וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד: עשרות ישראלים העלימו מס ב-UBS בשווייץ

חן מענית

5.11.2014 / 13:25

14 חשודים נעצרו עד כה בפרשה - כולל חשב של רשת מרפאות הפעילה בחו"ל. אלפי ישראלים מחזיקים בשווייץ מאות מיליוני אירו בבנקים גדולים

ברן, שווייץ. ShutterStock
ברן, שווייץ/ShutterStock

שופטת בית משפט השלום בחיפה, אורית קנטור, התירה היום (ד') לפרסום כי רשות המסים מנהלת מזה תקופה ארוכה חקירה סמויה ומסועפת בפרשה של חשבונות בנק המוחזקים על-ידי ישראלים בבנקים שווייצרים.

ממידע ומרשימות שהתקבלו ברשות עולה כי בנקים גדולים בשווייץ מנהלים חשבונות של אלפי ישראלים בהיקף המסתכם במאות מיליוני אירו. על-פי החשד, רובם המכריע של הכספים המוחזקים בחשבונות אינם מדווחים לרשות המסים.

החקירה בפרשה נמשכת בימים אלה, וצפויים מעצרים נוספים.

עד כה נעצרו במסגרת החקירה בפרשה 14 חשודים, ובהם יועץ השקעות בכיר בבנק השווייצרי UBS, וכן 12 ישראלים המחזיקים חשבונות בבנק, ובהם גם שני חשודים בעלי רשת של עשרות מרפאות בחו"ל שהיקף פעילותן עומד על 40 מיליון אירו והרשומות במקלטי מס, תוך הסתרת הניהול והשליטה המתבצעים מישראל, שניהלו בעבר רשת מרפאות בישראל לטיפול באין-אונות והעתיקו את פעילותם לחו"ל. בין החשודים בפרשה גם החשב של רשת המרפאות בחו"ל.

החקירה מנוהלת על-ידי משרד פקיד שומה חקירות חיפה והצפון בליווי של פרקליטות מיסוי וכלכלה תל-אביב ובסיוע של יחידת מודיעין מסווגת ברשות המסים להתמודדות עם פשיעה חמורה.

פגישות חשאיות בתל-אביב

ב-26 ביוני 2014 נעצר בתל-אביב יועץ ההשקעות הבכיר בבנק UBS בשווייץ המטפל ישירות בחשבונות בנק של ישראלים. כפי שעלה מהחקירה, במסגרת תפקידו הוא מגיע לישראל למפגשים חשאים עם לקוחות שנמנעים מהעברת הוראות ומסמכים לבנק בטלפון, במייל ובפקס, מחשש לחשיפת היותם בעלי חשבונות בבנק UBS שווייץ. יום קודם למעצרו הוא הגיע לארץ ולמחרת ניפגש עם לקוחות ישראלים בליווי עובד בכיר (ראש צוות) מ-UBS שווייץ.

הפגישות נערכו תחת מעקב חשאי של חוקרי רשות המסים. בין יתר המפגשים נועדו השניים במלון פאר בתל-אביב עם אחד מבעלי רשת המרפאות. בסיום הפגישה שהתנהלה תחת עינם הפקוחה של חוקרי רשות המסים, נעצרו כל משתתפיה.

בסמוך למעצר של משתתפי הפגישה, נערכו במסגרת החקירה חיפושים בחדר המלון של יועץ ההשקעות הבכיר בבנק UBS בשווייץ, במשרדים של נציגות הבנק בישראל ובאתרים נוספים. במהלך החיפושים נמצאו בכליו של יועץ ההשקעות הבכיר רשימות של מאות ישראלים המחזיקים בחשבונות בנק בלתי מדווחים בשווייץ, שהוא אחראי ישירות על הטיפול בהם, בכך, על-פי החשד, הוא סייע ללקוחותיו במזיד ובכוונה להשתמט מדיווח ומתשלום מס.

במסגרת תפקידו מנהל יועץ ההשקעות הבכיר את חשבונות הבנק של בעלי רשת המרפאות. הפעילות בחו"ל כוללת שליטה בתאגידים המנהלים כ-60 מרפאות באירופה המזרחית והמאוגדים בחברות זרות הרשומות במקלטי מס בפנמה ובאיי הבתולה הבריטיים, תוך הסתרת הניהול והשליטה שמתבצעים מישראל.

רווחי הפעילות של המרפאות הועברו כולם לבעלי המרפאות והופקדו בחשבונות בנק סודיים שלהם בבנק UBS בשווייץ ועל-פי החשד לא דווחו לרשויות המס בישראל.

כפי שנטען בבקשות למעצרם שהוגשו לבית המשפט, מהראיות עולה כי במהלך השנים 2014-2009 ניהל יועץ ההשקעות הבכיר עבור בעלי הרשת חשבונות בנק מוסווים בהם נצברו 15 מיליון אירו שהושמטו ולא דווחו לפקיד השומה.

חצי מיליון דולר במזומן, בבית

במסגרת החקירה נחקר ונעצר רואה חשבון ששימש כחשב הקבוצה והפעיל את מבנה האחזקות שנרשם תחת תאגיד הולנדי הרשום בנאמנות, מתוך מטרה להסוות את הפעילות של הקבוצה בחו"ל, שעמדה על היקף של כ-40 מיליון אירו בשנה. פעילות זו, כאמור, אינה מדווחת בישראל ולפיכך על-פי החשד אינה כוללת תשלום מסים כמתחייב בחוק.

בחיפושים שנערכו בבתיהם של בעלי הרשת נמצא סך של כחצי מיליון דולר במזומן. כמו כן נמצאו בחיפושים בכספות נסתרות בביתו של אחד מבעלי הרשת חותמות של החברות הזרות ששולטות במרפאות באירופה המזרחית.

בימים אלה מנהלת רשות המסים חקירה בעניינם של לקוחות נוספים, שפרטיהם נחשפו ברשימות שנמצאו בכליו של יועץ ההשקעות הבכיר וברשימות נוספות שנאספו בפעילות מודיעינית ענפה של הרשות.

במסגרת זו נחקרו ושוחררו בערבות בחודשים האחרונים 10 חשודים נוספים, ובהם:

■ בעל משרד עורכי דין מתל-אביב, שעל-פי החשד הסתיר את קיומו של חשבון בבנק UBS שיתרתו עומדת היום על מיליון דולר, תוך הסתרת קיום החשבון בהצהרות ההון שהגיש, וזאת במזיד ובכוונה להתחמק ממס.

■ מנהל ובעל שליטה בחברה, תושב צורן, המחזיק בחשבון בבנק UBS בשווייץ בסך של 750 אלף פרנק שווייצרי בלתי מדווחים. מהחיפוש בביתו עלה כי הוא רכש מהכספים שהחזיק בחו"ל דירה באנגליה, שגם על קיומה לא דיווח.

■ תושב צורן נוסף המחזיק בחשבונות בנק בלתי מדווחים בשני בנקים בשווייץ בהיקף של מיליון אירו.

■ שכירה תושבת תל-אביב המחזיקה מזה 12 שנה בבנק UBS חשבון בלתי מדווח שיתרתו נכון להיום עומדת על מיליון דולר.

■ תושבת שדה יעקב המחזיקה מזה כ-10 שנים חשבון בבנק UBS שיתרתו נכון להיום עומדת על 800 אלף דולר.

■ תושבת תל-אביב נוספת המחזיקה חשבון בלתי מדווח בבנק ב-5 השנים האחרונות ושיתרתו עומדת היום על חצי מיליון דולר.

■ תושב הרצליה המחזיק בבנק UBS חשבון בלתי מדווח שיתרתו 764 אלף פרנק שווייצרי, החשוד שהסתיר את החשבון והשמיט את ההכנסות שנבעו ממנו בכוונה להתחמק ממס.

■ מהנדס ובעל שליטה בחברת תשתיות מים, אנרגיה וחקלאות, שנעצר בחשד שהחזיק בחשבון בבנק UBS ובבנק ברקליס בלונדון סכום של מיליון דולר בלתי מדווחים, וכן שהפיק הכנסות בסכום של מיליון וחצי דולר מתיווך בעסקאות בחו"ל והשמיט את ההכנסות הללו מהדוחות שהגיש לפקיד השומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully