים, אפילו מוצרים שהם עצמם מייבאים.
באופן כללי, יבואני סמארטפונים ולפטופים מקשים לעיתים קרובות על הצרכנים ליהנות מאחריות בינלאומית. האם אמנם מספקים אותה, אבל גורמים ללקוחות לחכות שבועות ארוכים בהמתנה לתיקון, בטענה כי את החלק הדרוש הם מזמינים במשלוח מעבר לים, במקום להשתמש באותו חלק שכבר קיים אצלם במלאי.

מדוע? היבואנים טוענים כי הם זקוקים לאישור מהחברה בחו"ל לתיקון המוצר, ואינם יכולים להשתמש במלאי החלקים שלהם. נראה שעם קצת רצון הבעיה הזו הייתה נפתרת, אבל האינטרס של היבואנים הוא שהלקוחות ירכשו את המוצרים בארץ ולא מעבר לים.

סמארטפונים

ניתוח "גלובס" מגלה כי פערי המחירים בתחום הסמארטפונים הם הגבוהים ביותר. למשל, דגם גלקסי S5 של סמסונג נמכר במחיר הרשמי דרך היבואן סאני ב-3,200 שקל, כשעל אותו סמארטפון בגרמניה ואנגליה הצרכן ישלם 800 שקל פחות - 2,400 שקל. בארה"ב ההפרש גבוה יותר - 1,050 שקל.
אייפון מהדור הקודם (5S) עולה בארץ היום דרך היבואן הרשמי איי-דיגיטל 3,400 שקל. ביקור בלונדון מגלה כי שם המכשיר נמכר ב-2,700 שקל, ובברלין כמה עשרות שקלים יותר. בארה"ב המחיר יורד כבר ל-2,220 שקל, המהווים הפרש של 1,180 שקל.

לפטופים
הישראלים אוהבים לקנות את מוצרי אפל מעבר לים, בעיקר בגלל המחירים האטרקטיביים שם. דגמי הלפטופ של אפל, שעל-פי סקרים שפורסמו כאן רק לאחרונה, נחשקים מאוד בקרב הישראלים, לא נמכרים בכמויות גדולות בארץ בשל המחיר הגבוה.

ישראלים שרוצים את המקבוק, קונים אותו בארה"ב או באירופה במחירים נמוכים משמעותית. דגם המקבוק פרו 13 אינץ' רטינה עולה באיי דיגיטל 6,900 שקל, בגרמניה 6,100 שקל, ובאנגליה 6,000 שקל. בארה"ב המחיר הוא 5,300 שקל.

לא ברור איך מגיעים להפרש של 1,600 שקל על אותו מוצר, ונראה שעד שאיי דיגיטל תצמצם את הפער, עדיף לקנות את המוצר הזה בניו-יורק ולשלם מע"מ בכניסה לארץ.

מצלמות
רכישת מצלמות דורשת רק תשלום של מע"מ בכניסה לארץ, ולפחות בדגמים שאנחנו בדקנו מסוג מירורלס, ההפרשים קיימים אך נמוכים יותר מבקטגוריית אחרות.

למשל, דגם Lumix G6W עולה בארץ דרך היבואן הרשמי יורוקום 3,100 שקל. המחיר בגרמניה זהה, ובבריטניה עומד על 300 שקל פחות. בארה"ב המצלמה נמכרת בקרוב ל-2,700 שקל. צריך לזכור שבעוד שהמחיר שאנחנו מציינים הוא הרשמי, לפעמים חלק מהחנויות בארץ מציעות מבצעים, ואז הפער מצטמצם מעט.

קונסולות

קונסולות המשחק של סוני ומיקרוסופט פופולריות מאוד בארץ. אקס בוקס One, שיצא רק לאחרונה בישראל, נמכר ב-2,100 שקל, בבריטניה תמצאו אותו במחיר הנמוך רק ב-100 שקל, בגרמניה ההפרש כבר עומד על 300 שקל, ובארה"ב ההפרש הוא 450 שקל.

מאחר שהממשק ממילא אינו בעברית, לצרכן זה לא משנה אם הוא קונה פלייסטיישן או אקס בוקס מעבר לים, אך האם משתלם לקנות את המוצר הזה באנגליה או בגרמניה? פערי המחירים לא גבוהים במקרה זה, ולאור העובדה שבשדה התעופה יש לשלם מכס של 14% על המוצר, בנוסף למע"מ העומד על 18%, לא בטוח שזה משתלם.

ומה באשר לאחריות? ישפאר, יבואנית סוני, מציעה אחריות של שנתיים כדי להיות יותר אטרקטיבית לרוכשים המקומיים, בעוד שאקס בוקס נמכרת רק עם שנת אחריות.

טאבלטים

הטאבלטים הם מוצר פופולרי, שקל מאוד לרכוש אותו מעבר לים. במקרה של האייפד אייר בגרסת ה-16 ג'יגה של אפל, היבואנית איי דיגיטל מפתיעה לטובה, כאשר היא מוכרת את הטאבלט ב-2,300 שקל. בחנות של אפל באנגליה המוצר יקר יותר ב-100 שקל (2,400 שקל), בעוד שבגרמניה הוא נמכר ב-2,250 שקל, ובארה"ב ב-2,050 שקל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

איך תקנו בארץ בזול?

1. אתרים בחו"ל:
אתרי השילוח מציעים פתרון נוח עד הבית, אך צריך לוודא שהוא אכן משתלם, כי על מחיר המוצר מתווספים גם מסים ועלויות שילוח. זו גם דרך לרכוש מכשירים שלא מגיעים לארץ. גם סין היא אופציה לא רעה לרכישה זולה. באתר ChinaBuy, למשל, נמכר הסמארטפון המוצלח One של החברה הסינית OnePlus בעלות של 2,000 שקל (כולל שילוח ומסים).

2. קנייה מיבוא מקביל:
כמעט כל המוצרים המבוקשים מיובאים לישראל לא רק דרך היבואן הרשמי אלא גם על-ידי יבואנים מקבילים. באופן הזה ניתן לקנות אותם במחיר נמוך יותר. החסרונות הם שהמוצר לא תמיד יגיע עם אפליקציות מקומיות מסוימות שהנציגות הרשמית או היבואן הכניסו למוצר שלהם, ולא תמיד רמת הגיור לעברית זהה. גם האחריות תהיה ברוב המקרים דרך מעבדה פרטית ולא הרשמית. מצד שני, היבואנים הרשמיים לא תמיד מספקים אחריות טובה (ועל כך יעידו תלונות רבות המפורסמות כאן במדור).

3. קנייה באילת:
רוב הישראלים רואים בקנייה מעבר לים או בקנייה בדיוטי פרי פתרון לרכישה של מוצרי אלקטרוניקה, אבל צריך לזכור שעדיין צריך לשלם מכס ומע"מ. הפתרון במקרה הזה הוא עיר הנופש הדרומית אילת. רשתות כמו באג, איי דיגיטל ואיי רובוט כבר מציעות חנויות שלהן באילת, שם אפשר לרכוש את המוצרים ללא מע"מ ולצמצם את הפער בין ישראל לעולם.

  • עוד באותו נושא:
  • סמארטפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully