וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירי הנפט נסוגו בכ-1% למרות חשש ממחסור בחורף הקרוב

יהודה שויצר

11.9.2002 / 22:27

חוזי הנפט הגולמי בבורסת הסחורות של ניו יורק נסחרו במחיר של 29.67 דולר לחבית; חשש כי הצטמקות עתודות הנפט בעולם תוביל למחסור



ירידה של כ-1% נרשמה בחוזי הנפט לחודש אוקטובר במסחר בבורסת הסחורות של ניו יורק על אף הערכות כי צפוי מחסור בחורף הקרוב. במסחר, שנפתח באיחור של כשעתיים בעקבות טקסי הזיכרון להרוגים בפיגועי הטרור של ה-11 בספטמבר, נסחרו חוזי הנפט הגולמי במחיר של 29.67 דולר לחבית.



סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) קראה היום ליצרניות הנפט לקחת בחשבון את הצטמקות מלאי הנפט הגולמי במדינות המתועשות ולהגדיל את תפוקת הנפט שלהן לקראת החורף הקרוב. IEA, המספקת שירותי ייעוץ בתחום מדיניות הנפט ל-26 מדינות, העריכה כי קיים דימיון רב בין המצב השנה לזה שהיה בשנת 1999, כאשר ירידה חדה במלאי הנפט הגולמי גרמה לזינוק במחירי הנפט בשנת 2000 לרמתם הגבוהה ביותר מזה עשור. מלאי הנפט ביולי ירד מתחת לרמתו בחודש המקביל בשנת 2001, בעוד שהביקוש לנפט ברבעון הרביעי צפוי לרשום עלייה של 60% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.



"יצרניות הנפט שוקלות האם להגדיל את התפוקה שלהן, אולם הסוגיה החשובה היא כי מלאי הנפט הגולמי נמצא ברמה נמוכה לקראת החורף הקרב ובא", נכתב בדו"ח החודשי של IEA על שוק הנפט. הסוכנות צופה כי הביקוש לנפט צפוי לצמוח ב-2003 ב-1.1 מיליון חביות ליום - קצב גידול הגבוה פי 5 מזה שנרשם בשנה שעברה. ה-IEA, אשר הוקמה בשנות ה-70 כמשקל נגד לקרטל אופ"ק, נמנעה עם זאת מקריאה גלויה לאופ"ק להגדיל את תפוקת הנפט, אך רמזה כי תידרש תפוקה גבוהה יותר כדי לעמוד בביקוש לנפט בחודשי החורף.



מלאי הנפט של המדינות המתועשות צנח בחודש יולי ב-21 מיליון חביות לרמה של 2.6 מיליארד חביות. בחודש אוגוסט הגיעה תפוקת הנפט העולמית לרמה של 76.12 מיליון חביות ליום - ירידה של 580 אלף חביות לעומת החודש הקודם, בין השאר כתוצאה מירידה בתפוקה של עיראק.



ראשי אופ"ק עומדים להיפגש ב-19 בספטמבר באוסקה יפאן על מנת לדון במדיניות השאיבה לרבעון הרביעי. מספר חברות בארגון דוחקות להגביר את מכסות השאיבה לראשונה זה שנתיים, אולם, כווית, ונצואלה ואיראן מתנגדות להגברת השאיבה בעיתוי הנוכחי. אופ"ק צימצם בתחילת השנה את מכסות השאיבה לרמתן הנמוכה ביותר מזה 11 שנים בעקבות הירידה בביקוש לנפט אחרי אירועי ה-11 בספטמבר. בחודש יוני הותיר הקרטל את המכסות ללא שינוי.



האפשרות שארה"ב תוביל מתקפה על עיראק - מפיקת הנפט השביעית בגודלה בארגון אופ"ק - ומדיניות המכסות שאוכף הקרטל הביאו לזינוק של 49% במחיר הנפט מאז תחילת השנה. אנליסטים מעריכים שהתקפה אמריקאית תביא לזינוק במחיר הנפט לסביבות 35-40 דולר. ערב הסעודית התחייבה להגביר את השאיבה על מנת לפצות על כל מחסור שייווצר כתוצאה משיבוש יצוא הנפט העיראקי.



ארה"ב מחפשת אלטרנטיבה



ארה"ב מתכוונת לצמצם את התלות שלה בנפט מהמזרח התיכון בעקבות אירועי ה-11 בספטמבר ונוכח התוכניות למתקפה צבאית נגד עיראק, אשר עלולה להגביר את חוסר היציבות במזה"ת ולפגוע באספקה הסדירה של נפט לארה"ב. היום דווח כי חברות הנפט הגדולות של רוסיה שוקלות להקים נמל חדש אשר יספק כ-5% מצריכת הנפט של ארה"ב. בנייתו של מסוף הנפט הענק, אשר יוקם בעיר מורמאנסק שבצפון רוסיה, וצינור הנפט בן ה-930 ק"מ שיוביל נפט אליו, צפויה לעלות כ-1.5 מיליארד דולר, והקמתו תושלם עד שנת 2005 לכל המוקדם.



היחסים בין ארה"ב לרוסיה, יצואנית הנפט השנייה בגודלה בעולם, הולכים ומתהדקים, וכעת מבקשת וושינגטון להגדיל את היקף הנפט הרוסי המיובא לארה"ב. נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, חתמו בחודש מאי על הסכם להידוק שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחום האנרגיה.
חברות הנפט הרוסיות הגדילו את תפוקת הנפט שלהן ביותר מ-20% בשנתיים האחרונות, לרמה של 7.7 מיליון חביות ליום. החברות צופות גידול שנתי של 8% בתפוקה במהלך השנים הקרובות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully