וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירי הנפט: עלויות "לוויתן" ו"תמר" צפויות לרדת

1.12.2014 / 9:38

מניות "תמר" ו"לוויתן" ירדו אתמול בחדות. בעקבות הירידה החדה במחירי הנפט, פרויקטים רבים ברחבי העולם צפויים להתבטל, מה שיוריד את מחירי אסדות הקידוח בעשרות אחוזים. לשותפויות הישראליות אין חשיפה למחיר הנפט

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאגר לוויתן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מניות האנרגיה בבורסת תל אביב צנחו אתמול (א') במסחר ברקע הירידות במחירי הנפט, שגררו בסוף השבוע האחרון לירידות שערים חדות במחירי מניות האנרגיה באירופה ובוול סטריט.

עם זאת, דווקא מניות הגז הישראליות השותפות ב"תמר" וב"לוויתן", דוגמת קבוצת דלק ( 127,000 +0.16% ) , אבנר ( 333 -0.75% ) , דלק קידוחים ( 1,848 ) ורציו ( 42.1 ) , עשויות להרוויח מהמצב.

השותפויות עומדות בפני השקעה של כ-6.5 מיליארד דולר במאגר "לוויתן" והשקעה נוספת של 1.5-2 מיליארד דולר בהרחבת מאגר "תמר". בעקבות הירידה במחירי הנפט נרשמים ביטולים של קידוחי נפט ברחבי העולם, דבר שמוביל להוזלה משמעותית, של עשרות אחוזים, במחירי שכירת אסדות הקידוח וההפקה.

כך לדוגמא, מחיר אסדת קידוח שעמד לפני שנה על 650 אלף דולר ליום עומד כיום על 340 אלף דולר בלבד - ירידה של כמעט 50%. בעקבות הירידה במחירי אסדות מעריכים גורמים בשוק האנרגיה כי עלות הפיתוח של המאגרים "תמר" ו"לוויתן" צפויה לרדת גם היא, אם כי לא ברור עדיין באיזה שיעור.

למרות הירידות החדות אתמול, לשותפויות הישראליות אין להן חשיפה למחיר הנפט. חוזה העוגן של שותפות "תמר" עם חברת החשמל אינו צמוד למחיר חבית נפט אלא למדד המחירים האמריקאי. כמו כן, גם החוזים עם תחנות הכוח הפרטיות צמודים למדד תעריף עלות ייצור החשמל של רשות החשמל ולא ומחיר חבית נפט. למעשה, רק החוזה של שותפות "תמר" עם חברת בזן צמוד למחיר הנפט, אך יש לו השפעה מועטה ביחס לשאר החוזים.

שותפויות הגז כן חשופות לתנודות המחיר הנפט בשורת הסכמי ההבנות שחתמו עם לקוחות במצרים וירדן, אך גם שם נקבע מחיר רצפה לכל חוזה, שלא מאפשר ירידה במחיר מעבר למחיר הממוצע של מכירות הגז בשוק המקומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully