וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות מקומית רשאית להפקיע קרקע לדיור להשכרה

אורי חודי

28.10.2014 / 14:12

במסגרת הצו שנחתם על ידי שר הפנים נקבע לראשונה כי דיור להשכרה בהישג יד ייחשב למטרה ציבורית על כל המשתמע מכך

שר החינוך גדעון סער בחדר המצב של משרדו לקראת פתיחת שנת הלימודים. עומר מירון
הצו שנחתם כאמור היום על ידי שר הפנים עתיד להיכנס לתוקף עם פרסומו ברשומות בימים הקרובים. גדעון סער/עומר מירון

לאחר שנים ארוכות בו לא יכלו רשויות מקומיות לקדם פתרונות דיור על קרקע בייעוד ציבורי, צו עליו חתם שר הפנים גדעון סער היום (ג') עתיד לפתור את הסוגיה ולאפשר קידום תוכניות לדיור להשכרה על קרקע מדינה או גם קרקע פרטית שתופקע למטרה זו.

הצו עליו חתם היום שר הפנים קובע כי דיור להשכרה בהישג יד יוגדר כמטרה ציבורית על פי סעיף 188 לחוק התכנון והבניה. מכיוון שהחוק מאפשר לרשות מקומית לעשות שימוש בקרקע חומה (קרקע בייעוד ציבורי) או להפקיע קרקע רק למטרות ציבור, לא היה ניתן לקדם על קרקעות אלו פרויקטים הכוללים דיור בר השגה או דיור להשכרה. ברגע שדיור להישג יד נכנס תחת הקטגוריה של מטרות ציבוריות בחוק התכנון והבנייה הופך הדבר לאפשרי.

עוד קובע הצו כי אם מדובר בקרקע המיועדת כבר היום לשימוש ציבורי לא יהיו מגבלות על השימוש במסגרת דיור להשכרה בהישג יד, אולם קרקע שתופקע בעתיד למטרות ציבור או שתועבר מרשות מקרקעי ישראל לרשות המקומית למטרה זו תהיה חייבת לכלול שילוב בין דיור בהישג יד עם שימוש ציבורי אחר כגון מוסדות חינוך וכד'.

הצו שנחתם כאמור היום על ידי שר הפנים עתיד להיכנס לתוקף עם פרסומו ברשומות בימים הקרובים.

במסגרת הצו מוגדרים גם תנאים לקביעה מה יכלול דיור להשכרה בהישג יד. כך, מדובר בפרויקט בו דמי השכירות יעמדו לכל הפחות על 20% פחות ממחיר השוק, ולא יועלו במשך תקופת השכירות, אלא בהתאם לשיעור עליית מדד המחירים לצרכן בתוספת 1%, פעם בשנה לכל היותר. עוד על פי התנאים, הרשות המקומית תהיה האחראית על ההפעלה, הניהול, והאחזקה התקינה של יחידות הדיור, לרבות הרכוש המשותף של אותו הבניין. במקביל, הרשות המקומית תהיה גם זו שאחראית על הפיקוח על הוראות הצו ועל הסכם השכירות.

במקביל, כצעד משלים לצו האמור עתידה לעלות לקבינט הדיור הקרוב (שיתכנס ביום ב' הקרוב) הצעת החלטה במסגרתה יו"ר רשות מקרקעי ישראל יקדם החלטה במועצת מקרקעי ישראל להקצות קרקע ציבורית המיועדת לדיור להשכרה בהישג יד במחיר סמלי של 18 שקל בלבד ל-49 שנים. נדגיש כי קרקע שכזו תוקצה לרשות מקומית ולא ליזמים פרטיים. הצעת החלטה זו גובשה במשרד הפנים בשיתוף פעולה עם מנהל רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן.

ממשרד הפנים נמסר היום כי "סעיף 188 לחוק התכנון והבניה קובע כי לוועדה מקומית מותר להפקיע קרקע לצורכי ציבור ולכל מטרה ציבורית אחרת שאישר שר הפנים. במטרה לאפשר הקמת פרויקטים להשכרה על ידי רשויות מקומיות, ולהביא להיתכנות כלכלית של פרויקטים מעין אלו, חתם השר על צו המגדיר דיור להשכרה בהישג יד כמטרה ציבורית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully