וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשוב למחות - אך יש להתמקד

4.11.2014 / 11:55

ההבדלים ביוקר המחיה בין תל אביב וברלין מקוממים אך הם נובעים מנתוני פתיחה שונים. שחף מזין קורה להכיר בכך ולמקד את המחאה

מחאת המילקי היא אולי מהמיותרות שידענו. היא משחקת לידיהם של אלו שקראו "מפונקים" למעמד הביניים שיצא לרחובות ב 2011 וכמוה כצעקת "זאב, זאב" השוחקת את ערנותם של נבחרי הציבור שתפקידם להביא את קולנו אל שולחן הכנסת. המניעים למחאת המילקי ברורים. יחד עם ההכרה שמוצר המיוצר בישראל נמכר מעבר לים במחירים נמוכים משמעותית מאשר במכולת המרוחקת עשר דקות נסיעה מהמפעל, הגיעה תחושת חוסר הוגנות עצומה. באנלוגיה פשוטה ניתן לדבר על ילד שמתחיל מחאה כי לילד אחר מכיתתו יש צעצוע יוקרתי יותר. אם ההורים של הילד האחר מרוויחים יותר משלו כנראה ששום מחאה לא תעזור, אין מאיפה לקנות. ובכן, ההורים של גרמניה מרוויחים יותר. רובינו מבינים את זה ועדיין מרגישים מרומים, מדוע?

קוף, מלפפון, ענבים ומילקי

מחקר מעניין שנערך בארה"ב בשנת 2003 בדק את התגובות לחוסר הוגנות בקרב קופי קפוצ'ין (הנחשבים אינטליגנטים במיוחד). החוקרת לימדה את הקופים להחליף אסימון פלסטיק בפלח של מלפפון טרי, והקופים מצאו עניין רב בעבודה הקלה והמתגמלת הזו. השמחה פסקה ברגע שהקוף שלידם תוגמל על אותו אסימון פלסטיק בענב טרי, פרי נחשק מהותית על פני פלח המלפפון. הקופים שקיבלו את פלחי המלפפון שהסבו להם שמחה עד לא מזמן כעת זרקו אותם בזעם. הזעם עלה שבעתיים כאשר צפו בקוף אחר מקבל ענב בחינם, ללא הדרישה לאסימון. אם נוסיף על המטען הגנטי הזה גם את החינוך שקיבלנו שלרוב מייצר התניות של שכר ועונש, תשתדל-תצליח, תרמה-תיענש קל להבין מדוע אנו מרגישים פראיירים. שירתנו בצבא, למדנו באקדמיה, לא שיקרנו, לא רימינו, והנה אנחנו צריכים לעבוד קשה בשביל מלפפון ובברלין מחלקים ענבים בחינם.

אם כך מדוע שלא נקבל ענבים כמו בברלין? התשובות שחוקות אך השחיקה לא מפחיתה מנכונותן. כי בגרמניה שיעור המועסקים משלמי המיסים גבוה יותר. כי בגרמניה שיעור תקציב הביטחון מסך הוצאות המדינה קטן משמעותית מאשר בישראל. כי גרמניה משלמת ריבית נמוכה יותר על החובות. שיעור האוכלוסייה הנתמכת על ידי המדינה קטן משמעותית בגרמניה. בגלל שבגרמניה השוק תחרותי יותר. ועוד סיבות שוודאי שמעתם וקראתם בעבר. כל אלו משאירים אותנו עם פלח מלפפון ביד ותחושת חוסר צדק בלב.

הפתרון היחיד לתחושה זו הוא ההבנה כי העולם לא הוגן או הגון. איך שלא נסובב את התמונה אם נולדת בפינלנד יש לך סיכוי הרבה יותר גבוה להגיע לדירה בבעלותך ולתת לילדיך את החינוך הטוב ביותר שיש. מי שמנגנוני הצדק שבתוכו דוחים את ההכרה הזו יכול אולי לאזן אותה עם הידיעה שאם נולדת בישראל יש לך סיכוי הרבה יותר נמוך למות מדלקת ריאות או להיטרף על ידי אריה מאשר אם נולדת בזאיר. אתם תוכלו לטקבק את דעתכם ללא החשש לסיים את החיים במחנה עבודה, פריבילגיה שמיליוני אזרחים בצפון קוריאה ודאי מתקנאים בה. ראו ערך קים ז'ונג איל ואזרחיו האומללים.

עלינו להמשיך ולמחות חזק ככל שניתן כנגד כל איום או גזירה, חובתנו הדמוקרטית להציב בפני הממשלה שבחרנו את דעתנו ודרישותינו. אך כדי שלאלו יהיה סיכוי סביר להתקיים, או אפילו להגיע משלב הפגנה לשלב המשא ומתן, הדרישה חייבת להיות ברת קיימא. דרישה ערטילאית להשוות את יוקר המחייה בתל אביב ליוקר המחייה בברלין אינו ברת יישום וסביר שתדחה בתואנות מוצדקות. הכוונת המחאה לעידוד תחרות והסרת מיסי יבוא אשר באופן עקיף משולמים מכיסנו, אמנם באופן פחות מורגש ממס הכנסה ומע"מ, יכולה לייצר שינוי משמעותי שיוביל להורדת מחירים של מוצרים רבים.

שחף מזין, כלכלן, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א), אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully