וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד מנהלי הרכש: גידול בביקושים ליצוא באוגוסט - קיטון בביקושים לשוק המקומי

גולן פרידנפלד

12.9.2002 / 11:14

המדד הסתכם בכ-50.4% לעומת 52.3% באוגוסט; בפעם השלישית ברציפות מעל קו ה-50% ומצביע על התרחבות; רכיב התעסוקה חצה את קו 50%



מדד מנהלי הרכש של דן אנד ברדסטריט מצביע על מגמת התרחבות במשק. המדד לחודש אוגוסט עומד על 50.4% לעומת 52.3% בחודש יולי, ומשקף אומנם ירידה, אך כל עוד נמצא המדד מעל 50% הרי שהוא מצביע על התרחבות במשק.



מרכיב הביקושים ליצוא -המרכיב החשוב ביותר במדד, עומד באוגוסט על 54.5% לעומת 54% ביולי. התרחבות בביקושים ליצוא, מהווה בסיס טוב להתרחבות של המדד הכללי. יחד עם זאת, מציינם מומחי ארגון מנהלי הרכש, כי השינוי שנצפה החודש ברכיב הביקושים המקומיים, מהווה סיבה לדאגה, אך מנגד, הימצאות המדד הכללי,זה 3 חודשים ברציפות, מעל קו 50%, נותנים סיבה לאופטימיות להמשך. רכיב חשוב נוסף שחצה את קו 50% הינו רכיב התעסוקה, שחצה לראשונה מזה 6 חודשים את קו 50% ומראה על התרחבות. רכיב זה הסתכם בכ-52.3% לעומת 46.8% בחודש הקודם.



יחד עם זאת, מציינים מנהלי הרכש כי הביקושים בשוק המקומי נמצאים במגמת ירידה. הם הסתכמו בכ-49.8% לעומת 50.2% בחודש יולי. זאב דקל, מנהל ארגון מנהלי הרכש, ציין כי, "בעבר היה היצוא 'הקטר' להוצאת המשק לכיוון חדש של התרחבות. אם מגמה זו תימשך, הרי שבסופו של דבר גם הביקושים המקומיים יתרחבו והמדד כולו יקבל תפנית כלפי מעלה. אם הביקושים בחודש הבא יישארו זהים, או ירדו, המצב יחזור לקדמותו, כלומר המשך ההאטה. נתוני מדד מנהלי הרכש מראים כיום מצב ביניים, לא מוגדר בוודאות, אשר האינדיקטור המרכזי שלו - היצוא - מושך כלפי מעלה", ציין דקל.



בדן אנד ברדסטריט ציינו כי בחודש אוגוסט נצפתה עלייה במחירי הרכישה. כאן נראית עדיין בברור מגמת ההתרחבות, המעידה על המשך עליית מחירים במשק, שמקורה העיקרי בשינויים בשער המטבע שחלו בחודשים האחרונים. באוגוסט נמשכת הירידה ברכיב זה שהחלה בחודש הקודם, והערך שנמדד החודש עומד על 58.5% לעומת 65.4% ביולי - ירידה מצטברת של 19.2% מהשיא שנמדד לפני חודשיים. יחד עם זאת, מציינם כלכלני דן אנד ברדסטריט כי עדיין מחירי הרכישה נמצאים בעלייה (משום שהנתון נמצא מעל קו ה-50%), כל התשובות לסקר שנערך בקרב המנהלים, הראו שינוי בשער המטבע כסיבה להתרחבות ברכיב זה. חישוב קו המגמה מראה צפי להמשך מגמת זו בחודשים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully