וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כניסת הבנקים הזרים הביאה לייקור מחיר החיתום

ליאור כגן

11.9.2002 / 11:54

כך עולה ממחקר שנערך בבנק ישראל; הסיבה: הבנקים המקומיים הבינו כי הם נותרו עם חברות שאינן יכולות לגייס הון בחו"ל, וניצלו את כוח השוק שלהם כדי להעלות את המחיר

כניסת הבנקים הזרים לישראל הביאה לייקור מחיר החיתום עבור חברות שפנו לגייס הון על ידי חתמים מקומיים בבורסה לתל אביב, כך עולה ממחקר חדש שנערך במחלקת המחקר בבנק ישראל על ידי ד"ר חדוה בר, אהוד נחמני ורנט לוקומט, המתחקה אחר הכניסה הפיסית של בנקים זרים להשקעות לישראל.

מהמחקר עולה כי מחיר שירותי החיתום ירד עבור החברות שפנו לחו"ל וקיבלו סיוע מבנק זר, ולעומת זאת עלה מאוד עבור החברות שפנו לבורסה המקומית באמצעות חתם מקומי. החוקרים מצאו שנוצרה סלקציה של חברות על ידי הבנקים הזרים להשקעות, והיא פעלה לעליית מחיר החיתום של חברות ישראליות שלא קיבלו שירות מחתמים זרים ונותרו לגייס מימון בשוק המקומי בסיוע חתמים מקומיים. מהמחקר עולה כי משקלם של הבנקים הזרים להשקעות בתחום החיתום הפך למשמעותי: שליש מההנפקות הראשוניות של חברות תעשייה ותוכנה ישראליות בכל העשור לוו על ידי חתמים זרים (כ-90 חברות).

החוקרים מציגים שני הסברים חלופיים לעליית מחיר שירותי החיתום לחברות שפנו להנפקה בבורסת תל אביב בסיוע בנק להשקעות מקומי. הסבר אחד הינו שפתיחת המשק לחו"ל, יציאת החברות לגיוסי מקורות מימון שם והכניסה של בנקים להשקעות זרים למשק, הובילו לתמחור "נכון יותר" של כלל החברות הישראליות. כך ייתכן שהחברות ה"טובות" קיבלו שירות מבנקים זרים, ושילמו לכן בעקבות הכניסה מחיר נמוך יותר. לעומתן החברות ה"פחות טובות" נותרו לקבל שירותי חיתום מבנקים מקומיים ונאלצו לכן לשלם מחיר גבוה יותר המשקף את איכותן (ואת העלויות הגבוהות יותר שאיכות זו יוצרת).

הסבר חלופי לעליית מחיר שירותי החיתום: החברות שנותרו לקבל שירות מהבנקים להשקעות המקומיים, אינן ה"פחות טובות", אולם הבנקים המקומיים "הבינו", לאחר הכניסה של הזרים ויציאת חלק מהחברות לחו"ל, כי הם נותרו עם חברות שאין להן חלופות לשירותי החיתום המקומיים (בעלות חשיפה נמוכה לחו"ל במונחי יצוא), וניצלו את כוח השוק שלהם על מנת להעלות את המחיר עבור אותן חברות.

במחקר מוצגות מספר אינדיקציות התומכות בהסבר השני. בעיקר בולטת העובדה שהחברות שנותרו לגייס מימון באמצעות בנקים מקומיים להשקעות הן הרווחיות יותר, אם כי אותן חברות שהנפיקו בסיוע חתם מקומי בשוק המקומי אופיינו גם בשיעור צמיחה נמוך יותר (של המכירות) בהשוואה לחברות שהנפיקו בסיוע חתם זר בחו"ל.

המסקנה הכללית העולה לדעת החוקרים מהעבודה היא כי פתיחת המשק לחו"ל, הכניסה של המתווכים הזרים והיציאה של החברות הישראליות לגיוס מקורות מימון בחו"ל, הובילו להגברת התחרות בשוק החיתום של חברות ישראליות. עם זאת, הגידול בתחרות היה רק על מגזר של חברות, בעוד החברות שלא נכללו במגזר שקיבל שירותים מבנקים להשקעות זרים נאלצו לשלם מחיר גבוה יותר עבור שירותי החיתום.

ממצאי המחקר מהווים אינדיקציה לכך שגם בעתיד ניתן לצפות כי כניסה של מתווכים פיננסיים זרים למשק - לדוגמה בנקים מסחריים, לא תתבטא בתחרות גורפת מול המערכת הפיננסית המקומית, מכיוון שתהיה רק לתחומים בהם לאותם בנקים יש יתרון יחסי, או לשירות לקוחות בעלי קשרים פחות הדוקים עם מערכת הבנקאות המקומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully