וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היכן המהפכן הכלכלי של 2014?

23.10.2014 / 16:15

תלמידי הכלכלה לומדים מודל כלכלי הקיים כבר מאז ימיו של אדם סמית. ד"ר איתן יניב טוען כי הגיע הזמן לפתח מודלים חדשים

כל מי שנתקל אי פעם בלימודי הכלכלה למד שכוחות השוק קובעים שווי משקל בין ביקוש והיצע. ששווי משקל זה נוצר על פי העיקרון האומר שכל יצרן שואף למקסום רווחיו מהמוצר שייצר ומכר ואילו כל צרכן שואף למקסום התועלת מהמוצר שרכש. כלומר, הן היצרן והן הצרכן הם אנשים רציונליים משום שרק אדם רציונלי רואה את עצמו במרכז ההוויה ושואף לחיות על פי תועלתו האישית. לכן מקסום רווחים ותועלות ברמה האישית הוא הבסיס לכל הגישה הכלכלית.

רווח או תועלת

גישה זו קיימת למעשה כבר למעלה ממאתיים וחמישים שנה עוד מימיהם של הכלכלנים הקלאסיים אדם סמית ודיוויד ריקרדו. כלכלנים אלה בנו תיאוריה זו של "השוק החופשי" שבווריאציה כזו או אחרת היא עדיין התיאוריה השלטת בעולם הכלכלה מאז ועד היום. הפרדיגמה שלהם מבוססת על הנחת היסוד של "השוק המשוכלל" או "התחרות המשוכללת", היינו שוק ללא מעורבות ממשלה כלל ושוק של מידע שלם ושוויוני לכולם. האמנם? לא ברור.

האם שמעתם במקרה על המושג "תחרות מונופוליסטית"? האם ידוע שמדובר על תחרות אמיתית, אבל לא בין מונופולים אלא בין מותגים חזקים? האם קיים היום מודל כלכלי עדכני המסביר כיצד שוק מסוג זה פועל? לא ברור. "תחרות משוכללת" קיימת, וגם לא בצורה המושלמת כפי שהמודל מטיף לו. בשווקים דמויי בורסה, היינו ניירות ערך , מטבע חוץ או חומרי גלם. ב"שוק משוכלל" אין מותגים אלא יש מה שנקרא "מוצר הומוגני" (אין יותר מסוג $ אחד, אין יותר מסוג אחד של מניית "טבע" ). כמה מאיתנו רוכשים מוצרים בשווקים מסוג זה? נראה שמעטים.

האם באמת המניע של כל יצרן וכל צרכן הוא של רווח מרבי או של תועלת מרבית? האם לא שמענו על מכירה בהפסד כדי להשיג יעדים שיווקיים, אסטרטגיים? האם באמת כל צרכן הוא אדם רציונלי שכל המידע מונח לפניו באופן מלא ומושלם כפי שגורסת גישת "התחרות המשוכללת"? האם כל צרכן רוכש מוצרים או שירותים רק על פי העיקרון של תועלתו האישית בלבד? ספק.

מה אנחנו הכלכלנים טורחים לעשות כדי להעניק לתלמידי הכלכלה הצעירים מודלים המסבירים התנהגויות כמו תחושה של חוסר הוגנות כאשר התפוקה השולית של עובד נמוכה מהשכר שהוא מקבל? לא מספיק כנראה. או מצב כרוני של אבטלה (גם שוק העבודה נחשב עד כה כ"שוק משוכלל" ורציונלי עם שווי משקל "כשר למהדרין"), או קניית מוצר משיקולים חברתיים למשל מוצר "ירוק". נוח לנו עם מה שלימדו אותנו כאשר אנחנו למדנו כלכלה.

היכן אותו כלכלן חוקר שיפתח מודל שובר מוסכמות? מיהו הכלכלן שיפתח מודל שיסביר לתלמידי הכלכלה כיצד פועלים השווקים האמיתיים בהם אנחנו נתקלים מדי יום כיצרנים והן כצרכנים? בין קריאת כלכלנים ידועים כפיקטי ושטיגליץ לאנשי ממון כמו ביל גייטס וורן באפט, מהפכן או חדשן כלכלי אמיתי אינו קיים. להיכן נעלמה דמות כג'ון מיינרד קיינס של המאה ה- 21 שיאיר את עינינו? תעלומה.

ד"ר איתן יניב, מרצה לכלכה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

  • עוד באותו נושא:
  • שוק חופשי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully