וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוכנות האנרגיה הבינלאומית: צפוי חורף קר אם לא תוגדל תפוקת הנפט

סוכנויות הידיעות

11.9.2002 / 13:19

הירידה במלאי הנפט של המדינות המתועשות והגידול הצפוי בצריכת הנפט בחורף, יביאו לזינוק במחיריו אם אופ"ק לא תגדיל את מכסות התפוקה



סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) קראה היום ליצרניות הנפט לקחת בחשבון את הידלדלות מלאי הנפט הגולמי במדינות המתועשות ולהגדיל את תפוקת הנפט שלהן לקראת החורף הקרוב.



IEA, המספקת שירתי ייעוץ בתחום מדיניות הנפט ל-26 מדינות, העריכה כי קיים דימיון רב בין המצב השנה לזה שהיה בשנת 1999, כאשר ירידה חדה במלאי הנפט הגולמי לזינוק במחירי הנפט בשנת 2000 לרמתם הגבוהה ביותר מזה עשור. מלאי הנפט ביולי ירד מתחת לרמתו בחודש המקביל בשנת 2001, בעוד שהביקוש לנפט ברבעון הרביעי צפוי לרשום עלייה של 60% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.



"יצרניות הנפט שוקלות אם להגדיל את התפוקה שלהן, אולם הסוגיה החשובה היא כי מלאי הנפט הגולמי נמצא ברמה נמוכה לקראת החורף הקרב ובא", נכתב בדו"ח החודשי של IEA על שוק הנפט.



הסוכנות צופה כי הביקוש לנפט צפוי לצמוח בשנת 2003 ב-1.1 מיליון חביות ליום, גידול גבוה פי 5 מזה שנרשם בשנה שעברה. ה-IEA, אשר הוקמה בשנות ה-70 כמשקל נגד לקרטל אופ"ק, נמנעה עם זאת מקריאה גלויה לאופ"ק להגדיל את תפוקת הנפט, אך רמזה כי תידרש תפוקה גבוהה יותר כדי לעמוד בביקוש לנפט בחודשי החורף.



מלאי הנפט של המדינות המתועשות צנח בחודש יולי ב-21 מיליון חביות לרמה של 2.6 מיליארד חביות. בחודש אוגוסט ירדה תפוקת הנפט העולמית לרמה של 76.12 מיליון חביות ליום, ירידה של 580 אלף חביות לעומת החודש הקודם, בין השאר כתוצאה מירידה בתפוקה של עיראק.



ראשי אופ"ק עומדים להיפגש ב-19 בספטמבר באוסקה יפאן על מנת לדון במדיניות השאיבה לרבעון הרביעי. מספר חברות בארגון דוחקות להגביר את מכסות השאיבה לראשונה זה שנתיים, אולם כווית, ונצואלה ואיראן מתנגדות להגברת השאיבה בעיתוי הנוכחי. אופ"ק צימצם בתחילת השנה את מכסות השאיבה לרמתן הנמוכה ביותר מזה 11 שנים בעקבות הירידה בביקוש לנפט אחרי אירועי ה-11 בספטמבר. בחודש יוני הותיר הקרטל את המכסות ללא שינוי.



האפשרות שארה"ב תוביל מתקפה על עיראק - מפיקת הנפט השביעית בגודלה בארגון אופ"ק - ומדיניות המכסות שאוכף הקרטל הביאו לזינוק של 49% במחיר הנפט מאז תחילת השנה. אנליסטים מעריכים שהתקפה אמריקאית תביא לזינוק במחיר הנפט לסביבות 35-40 דולר. ערב הסעודית התחייבה להגביר את השאיבה על מנת לפצות על כל מחסור שייווצר כתוצאה משיבוש ייצוא הנפט העיראקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully