וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה עולים עישון השמנת יתר ומלחמות לעולם?

אנה שוואנסון, פורבס

26.11.2014 / 8:14

כאילו לא חסרות לבני האדם סכנות תוצרת הטבע, מסתבר כי כמה מהגורמים המשמעותיים ביותר לתמותה ברחבי העולם הם דווקא תוצאתם הישירה של פעולות והמצאות של בני האדם עצמם. אילו גורמים עולים לנו מעל 2 טריליון דולר בכל שנה, ומי היקר ביותר?

סיגריות. ShutterStock
סיגריות/ShutterStock

עישון, אלכוהול, תאונות דרכים, זיהום אוויר, מלחמות ופיגועים, תאונות עבודה, מין לא בטוח וזיהומי מקורות מים. כל אלו (ועוד רבים אחרים) הם תוצאתם הישירה של פעולות, המצאות ומגמות אשר יצרו בני האדם עצמם - וכולם מביאים מדי שנה למיליונים של נפגעים ברחבי העולם לרבות פצועים, מתים, וגם לא מעט נזק מצטבר. כעת, דו"ח מיוחד אשר התפרסם בארה"ב סוקר גם את עלותם הכלכלית של כל אלו - ובוחן מה היא הצרה ה"יקרה" ביותר אשר הביאה על עצמה האנושות?

מאחורי הדו"ח החדש והמקיף עומדת פירמת הייעוץ הבין לאומית מקנזי, אשר שמה לה ליעד לעורר מודעות בקרב מקבלי ההחלטות ברחבי העולם - בכדי להציל חיים רבים ככל הניתן, וגם לסייע לכלכלה העולמית אשר נפגעת, על פי הדו"ח, באחוזים גדולים כתוצאה מפעולות והמצאות אלו.

אז מה הוא הגורם האנושי המסוכן וה"יקר" ביותר? על פי הדו"ח, שלושת הגורמים המשמעותיים ביותר (ובפער ניכר מיתר הגורמים ברשימה) הם השמנת יתר, עישון, ומלחמות (לרבות פיגועי טרור). עלותם הכוללת של שלושת אלו מגיעה למעל 6 טריליון דולר בכל שנה - הם 8.7% מהתמ"ג העולמי כולו. עלותם של שלושת גורמים אלו כמעט שווה, ועלותו הכלכלית של כל אחד מהם מוערכת מעט יותר מ-2 טריליון דולר בשנה (עישון ומלחמות מגיעים לכדי עלות כוללת של 2.1 טריליון), אשר מהווים לא מפחות מ-2.9% מכלל התמ"ג העולמי כולו.

לאתר פורבס ישראל

בכדי להצליח ולאמוד את עלותן הכלכלית של הרעות השונות, מחברי הדו"ח עשו שימוש בשיטות הערכה אשר פותחו על ידי ארגון הבריאות העולמי, אשר מעריך בעזרתן את מספר החולים והנפגעים ברחבי העולם. אנשי החברה ערכו גם מחקר מעמיק על הגילאים בהם הנפגעים השונים נפלטים אל מחוץ למעגל העבודה עקב פגיעתם או מחלתם, וכך העריכו את מספר שנות העבודה אשר "הפסידה" כלכלת העולם. בנוסף, הם העריכו את עלותם הכוללת של הטיפולים הרפואיים אשר מספקים המדינות וארגוני האו"ם לחולים ולנפגעים השונים, לרבות הכספים אשר מושקעים על ידי גורמים שונים בכדי לנסות ולמצוא פתרונות לבעיות השונות.

העישון, המלחמות וההשמנה הם כאמור "כוכבי" הדירוג הנוכחי, אך לא מדובר בגורמי הסיכון היחידים אשר יצר האדם. השפעות האלכוהול מדורגות במקום הרביעי עם עלות מוערכת של 1.4 טריליון דולר בשנה, כשגם התחממות האקלים העולמי נמצאת במקום גבוה (עלות של טריליון דולר בשנה), ואחריה זיהום האוויר (0.9 טריליון), שימוש בסמים ונפגעים בתאונות דרכים (שניהם מוערכים ב-0.7 טריליון).

אין ספק כי מדובר בנתונים מטרידים, אשר אמורים להדליק נורת אזהרה ענקית בקרב המנהיגים ומנחי המדיניות ברחבי העולם. אך הנתון המטריד ביותר אשר עולה מהדו"ח הוא בעיית ההשמנה, אשר עומדת כאמור בשורה אחת לצד העישון והמלחמות כגורמי הסיכון החמורים והיקרים ביותר אשר יצרה האנושות. הסכנה הטמונה בהשמנה גדולה במיוחד, בעיקר מכיוון שלמרות מאמצים אדירים לנסות ולבלום את התופעה - המספרים מוכיחים כי אחוז האוכלוסייה אשר סובל מהשמנת יתר נמצא בעלייה מתמדת. בעוד מספר המעשנים יורד לאורך השנים ומספר הנפגעים במלחמות ובפיגועים משתנה בהתאם להתרחשויות גיאו-פוליטיות ברחבי העולם, תופעת ההשמנה רק הולכת ומתרחבת (ממש כמו האוכלוסייה הסובלת ממנה).

על פי מחקרים קודמים, כבר כיום סובלים מהשמנת יתר למעלה מ-2.1 מיליארד בני אדם ברחבי העולם - למעלה מ-30% מהאוכלוסייה. אם לא יהיה שינוי של ממש במדיניות הצריכה והנדסת המזון כבר בשנים הקרובות, הנתון צפוי לנסוק ולהגיע עד למחצית מאוכלוסיית כדור הארץ כבר בשנת 2030.

החדשות הטובות באשר לתופעות אשר מוזכרות בדו"ח הן כי מדובר בתופעות מעשה ידי אדם, אשר ניתנות, בחלקן, לשינוי (בניגוד, נגיד, למחלות שונות או לאסונות טבע). טיפול נכון ומהיר של הרשויות ברחבי העולם, חקיקת חוקים והגבלות וכמובן - העלאת המודעות גם בקרב אוכלוסיות חלשות בדבר סכנת ההשמנה, יוכלו לשפר את המצב באופן משמעותי תוך שנים בודדות. החדשות הרעות הן שלפחות בסוגיית ההשמנה, כרגע לא נראה כי אנו בכיוון כלל. התוצאה העגומה היא כמובן פגיעה משמעותית בחיי אדם, וכעת מסתבר - גם בכלכלה העולמית כולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully