וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטפק: "העולם ישקע במיתון ארוך? לא 'קונה'"

יוסי ניסן

22.10.2014 / 14:55

יו"ר מיטב דש ממליץ למשקיעים "לא להיכנס לוויברציות כל אימת שנדמה שהשמיים נופלים עליך ולא לשנות פוזיציות באופן גורף"

צבי סטפק, יו``ר מיטב שוקי הון. צלם תמר מצפי, גלובס
"מישהו השלה את עצמו קודם לכן שאירופה עולה מחר על פסי צמיחה?" צבי סטפק/גלובס, צלם תמר מצפי

יו"ר מיטב דש צבי סטפק סבור כי הסערה בשווקים הפיננסיים בשבועות האחרונים היא לא מוסברת, וכי כל החששות של המשקיעים הם על דברים שכבר ידועים ולא חדשים בכלל. "המשקיעים חוששים מפני שקיעת העולם במיתון ארוך. אני לא 'קונה' את זה", אמר סטפק.

יו"ר מיטב דש ממליץ למשקיעים "לא להיכנס לוויברציות כל אימת שנדמה שהשמיים נופלים עליך ולא לשנות פוזיציות באופן גורף. משקיע ששיעור המניות שהוא מחזיק הינו נמוך עבורו ושיעור האג"ח הארוכות גבוה בתיק ההשקעות שלו, כן צריך לעשות שינויים מסויימים, מדודים והדרגתיים".

סטפק מציין כי הסערה הקיפה את כל סוגי הנכסים: מניות, אגרות חוב, מטבעות וסחורות. שוקי המניות בוול סטריט, אירופה ואסיה התרחקו משיאם, שוקי האג"ח הממשלתיות זינקו והתשואות לפדיון שלהן ירדו בחדות, וגם שוקי האג"ח הקונצרניות לא נמנעו מטלטלה. בשוקי המט"ח הדולר נסוג מול הין בכ-4% משיאו ומול האירו הוא נחלש בכ-2%. בשוקי הסחורות העניין התרכז בנפט שמחירו צנח מ-100 דולר לחבית לרמה של כ-83 דולר לחבית וגם מחירי הזהב הגיבו לעצבנות בעליית שער מתונה יחסית.

לדברי סטפק, "כאשר אתה מחפש את הסיבות ל'סערה הכמעט מושלמת', אתה יכול לתלות אותן בחששות מדיפלציה באירופה, בהורדת תחזית הצמיחה בעולם ע"י קרן המטבע הבינלאומית, בהורדת תחזית הצמיחה בגרמניה, בחששות מכוון יוון, בכשלון הנפקת אג"ח ממשלת ספרד, בהקטנה אפשרית של יעד הצמיחה בסין, ומכמה נתונים חלשים בכלכלה האמריקאית. ואם לא די באלה, אז צץ לו נגיף האבולה ואיים בשלב זה על חברות התעופה והתיירות. אבל האמת ניתנת להיאמר, שאין בהסברים אלה כל ממש", הוא טוען.

יו"ר מיטב דש טוען כי אין שום דבר חדש וממשי בכל הנוגע לאירופה. "מישהו השלה את עצמו קודם לכן שאירופה עולה מחר על פסי צמיחה? הרי ברור שמדובר בתהליך של שנים שיהיה חייב להיות מלווה במדיניות מוניטרית מרחיבה וברפורמות מבניות בכלכלה האירופאית".

"בכל הקשור לכלכלה האמריקאית, האם נתון אחד כמו המכירות הקמעונאיות שירד בספטמבר במעט יותר מהצפוי צריך היה לשנות את דעת המשקיעים על הכלכלה האמריקאית מצמיחה למיתון ולהביא לצניחה בשוק המניות? הרי כבר ביומיים הבאים התפרסמו נתונים רבים התומכים בהמשך הצמיחה בארה"ב. לכן, אין מנוס מהמסקנה, שכל ההסברים שניתנו הם בחזקת הסברים בדיעבד שאינם מחזיקים מים", סבור סטפק.

לדבריו, "ההסבר הוא הרבה יותר פשוט - השווקים עלו, ולא מעט, והם הזמינו תיקון. הם הזמינו אפילו ניעור של ממש. כל השאר הם תירוצים שהשוק נאחז בהם, טריגר לתיקון מתבקש, תיקון שהועצם ע"י צורך של קרנות גידור ממונפות וגופים אחרים שנקלעו לפוזיציה לא נוחה ונאלצו לבצע מה שקרוי "שורט סקוויז", מה שהחריף את עוצמת המגמה והקצב המהיר שלה. השוק העניק תזכורת למשקיעים שהוא אינו עובד לכיוון אחד, ויהיו בהמשך עוד תזכורות כואבות כאלה".

סטפק מנסה לענות על השאלה האם התיקון כולו מאחורינו? ומתקשה לתת תשובה. "סביר להניח שכן, לפחות רובו, שכן מה שמניע את השווקים זו רמת הנזילות האדירה והיא תימשך, ובינתיים ההתאוששות הכלכלית בארה"ב, יחד עם ריבית אפסית תורמים לשיפור ניכר ברווחיות של החברות האמריקאיות, ופיחות האירו כלפי הדולר אמור לשפר מאוד את מצבן של יצואניות אירופאיות. יחד עם זאת, טלטלה מסוג זה שחוו השווקים וחוו המשקיעים נצרבת בתודעה, ולכן לא צריך לצפות גם למהפך מושלם תוך פרק זמן קצר. ואם בכל זאת הוא יקרה, זה יהיה מאוד לא בריא לשווקים".

  • עוד באותו נושא:
  • צבי סטפק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully