וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשביר מחסלת את קוסט 365; רמי לוי רוכש סניף

אילנית חיות

5.11.2014 / 8:15

הקבוצה מנסה למכור את כל 4 הסופרמרקטים שהיא מפעילה. תשלומים לספקים עוכבו. ספק: "אנחנו מתקשרים אליהם, אבל הם לא משלמים". הרפתקת הסופרמרקטים של המשביר עלתה לקבוצה עד היום עשרות מיליוני שקלים

קוסט 365. יחצ, גלובס
סניף של cost365/גלובס, יחצ

מה קורה ברשת הסופרמרקטים קוסט 365 של קבוצת המשביר לצרכן ( 313.1 -4.19% ) ? שנתיים אחרי פתיחת הסניף הראשון, פעילות הקבוצה בתחום הסופרמרקטים הולכת ומסתבכת. ל"גלובס" נודע כי הרשת עצרה לאחרונה תשלומים לספקים, וחלקם הפסיקו בתגובה לספק לה מוצרים.

בתוך כך, הקבוצה מוכרת את הסניף בכרמיאל לרמי לוי תמורת 8 מיליון שקל.

לדברי אחד הספקים, "הרשת לא שילמה לנו על הסחורה שסיפקנו בחודשים יוני, יולי ואוגוסט. היא הייתה אמורה לשלם שוטף פלוס 60. אנחנו מתקשרים אליהם כל יום, אבל הם לא משלמים. הם טוענים שההנהלה עצרה את התשלומים".

- אתה מוטרד?

"זה מטריד מאוד, אבל מה אני יכול לעשות? הפסקתי למכור להם".

ספק אחר אומר היום (ג') ל"גלובס" כי גם הוא הפסיק לאחרונה לספק לרשת סחורה. לדבריו, "קצת קשה להם עם הכסף. היה להם פיגור, והם שילמו עכשיו מה שהיו צריכים לשלם לפני חודש וחצי. זה לא עסק ששווה להתעסק איתו יותר מדי. זה הכול היה רוח וצלצולים".

- למה אתה מתכוון?

"קוסט 365 לא היה אף פעם לקוח גדול או מישהו שמביא בשורה קמעונאית".

כאן נוקב אותו ספק בשמות של סופרמרקטים פרטיים ובודדים. "זה לא היה יותר מזה. הם רצו להיות סוג של רמי לוי ויינות ביתן, אבל המחירים היו גבוהים. יש היום עוד אנשים שמחפשים חוויית קנייה במיינסטרים? כולם מחפשים בזול".

קלף בעייתי

עוד נודע ל"גלובס" כי ספקים גדולים בשוק מתנים את אספקת הסחורה לרשת בקבלת תשלום במזומן בלבד. מדובר בדרישה חריגה, המעידה על חשש מאי-קבלת התמורה לסחורה, כיוון שספקים נוהגים לעבוד מול רשתות השיווק בתנאי אשראי של 60 ימים ויותר.

קבוצת המשביר חנכה את הסניף הראשון ברשת הסופרמרקטים בדצמבר 2012 בעיר עפולה. מספר ימים לאחר מכן היא פתחה סניף נוסף בכפר-סבא. התקוות היו גדולות.

באירוע השקת הרשת מסר אז רמי שביט, יו"ר קבוצת המשביר, כי הקבוצה תשקיע ברשת כמיליארד שקל. תוכנית פריסת הסניפים כללה 11 סניפים עד סוף 2015 ו-30 סניפים עד סוף שנת 2015. יעד המכירות שעליו הוצהר היה מחזור מכירות של יותר מ-2 מיליארד שקל בשנה, בתום הפריסה.

שביט גם מסר אז כי הוא צופה שהשנה-שנתיים הראשונות יהיו הפסדיות. "אם היינו יודעים כמה נפסיד, היינו כותבים את זה. שוק ההון מאוד חושש מהסופרמרקטים. אני מקווה שנוכל להוכיח להם שיש כאן קלף 'אס' מבחינתם", אמר.

שנתיים אחריי כבר ברור ששוק ההון צדק. רשת קוסט 365 לא רק שאינה קלף 'אס' - היא קלף בעייתי במיוחד, שגורר לא מעט הפסדים ומכביד על פעילות הקבוצה, שגם כך מצבה אינו מזהיר.

כיום מונה הרשת 4 סניפים בלבד: בעפולה, בכפר-סבא, בכרמיאל ובפתח-תקווה. בימים אלה היא עושה ניסיונות למכירת הסניפים, ולגבי חלקם היא נמצאת במשא-ומתן מתקדם במה שנראה כמו מכירת החיסול של הרשת ויציאת הקבוצה מפעילות הסופרמרקטים.

כאמור, הרשת הודיעה כי היא תמכור את הסניף בכרמיאל לרמי לוי, בעל השליטה ברשת שיווק השקמה, תמורת 8 מיליון שקל. לוי אמר לפני ההודעה כי "אני במשא-ומתן לקנות את הסניף בכרמיאל, עוד לא קניתי. הסניף שווה כמה שהוא השקיע".

- הציעו לך גם את הסניפים האחרים?

"לא רק לי, הוא מציע לכולם את מה שיש לו".

- הוא מחסל את הרשת?

"אני אומר שהוא מחסל את הרשת? הוא אומר את זה. אם הוא מוכר, אז מה יש לו לעשות".

המכירות רחוקות מהיעד

הדוחות הכספיים של המשביר חושפים את מצבה הרעוע של רשת הסופרמרקטים. במחצית הראשונה של השנה גרמה הפעילות להפסד תפעולי של 10 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של 6 מיליון שקל במחצית הראשונה אשתקד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
קוסט 365. גלובס
קוסט 365/גלובס

במאי 2014 פתחה הרשת את הסניף הרביעי, ולכן הדיווח למחצית הראשונה של השנה כולל בעיקר את פעילותם של 3 סניפים. ההכנסות הסתכמו במחצית ב-53 מיליון שקל בלבד - הרחק מאוד מיעד המכירות שהציבה הרשת, ואשר עמד על 96 מיליון שקל לשנה לסניף. רמת המכירות הנמוכה גם הבהירה כי הקבוצה תמשיך לספוג הפסדים מפעילות הסופרמרקטים עוד תקופה ארוכה.

אחרי שהקבוצה נואשה מהאפשרות שפעילות הסופרמרקטים תתאושש, היא החלה לאחרונה למצוא מוצא לסיום הפעילות ולעצירת ההפסדים המתמשכים. בדיווח לבורסה מסרה הקבוצה כי היא בוחנת מספר אפשרויות להמשך פעילותה בתחום, הכוללות גם את אפשרות מכירת הסניפים לגורם שלישי. אפשרויות אחרות שצוינו הן מיזוג או המשך פעילות תוך התייעלות, צמצום מספר הסניפים והגעה לאיזון.

אלא שברשת המונה 4 סניפים בלבד, שכוחה המסחרי מול הספקים חלש גם כך, אפשרות צמצום הסניפים כלל אינה רלוונטית לצורך הבראה.

במסגרת אותו דיווח מסרה הקבוצה כי היא ממשיכה בהקמת סניפים כמתוכנן, אך כי מספרם יצומצם ל-12 בלבד, בתיאום עם בעלי הנכסים. לקבוצה יש 3 סניפים שאמורים להיפתח בקרוב - בין היתר בתל-אביב ובגבעת-שמואל.

חשוב לציין כי המשביר התחייבה בחוזים עם בעלי נכסים לשכירת השטחים לאותם סניפים, וכי מהדיווח ניתן להסיק כי לגבי 5-8 סניפים, הקבוצה לא הצליחה להשתחרר ממחויבותה בחוזה השכירות.

במצב הנוכחי נאלץ דירקטוריון המשביר לאשר הזרמה של 15 מיליון שקל נוספים להפעלת הרשת. בשורה התחתונה ונכון להיום, הרפתקת הסופרמרקטים של המשביר גרמה לקבוצה להפסדים של יותר מ-23 מיליון שקל. באיזו עלות תסתיים ההרפתקאה כולה? לא ברור.

בקבוצת המשביר סירבו להגיב.

קוסט 365. גלובס
קוסט 365/גלובס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully