וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשים סוף לנפוטיזם בנמל אשדוד

26.10.2014 / 13:23

עובדי נמל אשדוד טוענים כי יש לאפשר להם להמשיך להעסיק בני משפחה. ליאת לבנת סבורה כי מדובר בדרישה חצופה

ועד העובדים של נמל אשדוד עתר לפני כשבוע לבית הדין האזורי לעבודה בדרישה לבטל את התקנות החדשות שפרסמה רשות החברות הממשלתית המגבילות העסקת קרובי משפחה. 42% מעובדי הנמל כיום הם קרובי משפחה בדרגות שונות. נתון שיא בחברות ממשלתיות.

מועמדים מוכשרים בלבד

טיעוני הועד בנושא מגוונים. יו"ר הועד אבינועם שושן צוטט ש"זוהי תקנה מפלה ולא צודקת שפוגעת ברגל גסה בזכות הבסיסית של חופש התעסוקה. שושן טוען בנוסף כי "אשדוד היא עיר לא גדולה והנמל הוא המעסיק הגדול בעיר". אין כל סיבה לדברי שושן שכל הצעירים יעזבו את אשדוד יעברו למרכז ושמדינת ישראל תהפוך למדינת תל אביב. ועד עובדי הנמל "יאבק בנושא המהותי הזה בכל האמצעים הלגיטימיים העומדים לרשותו" הוסיף שושן.

שושן ועמיתיו מתעלמים מהעובדה שבשנת 2005 נאסר הנפוטיזם בתקנות החברות הממשלתיות (כללים בדבר העסקת קרובי משפחה) כמו גם בפקודת העיריות, בכללי שירות המדינה (מינויים 2007, סייגים בקרבה משפחתית) וגם בפסקי דין שונים של בית הדין הארצי לעבודה.

הנפוטיזם נחשב לרעה חולה עוד בתקופת ימי הביניים כאשר אפיפיורים מינו קרדינלים מבני משפחותיהם בכנסיה. העדפת בני משפחתם על פני מינוי של מועמדים מוכשרים יותר הייתה רעה חולה שנפסקה בעידן המודרני. בולט המקרה של נפוליאון בונפרטה שהפך מקונסול לקיסר ומינה את בני משפחתו למלכים ברחבי אירופה. לנפוליאון מיוחסת האמירה הבוטה על הנפוטיזם – "אך לו רק הייתי האחיין שלי".

שושן וחבריו לוועד מאמצים בחום את האמירה של נפוליאון בלי מלכות אבל עם סוורים ומנופאים בנמל בשכר שמן. כך הבת של עובד ותיק תהפוך למזכירה בנמל והכלה של תהפוך לעוזרת חשב השכר וכן הלאה. לדעת שושן ואנשיו במקום שהבנות (או הבנים) יחפשו עבודה בת"א עדיף שיישארו באשדוד. בהתעלם מהמציאות שבגוש דן ימצאו מאות מועמדים שישמחו לעבוד בנמל אשדוד ולנסוע יום יום לעבודה. הניידות בין אשדוד לת"א אינה קשה במיוחד כידוע.

על כל תפקיד בנמל צריכים להתמודד בתנאים זהים לחלוטין, ללא שום יתרון לנפוטיזם, כל המועמדים הראויים וייבחרו רק הטובים כמובן. בדרך זו תשופר כמובן יעילות ופריון העבודה ועמה תפרח המצוינות בשירות ללקוחות דבר שהוא נקודת תורפה קשה בנמל אשדוד.

הגורמים שחייבים למנוע את הנפוטיזם בנמל הם ההסתדרות כגוף המייצג את כלל ציבור העובדים ורשות החברות הממשלתיות שכאמור התקינה תקנות ברורות בנושא. שני הגופים בקושי מתיימרים להפגין פעילות מונעת בנושא בעיקר בגלל שוועד עובדי הנמל הוא גוף חזק ומשפיע בהסתדרות מחד וצריך "לאשר" לרשות מאידך להקים נמל מתחרה במטרה ליצור תחרות בנמלים.

ועד הנמל החצוף אינו מתרגש מההסתדרות, מהרשות, מדו"חות מבקר המדינה וגם לא מבית הדין לעבודה. מעשי השחיתות שנחקרים בנמל (עיינו ערך – אלון חסן) מעידים שמדובר בנמל שנכבש מזמן ע"י עובדיו. כיוון שמדובר ברכוש ציבורי ששייך לכולנו, חובה לעשות סוף לזלזול ולצדקנות המיתממת של הוועד.

ליאת ליבנת, כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א).

  • עוד באותו נושא:
  • נמל אשדוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully