וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית ספר עסקי: ללמוד להיות יזם

תוכן שיווקי

16.11.2014 / 9:50

רוב האנשים בטוחים שיזמות היא תכונה מולדת, אבל למעשה לא מדובר בגנטיקה אלא בסט כלים הניתנים ללמידה

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

רובנו עוסקים בעבודה סטנדרטית: הולכים למשרד בבוקר, חוזרים הביתה בערב, מבצעים פחות או יותר את אותו דבר יום אחרי יום, ומקבלים פעם בחודש תלוש משכורת ממוצע. את הכסף שאנחנו מצליחים לחסוך אנחנו נותנים לאנשים זרים כדי ש"ינהלו" אותו בשבילנו, בשביל תשואה די קטנה. אנחנו מסתכלים בקנאה על יזמים יצירתיים, שהולכים עד הסוף ובסוף טובעים בכסף, ואומרים לעצמנו: "אח, הלוואי שהייתי נולד עם התכונות האלה, עם היכולות האלה". חדשות טובות: באמת נולדתם איתן.

היזמות נתפסת כמשהו מולד, שקשור לתכונות כמו אומץ, יצירתיות, החלטיות. משום מה חינכו אותנו להאמין שאי אפשר ללמוד את התכונות האלה, שרק בני המזל שנולדו איתן יכולים להוביל. שאר בני האדם ה"רגילים" צריכים להסתפק בפחות, ולא לנסות "לקפוץ מעל הפופיק". אבל מנכ"ל חברת לי מרשל, המפעילה את מכללת לי מרשל ללימודי יזמות, שי ניסים, רוצה לנפץ ביחד אתכם את המיתוס השגוי הזה. "אני רוצה שכל התלמידים שלי יבינו שיזמות היא מיומנות נרכשת, אין פה קסם ואין פה גנטיקה שאי אפשר לנצח", טוען שי ניסים. "יזם הוא בסך הכל מישהו שמבין את המשאבים שלו ובהתאם אליהם חותר להגשמה של רעיון".

הרעיון הבסיסי של שי ניסים הוא שאנחנו מאמינים שמה שמגדיר יזם הוא אותן תכונות כמו מנהיגות, כריזמה, תעוזה. טוב, זה לא מזיק להיות כריזמטי ונועז, אבל זה ממש לא הדבר הכי חשוב. כדי להיות יזמם יש צורך במה ששי ניסים מכנה "המשולש", שכל אחת מצלעותיו היא אופן פעולה שכל אחד יכול ללמוד.

הצלע הראשונה היא ניסיון וידע. לדברי שי ניסים, "חשיבה יצירתית זה מצוין, אבל היא לא שווה כלום בלי קרקע מוצקה ובדיקה אמיתית". מי שמכיר את כל הפרמטרים שדרושים לרעיון החדש ימצא בקלות יותר את הדרך להגשימו, ולא פחות חשוב מזה - יהיו לו הביטחון והתעוזה להוציא אותו לפועל. התכונות האלה - אומץ וכריזמה, הן תולדה של הכרה של התחום. כמו המשפט "להיות כמו דג במים" - הדג מרגיש בטוח לחלוטין במים כי הוא מכיר כל פרט לגבי הסביבה הזו, לא כי הוא נולד אמיץ במיוחד.

הצלע השנייה היא קשרים ודמיון. "לא צריך לפחד מפתרון שנראה לא מציאותי", אומר שי ניסים. זה נכון - כולנו שמענו וקראנו על יזמים שבהתחלה הרעיון שלהם נראה מופרך ולא קשור לעולם שבו אנו חיים, ושינו את העולם. הדבר החשוב הוא להבין את המציאות ולדמיין את הרעיון שיענה על צורך אנושי בסיסי, אפילו אם האנשים עוד לא יודעים עליו בכלל. כשהאחים רייט ניסו לעוף, אף אחד לא חשב שהוא צריך מטוס. היום, אי אפשר לדמיין את העולם שלנו בלעדיו.

הצלע השלישית היא גישה בסיסית לחיים. "יזם חייב להעדיף אופטימיות על פסימיות", אומר שי ניסים, "האופטימיות היא הדלק במנוע של הדמיון".

העדות לנכונות המודל הזה מצויה בחיים של כל אחד ואחד מאיתנו: כולנו פועלים כיזמים בכל מיני מצבים בחיים שלנו: אנחנו פותרים בעיות בזמן אמת, אנחנו לומדים תחומים חדשים כדי להבין את המציאות החדשה, אנחנו מזהים צרכים של הסביבה שלנו ומפעילים את הדמיון כדי למצוא מענה לצרכים האלה. הרעיון הוא ליישם את הדברים האלה גם בעולם ההשקעות.

המדור בשיתוף לי מרשל

לכתבות נוספות

  • עוד באותו נושא:
  • יזמות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully