וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רובינשטיין: לא אערער על זיכוי קהלני

ברוך קרא

12.9.2002 / 20:05

היועץ המשפטי נימק החלטתו בכך שערעור יהיה "גלגול רביעי" של המשפט; בחודש שעבר זיכה ביהמ"ש שלום את קהלני מכל אשמה בעניין העברת מידע לעופר נמרודי



מאת ברוך קרא וצבי הראל



היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, החליט היום (חמישי) שלא לערער על החלטת בית משפט השלום לזכות את השר לביטחון פנים לשעבר, אביגדור קהלני, מכל אשמה בעניין מידע שהעביר לעופר נמרודי. רובינשטיין נימק את החלטתו בכך שערעור הפעם יהיה "גלגול רביעי" של המשפט ולכן "באיזון שבין אינטרס הציבור לנסיבות המיוחדות, הוחלט לשים קץ לפרשה".



שופט בית משפט השלום בתל אביב, דוד רוזן, קבע בחודש שעבר כי קהלני אכן מסר לנמרודי פרטים הנוגעים לחקירה הסמויה נגד נמרודי (חתימתו של רפי פרידן על הסכם עד המדינה) אולם אז כבר לא היה קהלני בתפקיד ציבורי אלא אזרח מן השורה ולכן הוראות החוק אינן חלות עליו.



כשהוא מלווה בעשרות תומכיו אמר קהלני לאחר זיכויו, כי אדם רגיל היה מקבל כבר שני התקפי לב. קהלני מתח ביקורת על היועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין וקבל כי הוא היה צריך להגן עליו. "מההתחלה אמרתי שאני צח כשלג", הוסיף.



הזיכוי בחודש שעבר היה זיכויו השני של קהלני מאותו כתב אישום. לפני כשנה וחצי זוכה בראשונה על ידי שופט בית משפט השלום בתל אביב עודד אל-יגון. בעקבות הזיכוי הגישה פרקליטות המדינה ערעור שהתקבל בידי השופטים דבורה ברלינר, זאב המר ויהודית שטופמן. אחרי שהשופט אל-יגון פסל את עצמו מלשבת בתיק הועבר התיק לשופט רוזן שאתמול גם הוא זיכה את הנאשם.



קהלני שימש שר לביטחון פנים בין יוני 96' ליולי 99'. בשלהי תקופת כהונתו התנהלה ביחידה הארצית לחקירת פשעים בינלאומיים של המשטרה חקירה סמויה נגד עופר נמרודי. קהלני הואשם בשלוש עבירות: שיבוש מהלכי משפט, הפרת אמונים וגילוי בהפרת חובה.



כתב האישום כולל שתי פרשות. הראשונה, העברת מידע לנמרודי, באמצעות חברם המשותף עו"ד יוסי כהן. נמרודי וכהן התעניינו אם פרידן חתם על הסכם עד מדינה. הפרשה השנייה נוגעת לחקירה שהתנהלה נגד הנאשם עצמו. קהלני הואשם בדליית מידע מתוך החקירה נגדו וכן בתיאום גרסאות. בין השאר הורה לחברו, רוני אלוני, שלא לגלות לחוקרים עובדת שיחתו עמו על החקירה.



בנימוקי הזיכוי ביחס לפרשה הראשונה (סיוע לנמרודי) חזר והדגיש השופט, כי ב-6 ביולי 99' סיים קהלני את כהונתו כשר ובכך סומן "קו הגבול בעניינו וממועד זה פקעו חובות וזכויות שהיו נתונות לו כשר".



ביחס להתנהגותו של קהלני כששימש כשר קבע השופט כי עו"ד יוסי כהן ונמרודי הציגו את נמרודי לא כעבריין מוביל בפרשה אלא כקורבן מוכה ומאוים. הפגישה המשולשת - קהלני, כהן ונמרודי - התקיימה בביתו של כהן. לדעת השופט, קהלני, בפרק זמן זה כאשר שימש הנאשם שר, "לא עיוות דבר, לא נקט בצעד מפולפל או נפתולי כדי לקדם עניינו של חברו האישי, שאליו חובר מו"ל עיתון 'מעריב' עופר נמרודי. הנאשם נטל את בקשת יוסי כהן, ארוזה באריזתה המקורית, והניחה בפני המפכ"ל".



ביחס לחלק השני של הפרשה הראשונה, כאשר קהלני היה אזרח מן השורה, קבע השופט כי הנאשם עצמו הודה כי בספטמבר-אוקטובר 99' העביר לנמרודי את עובדת חתימת ההסכם עם פרידן. השופט קבע בסיכום פרק זה, כי "העברת המידע לנמרודי בימים שהנאשם היה אזרח מן היישוב, לאחר שסיים כהונתו כשר בממשלת ישראל, אינה עולה כדי גיבוש עבירה פלילית של שיבוש מהלכי משפט".



ביחס לפרשה השנייה קבע השופט כי השיחות המוקלטות בין קהלני לאלוני, מלמדות על התעמקות השניים בחקירה הצפויה ו"רצונם של השניים לדעת לאן פני החוקרים, המבקשים לצור ולסגור על הנאשם. השניים מעלים קשת של אפשרויות בקשר לחקירת המשטרה. אפשרות שתפשה מקום כבוד בשיחותיהם היתה ההמלצה שהמליץ הנאשם לאלוני, משזה אבה לקבל משרת ניהול ברשת מלונות נמרודי". בין היתר, אמר הנאשם לאלוני, כי "גם אם ישאלו אותך אם דיברת איתי, תגיד לא".



השופט פסק כי דבריו המלאים של קהלני בחקירתו בבית המשפט יש בהם להוכיח ולשכנע, כי חף הוא מכל פעולה שנועדה לשבש או להפריע לחקירת המשטרה. "לא ראוי לברור וללכוד מתוך שעות רבות של האזנת סתר מספר מילים, ולדון בהן, כאילו היו עומדות לעצמן מנותקות מתוך רצף שיחות והערות שהוחלפו בין השניים", העיר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully