וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי באמת עובד בחברת החשמל?

24.11.2014 / 15:37

רק 35% מעובדי חח"י הם צווארון כחול אבל 100% מקבלים תוספות שכר חריגות. לכן עובדים עד הגמלאות בשמחה

רצונה של המדינה להשית רפורמה בחברת חשמל שאינה מסוגלת לשרת את החוב שלה , 7 3 מיליארד, עד כדי סיכון פגיעה בדירוג האשראי של ישראל גרם לתהודה בתקשורת ב-2014 . ההיסטוריה מוכיחה כי לחברת חשמל ישנו כוח משיכה מבחינה תקשורתית וכל אימת שעולה דיון ברפורמה מתקיים ריטואל קבוע של הצהרות מצד הרגולטור ליישום של תמורות ותגובת נגד של ועד העובדים שמסכל כל שינוי בימים אלה פנה אורי יוגב, יו"ר החברות הממשלתיות, בדרישה לחברה לפטר 400 עובדים. דרישה שקיומה רחוק מהמציאות ויתקיים רק לעובדי קבלן אם ישנם כאלה.

בשנת 2013 בסקר מקומות עבודה ( (BDI, חברת החשמל ניצבה בראש דירוג מקומות העבודה המבוקשים. מאידך בסקר שנערך ב 2014 (מכון פאנלס) חברת חשמל הובילה את הדירוג של החברה הכי פחות אהודה בישראל. כיצד ניתן ליישב את הפער העצום בדירוגים של חברת החשמל?

הפסיכולוג ,פרופסור דן גילברט מאוניברסיטת הארוורד, מצא שהמהירות שבה זוכרים דברים משפיעה על הערכת ההסתברות שלנו להתרחשותם. כלומר אזכורים חיוביים בתקשורת במינון גבוה ישפיע על תפיסת המציאות שלנו ביחס לנשוא המפורסם. רכישת רצועת השידור "דקה לשמונה" היא ראיה לכך. בפרסומת מוצג הסיפור האישי של עובד לבוש בסרבל כחול, עוסק בהקמת תשתיות לחשמל ומשתף את הצופים בתחושת שליחות ומסירות.

אמת בפרסום?

הפרסומת אמורה לתווך מידע חיובי וסימפטיה כנגד הדעה השלילית הרווחת בציבור כלפי עובדי החברה. לפיכך משתלם להקצות 4 מיליון שקל לעיצוב דעת קהל ותדמית. מניפולציה פסיכולוגית במקרה הטוב, או גניבת דעת במקרה הרע לא תואמת את המציאות. עובד חברת החשמל בפרסומת לא משתף את קהל הצופים בעובדה שרק 35% מציבור העובדים שייכים לקטגוריה של עובדי "צווארון כחול" ו 65% הינם עובדי מנהלה עפ"י משרד האוצר.

שכר הברוטו הממוצע עומד על 23,195 ושל 300 בכירים על 48,466. לשם ההשוואה שכר הממוצע בישראל עומד על 9,145 והשכר החציוני 6,541 . כך שלא ניתן לטעון על תגמול בחסר. עובדי החברה נשארים בחברה עד גיל פרישה ולא מתפטרים כי הם בתחושת מיצוי או בשל אי קידום מקצועי. הממונה על השכר החליט לקיים שימוע לחברה לאור חריגות בשיעור של 200 מיליון שקל ב 2013. מבחינת ועד העובדים מדובר בהמלצה לא מחייבת שתביא להשבתה במידה והם יאלצו להשיב את החריגות. מדובר בגמולים כגון: דרגת כוכב הניתנת לעובדים בעלי ותק של 20 שנה, תוספת פיקודית על ניהול, מאמץ, תורנות בית, תוספת ערבה, פיצוי רכב מסחרי, שכר עידוד יום שישי, גמול נהיגה, משכורת 13,14 חשמל חינם ועוד.

על פי נתוני הבנק העולמי שכרם של עובדי חברת חשמל גבוה ב 38% מהממוצע של עובדים בחברות דומות. יועצי התדמית של החברה רוצים לשווק לנו דימוי של עובדי פרולטריון הנאבקים כנגד מהלכי הפרטה שיניבו רווחים לבעלי ממון, זה בהכרח יצור תחושת סולידריות ושינוי עמדות ביחס לעובדי החברה. העובדים שוכחים שמי שממן את ההתנהלות והעלויות הבלתי סבירות, שמשקפות קשר שלילי בין הפריון לשכר והתנאים של עובדי החברה הם כמובן הצרכנים.

עופר בכר, מנהל מחלקת ייעוץ המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully