וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאיר לפיד לכיל: תפסיקו לאיים על הציבור

עדי בן ישראל

20.10.2014 / 14:49

שר האוצר: "בשנים 2006-2012 העבירה כיל לידי בעלי מניותיה כ-500 מיליון דולר בשנה. באותן השנים העבירה החברה לידי המדינה תמלוגים העומדים על כ-60 מיליון דולר בשנה"

יאיר לפיד מציג את תקציב 2015 במסיבת עיתונאים במשרד האוצר. נועם מושקוביץ
"אנחנו לא רוצים לפגוע במפעלים ובמקומות התעסוקה". יאיר לפיד/נועם מושקוביץ

שר האוצר יאיר לפיד תוקף היום (ב') את כיל וקורא למנהליה להפסיק לאיים בפיטורי עובדים נוכח המלצות ועדת ששינסקי 2.

"אני מודע היטב לנסיונות להלך אימים עלינו ועל הציבור, ולאיים בסגירת המפעלים או פיטורי עובדים. אין שום סיבה לפטר אפילו עובד אחד ואני מציע לכולנו לרדת מהטון הזה", מסר לפיד בתגובה להגשת הדוח הסופי של ועדת ששינסקי 2. "הנסיונות אלו לא יצליחו. לאזרחי ישראל, לציבור הרחב, לאנשים שחיים כאן, יש זכות להנות משאבי הטבע, ולא רק לבעלי המניות ולמנהלים בכירים.

"ההמלצות של ועדת ששינסקי מתייחסות לרווחי יתר - אלה הם הרווחים העודפים, מעבר לרווחים שלדעת הוועדה נמצאו כראויים והוגנים. עוד לא נולד איש העסקים שיסגור מפעל ריווחי. המיסוי של רווחי יתר אלה לא אמור להשפיע על יכולתם של המפעלים להרוויח ואפילו להרוויח יפה. הוועדה עשתה עבודה יסודית והגיעה למסקנות שנועדו לייצר איזון בין היכולת של המפעלים להרוויח אל מול זכותו של הציבור ליהנות ממשאבי הטבע".

לפיד טוען כי המלצות ועדת ששינסקי 2 ישימו סוף לפער בין הדיבידנדים שמחלקת החברה לבעלי מניותיה (ובראשם - משפחת עופר) לבין התמלוגים והמסים שהיא משלמת למדינת ישראל.

"בשנים 2006-2012 העבירה כיל לידי בעלי מניותיה כ-500 מיליון דולר בשנה. באותן השנים העבירה החברה לידי המדינה תמלוגים העומדים על כ-60 מיליון דולר בשנה. זה נעצר כאן ועכשיו", אומר לפיד." החלק הארי של הרווחים אשר איפשרו את חלוקת הדיבידנד הזו טמון באדמה. האדמה הזו היא קודם כל של אזרחי ישראל. עיני לא צרה באיש, זוהי מדינה חופשית ואין לי בעיה עם זה שאנשי עסקים מרוויחים כסף, אבל הפערים האלה לא סבירים. לא יכול להיות שמנהלי ובעלי מניות חברת כיל ייהנו מרווחי עתק, באופן שהוא חסר פרופורציות לציבור הישראלי שהוא הבעלים החוקי של המחצבים האלו".

לפיד התייחס גם לטענות לפיהן ההמלצות יפגעו בהשקעות כיל בדרום ואמר: "אנחנו לא רוצים לפגוע במפעלים ובמקומות התעסוקה, ואנחנו צריכים שהמשק ימשיך להיות אטרקטיבי למשקיעים, אבל התפקיד שלנו הוא ליצור פה משחק הוגן שבו הכסף לא נשאר אצל בעלי הון מעטים, אלא מגיע גם לציבור. זה מה שהוועדה התבקשה לעשות, זה מה שהוועדה עשתה. למי שיש טענות על התוצאה, שישאל את עצמו מה היה קודם. התשובה היא שום דבר. הוועדה יצרה את האיזון הנכון. משאבי הטבע הם של הציבור והציבור צריך ליהנות מהם".

שר האוצר טען כי הכסף שתקבל המדינה מכיל בעתיד ישמש להורדת יוקר המחיה, "כי זו מטרת העל שלנו", והוסיף כי "נמשיך לעודד תעשיה ולתמוך בחברות שיבחרו להשקיע בישראל. כל איש עסקים שרוצה לבנות פה מפעל, צריך לדעת שאנחנו נעשה הכל כדי לעזור לו. אך לא ניתן לאף חברה לאיים עלינו ולגזול מעם ישראל את מה שמגיע לו באופן טבעי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully