וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

9 סיבות מרכזיות להמשך העליות בבורסות

קובי ישעיהו

19.10.2014 / 12:15

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב-דש, מפרט בסקירתו השבועית 9 סיבות התומכות בהמשך המגמה החיובית במניות בטווח הבינוני והארוך

חדר עסקאות. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
בהתפתחויות האחרונות גם התחזקו הכוחות שתומכים בשוק המניות/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

ההתאוששות הכלכלית השברירית ולעתים מאכזבת הפכה את העליות הבלתי פוסקות בשווקים שהיו עד לא מזמן לחשודות בהתפתחות בועתית. הסיכון עלה ובסופו של דבר הוביל להגברת התנודתיות לירידות שערים בשבועות האחרונים שייתכן ועוד לא הגיעו לסיום.

יחד עם זאת, בהתפתחויות האחרונות גם התחזקו הכוחות שתומכים בשוק המניות. אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב-דש, מפרט בסקירתו השבועית 9 סיבות התומכות בהמשך המגמה החיובית במניות בטווח הבינוני והארוך:

1. לא התלהבנו מהמצב הכלכלי באירופה ולא ציפינו לשיפור משמעותי בצמיחה עוד לפני ההרעה האחרונה, אך עדיין לא מוצאים הסבר מניח את הדעת להיחלשות שחלה שם בנתונים הכלכליים בחודשים האחרונים. אם לא היה שינוי מהותי בנסיבות, הנתונים עשויים להשתפר בפתאומיות, כפי שהורעו קודם. תנודתיות זמנית בנתונים הכלכליים ללא הסבר ברור התרחשה מספר פעמים בשנים האחרונות גם במשק האמריקאי. מלבד הנתונים השליליים יש לשים לב גם להתפתחויות החיוביות באירופה בה הופיעו סימני שיפור בהיצע האשראי הבנקאי, הצינור העיקרי של הספקת האשראי למגזר הפרטי באירופה.

2. הנתונים הכלכליים בארה"ב ממשיכים להיות חיוביים. בשבוע האחרון הייתה אומנם אכזבה מהמכירות הקמעונאיות, אך מצבו של שוק העבודה ממשיך להיות חזק ואמון הצרכנים גבוה. הייצור התעשייתי הפתיע לטובה והיכה את התחזיות. דוחות החברות שהתפרסמו עד עתה בארה"ב היו בסה"כ חיוביים. אם לא יתחדש משבר פיננסי באירופה, הצמיחה בארה"ב יכולה להישאר חזקה, כפי שניתן ללמוד מפערי הצמיחה ההיסטוריים בין ארה"ב לאירופה שהיו בעבר גבוהים יותר מאלה שצפויים בין השנים 2014-2016.

3. בעקבות האירועים האחרונים, ירד הסיכוי להידוק מוקדם במדיניות המוניטארית בארה"ב ובבריטניה. ירידה בסיכון לעליית התשואות בארה"ב מסירה איום משמעותי מהכלכלות של המדינות המתפתחות. יתכן וזאת הייתה גם הסיבה לביצועים טובים יותר של מדד MSCI EM לעומת השווקים המפותחים בתקופה האחרונה.

4. ירידה חדה במחירי הסחורות בעולם צפויה להטיב עם הביקושים הצרכניים במדינות המתפתחות והמפותחות. כך, לדוגמה, ירידה במחירי הדלק בארה"ב שהייתה עד עתה צפויה להוסיף כ-0.3% לצמיחת המשק האמריקאי. גם ירידה משמעותית במחירי הסחורות החקלאיות צפויה להוזיל הוצאה למזון ולהגדיל הכנסה פנויה של הצרכנים.

5. הירידה במחירי הסחורות לא נובעת רק מהחולשה בביקושים אלא במידה רבה מהסיבות שנמצאות בצד ההיצע. לראיה, מדדי מנהלי הרכש העולמיים נמצאים ברמה גבוהה, במיוחד מדד מנהלי הרכש של המגזר היצרני. ירידה במחירי הסחורות צפויה להטיב במיוחד עם המדינות היצרניות והיצואניות שמייבאות את חומרי הגלם, כגון המדינות באירופה וגרמניה בפרט.

6. התחזקות הדולר בעולם שהייתה לאחרונה (הדולר התחזק בכ-6% ביחס לסל המטבעות) תטיב עם המדינות היצואניות ובפרט עם המדינות באירופה. לעומת זאת, המשק האמריקאי, שמשקל היצוא בו יחסית נמוך, צפוי להיפגע בצורה מינורית יחסית מהתחזקות הדולר.

7. ה-ECB רק החל את תוכנית הרכישות שלו. עלה הסיכוי שבעקבות הרעה במצבה הכלכלי של גרמניה תפחת התנגדותה למהלך של QE מלא באירופה, מה שצפוי לספק תמיכה משמעותית לשווקים.

8. לא ניתן להסיר דאגה ממצבו של המשק הסיני, אך הנתונים המתפרסמים בסין ממשיכים להיות יחסית יציבים. קרן המטבע הבינלאומית לא שינתה את התחזית לצמיחה במשק הסיני לשנים 2014-2015. השלטונות בסין הודיעו בסוף השבוע על הזרמה נוספת של כ-32 מיליארד דולר לבנקים במדינה במטרה להגביר את הצמיחה.

9. פעילות ה-BuyBack של החברות האמריקאיות שנעצרה לתקופת הדוחות צפויה להתחדש בחודשים נובמבר-דצמבר. על רקע ירידה בתשואות האג"ח בדירוג השקעה וירידות בשוק המניות החברות צפויות להגביר רכישות עצמיות של מניותיהן ולספק תמיכה לשוק המניות.

לסיכום כותב זבז'ינסקי כי "אי אפשר כמובן להתעלם מהסיכונים הרבים הקיימים שכוללים את הסיכונים הכלכליים, הגיאופוליטיים וגם סיכון הקשור להתפשטות אבולה. יחד עם זאת, הנסיבות שהצגנו לעיל משפרות בחלקם את התמיכה בשוקי המניות. על רקע מימושים יחסית חדים וירידה במכפילי הרווח, אנו לא ממליצים לצמצם את החשיפה למניות, אך יש לנהוג במשנה זהירות בתקופה בה סטיות התקן גבוהות. אנו ממשיכים להעדיף את החשיפה לשוק האמריקאי ולשווקים המתעוררים".

  • עוד באותו נושא:
  • בורסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully