וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סודהסטרים תעביר מפעלים מחו"ל ומהשטחים לנגב

שירי חביב ולדהורן

29.10.2014 / 14:46

החברה קיבלה מענק ממשלתי למפעל החדש שלה בנגב - ותעביר לשם פעילות ממישור אדומים ואלון תבור - וגם מטורקיה וסין

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דניאל בירנבאום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודשים האחרונים ייצרה סודהסטרים ( 21.92 ) אכזבה אחרי אכזבה למשקיעים בה, כשפרסמה אזהרות רווח והפחיתה את התחזיות השנתיות. דוחות הרבעון השלישי שפורסמו היום (ד') היו חלשים, בהתאם לאזהרה שפורסמה, אך האכזבה החדשה למשקיעים הגיעה בדמות תחזיות חלשות במיוחד לרבעון הרביעי.

למעשה, סודהסטרים תסיים את שנת 2014 לא עם צמיחה של 5% בהכנסות כפי שדיווחה בתחזית (המונמכת) הקודמת - אלא אף עם ירידה של 9% בהן, לכ-512 מיליון דולר - מתוכן הרבעון הרביעי יתרום כ-127 מיליון דולר לשורה העליונה, כ-29 מיליון דולר פחות מתחזיות האנליסטים.

ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) יקטן ב-26% ל-46 מיליון דלר והרווח הנקי השנתי ייחתך ב-42% לכ-24.5 מיליון דולר, שהם כ-1.15 דולר למניה. 17 סנט מתוכם יתרום הרבעון הרביעי ומדובר על תחזית נמוכה מאוד ביחס לתחזיות האנליסטים שציפו ל-47 סנט.

סודהסטרים, יצרנית מערכות ביתיות להכנת משקאות מוגזים, הציגה ברבעון השלישי ירידה של 12.9% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל, לכ-126 מיליון דולר. מתוך זה, 29.5 מיליון דולר (ירידה של 40.7%) הגיעו מארה"ב, אזור שרושם חולשה מתמשכת בשנה האחרונה. ההכנסות מאסיה-פסיפיק צמחו ב-54% ל-13.3 מיליון דולר.

הרווח התפעולי נחתך בחצי ל-8.9 מיליון דולר והרווח הנקי הסתכם ב-9.5 מיליון דולר, ירידה של 42.3% מהרבעון המקביל. מתחילת השנה רשמה סודהסטרים רווח של 20.5 מיליון דולר על הכנסות של 385 מיליון דולר - ירידה של 50.5% ברווח ושל 2.4% בהכנסות ביחס לתקופה המקבילה ב-2013.

מניית סודהסטרים נפלה ב-56% מתחילת השנה ואיבדה כ-72% מהשיא שרשמה באוגוסט 2011. האם מדובר במשבר אמון מצד בעלי המניות? המנכ"ל, דניאל בירנבאום, מסכים: "יש אכזבה בקרב המשקיעים", הוא אומר. "המשקיעים ציפו להמשך צמיחה, אבל אולי שכחו שגם בדרך לכל פסגה יש כמה מכשולים. במאקרו אנחנו בטיפוס גבוה מאוד. המשקיעים היו רגילים לצמיחה שנתית ממוצעת של כ-40%, אבל אני חושב שמגיעה לנו הזדמנות לקחת אוויר ולהתארגן ליעד הבא".

להערכתו, מכיוון שהחולשה בעסקים היא בעיקר בארה"ב ושם נסחרת המניה, המשקיעים והאנליסטים לא מספיק מעריכים "את האתגרים ואת ההצלחות שלנו מחוץ לארה"ב", כהגדרתו. "משקיע ייכנס לוולמארט ויראה אם אנחנו מצליחים. בארה"ב יש לנו אתגר מסחרי עם ירידה נקודתית בביקושים, אבל בשאר העולם גם אם יש האטה בקצב הגידול, אנחנו עדיין צומחים ואפילו צומחים יפה במדינות הנורדיות ובאוסטרליה".

- מה עושים כדי להחזיר את הצמיחה?

"אנחנו מציגים היום תוכנית צמיחה שכוללת כמה תחומים. אחד מהם זה קונסולידציה של מערך התפעול שלנו בעולם. מה שקרה זה שגדלנו הרבה מאוד בשבע השנים האחרונות, ולאורך הצמיחה הוספנו כל הזמן מפעלים וקבלני משנה, בישראל, סין וטורקיה. זה יצר מערך תפעולי בלתי יעיל ששחק את הרווחית שלנו.

קיבלנו אישור ממשלה למענק השקעה במפעל החדש שלנו בנגב, בסך כ-20 מיליון דולר, מותנה בעמידה ביעדים. החלטנו לרכז את מרבית פעילות הייצור העולמית שלנו שם, ואנחנו מעתיקים לשם את הפעילות ממישור אדומים ואלון תבור. בנוסף נעביר ייצור מסין ומטורקיה, ואלה חדשות טובות לנגב".

לדברי בירנבאום המהלך לא יוביל לפיטורי עובדים בארץ: "בפעילות הגלובלית נהדק קצת את החגורה. בארץ יהיה מעבר של עובדים - לא כולם יוכלו לעבור מהתבור לנגב, אבל אנחנו נציע לכולם. לא יהיה צמצום נטו בישראל".

הכתבה המלאה והראיון המלא עם המנכ"ל - הערב (ד') במהדורה המודפסת של "גלובס"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully