וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה: לעצור את ההסדר של לאומי בארה"ב

גור מגידו

17.11.2014 / 15:50

הרשויות בארה"ב חוקרות חשד שבנק לאומי סייע ללקוחותיו בהעלמות מס. בעלי מניות בלאומי דורשים מביהמ"ש לאסור על הבנק להגיע להסדר עם הרשויות בארה"ב שיאפשר לבכיריו לקבל פטור מאחריות אישית למעורבות בפרשה

כספומט של בנק לאומי ברחוב אלנבי בתל אביב, בו נעשה תרגיל עוקץ. אורי לנץ
בנק לאומי/אורי לנץ

בתביעה להסרת קיפוח שהוגשה אתמול (א) נגד בנק לאומי, מתבקש בית המשפט המחוזי בתל-אביב לתת שורה של צווים כדי למנוע מצב שבו הבנק יגיע להסדר עם הרשויות בארצות-הברית, שיאפשר לבכירי הבנק לקבל פטור מאחריות אישית בגין מעורבותם בפרשת החקירות המתנהלות נגד הבנק על-ידי ה-Departmnet of Justice בארצות-הברית.

לפי הפשרה המתגבשת, בנק לאומי ישלם יותר ממיליארד שקל לרשויות בארה"ב, אך לפי כתב התביעה, מנהלי הבנק שבמשמרת שלהם פרצה הפרשה יצאו ללא נזק.

"בימים אלה מתנהלים מגעים אינטנסיביים ביותר בין מספר רשויות בארה"ב לבין נושאי משרה ומנהלים בכירים בנוגע לפשרה. על-פי הפרסומים, המנהלים ונושאי המשרה המנהלים את המגעים מטעם קבוצת לאומי נושאים ונותנים עם הרשויות בארה"ב על מנת להגיע להסכם שלפיו הבנק לבדו יישא במלוא עלויות הפרשה, בעוד כל המנהלים ונושאי המשרה יהיו פטורים מאחריות אישית אישית כלשהי, ולא תהא לבנק כל אפשרות לנקוט בהליכים משפטיים כלשהם נגד נושאי המשרה והמנהלים בגין החשדות נשוא החקירות בארה"ב", כך נכתב במבוא לתביעה להסרת קיפוח שהוגשה על-ידי בעלי מניות בקבוצת לאומי.

עוד נכתב כי "כל המנהלים מקרב נושאי המשרה הבכירים בבנק וכן חלק מהדירקטורים זכו לתגמולים (בונוסים) נדיבים מהבנק במהלך שנות כהונתם. אותם תגמולים נגזרים, בין היתר, מהכנסות ורווחים שנוצרו לבנק כתוצאה מאותם מעשים ומחדלים שנחקרים כעת על-ידי הרשויות בארה"ב".

"ללא התערבות שיפוטית", נכתב, "נושאי המשרה - שהם אלה שנהנו באופן אישי, לעתים בסכומי-עתק, מהרווחים שנוצרו לבנק כתוצאה מההפרות לכאורה של הדין האמריקאי - יהיו אלה שגם יקבלו את ההחלטה ממנה ייגזר האם עליהם להשיב לקופת הבנק כספים שקיבלו לכאורה שלא כדין".

בתביעה שהוגשה אתמול מתבקשים שורה של סעדים שמטרתם למנוע מהמנהלים ומנושאי המשרה בבנק לאומי, שלטענת התובעים מצויים בניגוד עניינים מובהק, לקבל את ההחלטה על ההסדר המתגבש עם הרשויות בארצות-הברית.

בין היתר התבקש בית המשפט להורות לבנק למנות מטעמו נציגים שונים ונפרדים לניהול המגעים עם הרשויות האמריקאיות, שאינם חלק מההנהלה הבכירה של הבנק. כמו כן נדרש כי ימונו עורכי דין אחרים לטיפול בפרשה.

עוד דורשת התביעה להפריד את הייצוג המשפטי של הבנק מן הייצוג המשפטי של נושאי המשרה ושל ההנהלה, ולאסור על הבנק להגיע להסדר כולל אשר כורך יחד את הנושאים הקשורים להתנהלות קברניטי הבנק יחד נושא האחריות הבנק עצמו.

נגד בנק לאומי מתנהלת בשנים האחרונות חקירה בחשד כי סניפי הבנק סייעו ללקוחותיו האמריקאים להעלים מסים בארצות-הברית. לפי כתב התביעה, "מנהל סניף לוס אנג'לס של לאומי ארה"ב, אשר באמצעות סניף זה על-פי החשד בוצעו העבירות, פרש מתפקידו".

עוד נכתב כי החקירה "נובעת בין היתר ממכשירים שהבנק לכאורה יצר עבור לקוחותיו כדי להתחמק ממסים. אחד החשדות הנבדקים הינו שהבנק השתמש בהסדרי הלוואה פיקטיביים כדי לאפשר ללקוחותיו להתחמק ממס ועדיין לקבל גישה לכספיהם".

בנק לאומי אכן דיווח למשקיעים אודות החקירה ואף הפריש עד כה מאות מיליונים לכיסוי ההוצאות המשפטיות הצפויות. הבנק פרסם באמצע השנה כי מתגבש הסדר שיביא לכך שהבנק ישלם לרשויות בארצות-הברית קרוב למיליארד שקל. במסגרת הפרשה הוגשה כבר ב-2013 תביעה נגזרת נגד בכירי הבנק.

בימים האחרונים דווח כי בנק לאומי נמצא במגעים להסדר עם הרשות לשירותים פיננסיים של מדינת ניו-יורק, הסדר שעלול לעלות לבעלי המניות של הבנק עוד מאות מיליוני דולרים.

התביעה שהוגשה אתמול, כאמור, מבקשת לעכב את ההסדר המתגבש עם ה-DOJ כדי למנוע מצב של פטור גורף להנהלה, שייתכן שתימצא אחראית לחלק מן המעשים, ולו על דרך המחדל.

את התביעה הגיש בשם התובעים עו"ד יוסי שגב.

  • עוד באותו נושא:
  • בנק לאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully