וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל לא תסבול ממחסור בנפט

12.9.2002 / 11:22

הערכות לגבי השפעת מלחמה עם עיראק על מחיר הנפט נעות בין התייקרות מתונה לזינוק ל-50 דולר לחבית





עיראק, ספקית הנפט החמישית בגודלה לשוק האמריקאי, מפיקה כיום כ-2.3 מיליון חביות ליום, מתוכן כ-1.5 מיליון חביות ליצוא. לרשות מפיקות הנפט הגדולות עומד פונציאל הפקה בלתי מנוצל, הנאמד ב-4-3 מיליון חביות ליום.



לפי תרחישים אחרים, המלחמה במפרץ תפגע גם באספקה של יצרניות נפט נוספות במפרץ, או שמדינות איסלאמיות כמו לוב, איראן או אף אלג'יר, יקטינו את אספקת הנפט למערב כצעד עונשין.



להערכת מור, התאמתות תרחישים אלה עלולה לייקר את הנפט לכ-50 דולר לחבית ויותר. ואולם לדבריו, גם במקרים אלה, מפיקות הנפט הגדולות יפעלו בתוך זמן קצר להגדלת התפוקה, והמחירים יתמתנו אף שלא ניתן להעריך בכמה.



מחיר הנפט של מדינות אופ"ק כיום הוא 27-26 דולר לחבית. הסיבה לפער בין מחירי אופ"ק למחיר השוק, המגיע כאמור ל-30-29 דולר, הוא צבירה של נפט על ידי הסוחרים, המתכוננים למחסור אפשרי, בעקבות ההתפתחויות הצבאיות במפרץ.



שרי אופ"ק צפויים להתכנס ב-19 בספטמבר בטוקיו כדי להחליט אם להגדיל את התפוקה במטרה לייצב את המחירים.



לכל תנודה במחירי הנפט יש השפעה חיובית או שלילית על משק האנרגיה של ישראל. תוספת של דולר (במונחים שנתיים) במחיר חבית נפט, מתבטאת בהוצאה לאומית נוספת לאנרגיה בסכום של 65 מיליון דולר בשנה.



מאחר שקשה להעריך לאיזה מחיר יגיע הנפט אם תפרוץ מלחמה במפרץ ומה תהיה תקופת הזמן שבה ישררו המחירים האלה, לא ניתן להעריך בשלב זה את השפעת הייקור על המשק.



ב-2001 היה המחיר הממוצע של הנפט שרכשה ישראל 24-23 דולר לחבית. ד"ר מור העריך כי גם אם לא תפרוץ מלחמה במפרץ, צפויים השנה מחירי הנפט להיות גבוהים במקצת מאלה של השנה שעברה.



תחשיב מעניין נוסף נוגע להשפעת ייקור הנפט הגולמי על מחירי הבנזין בתחנות הדלק. על פי תחשיב גס, עליית מחירי הנפט הגולמי לכ-40 דולר לחבית צפויה לייקר את הבנזין בכ-30 אגורות לליטר - כ-7%. על פי התרחיש השני, שלפיו עלול הנפט הגולמי להתייקר לכ-50 דולר לחבית, מחיר הבנזין צפוי לעלות ב-70-60 אגורות לליטר - כ-15%-13%.



האם ייתכן תרחיש של מחסור עולמי בנפט? מור סבור שלא. לדבריו, יש מספיק כושר ייצור בלתי מנוצל בתעשיית הנפט העולמית, שניתן להפעילו בהתרעה קצרה. יהיה נפט, הוא אומר, אבל יקר יותר.



לגבי ישראל - גם כאן אין מקום לדאגה. ישראל, בכל תרחיש שלא יהיה, צפויה להשיג את כל הנפט הדרוש לה בשוק הבינלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully