וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה שוקלת: מכרזי קרקעות שנסגרו יומרו למחיר מטרה

אורי חודי

9.12.2014 / 12:26

יוג'ין קנדל חושף "רעיון מהפכני": אנחנו שוקלים לאפשר לקבלנים שזכו במכרזים רגילים להמיר אותם למכרזי מחיר מטרה. הסיבה: "הרבה אנשים אומרים שהיינו צריכים להתחיל עם מחיר מטרה לפני שנה, אז אולי אפשר לעשות זאת"

אתר בנייה. שאטרסטוק, ShutterStock
אתר בנייה/ShutterStock, שאטרסטוק

"מחיר מטרה זה מהלך שיכול להביא שפיות לשוק ולתת לכולם אופק ו-ודאות. המטרה של התוכנית היא לתת מענה מהיר יותר מהתוכניות הממשלתית להגדלת ההיצע כדי להשפיע על הציפיות בשוק ולהשפיע על שווי המשקל של המחירים" - כך אמר היום (ג') יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, בכנס מקצועי של משרד הבינוי ורשות מקרקעי ישראל שעסק בתוכנית מחיר מטרה.

עוד חשף קנדל בכנס כי נבחנת היום האפשרות לאפשר ליזמים שרכשו קרקע מהמדינה במחיר מלא לפני יציאתה של תוכנית מחיר מטרה, להמיר את המכרזים ולקבל מהמדינה החזר כספי.

"מה שעבר אתמול במועצה לא מספיק", אמר קנדל. "אפשר להגדיל משמעותית את התוכנית ולשווק יותר כדי לתת השפעה גדולה יותר על השוק ועל הציפיות. ויש עוד רעיון נוסף שאנחנו עכשיו בוחנים, והוא קצת מהפכני. הרבה אומרים שהיינו צריכים להתחיל לפני שנה עם מחיר מטרה והיינו היום במצב טוב יותר. ואולי אפשר לעשות את זה, יש מחשבה להקצות סכום כסף מסוים ולהגיד למי שזכה במכרזים בעבר, במקומות בהם יצאו מכרזי מחיר מטרה, אם אתם רוצים להשתתף במחיר מטרה וכבר רכשתם קרקע, אנחנו מוכנים לעזור לכם קצת ולתת החזר עבור הקרקע שרכשתם".

קנדל המשיך ודיבר על ההיגיון שמאחורי התוכנית: "דירה זה גם נכס פיננסי. הערך תלוי בציפיות. אם אומרים שעוד חצי שנה יעלה, זה יעלה כבר היום. וזה שוק הדיור בישראל. אנחנו רוצים לעשות מהלך שיוביל לכך שאנשים יבינו שהם יכולים לרכוש דירה במחיר נמוך יותר. כדי לתאם ציפיות ולהגיד לציבור שיש קרקעות, ויהיו מכרזים ובמקביל להתגבר על קשיחות המחירים. המחיר שאנחנו מניחים עכשיו בשוק באמצעות מחיר מטרה אמורים להגיד לציבור שזה מחירי שיווי המשקל בשוק. אנחנו מנצלים את כח השוק של הממשלה היכן שיש קרקע נרחבת. מחיר חדש, יגרום גם למוכרים לשנות את נקודת היחס ממה שקורה היום בשוק, שהם משווים בכמה מכר הדירה השכן".

קנדל התייחס גם לטענות כי מחיר מטרה הוא אותו הדבר כמו מחיר למשתכן, מכרזים שמשרד הבינוי החליט לבטל לפני כשנה ואמר: "מחיר מטרה שונה לחלוטין ממחיר למשתכן. במחיר למשתכן נתנו סובסידיה ומחיר מטרה לא נותן. המטרה היא להוריד מחירי הדיור כשיווי משקל. לא לקבוצה זו או אחרת ולא כסובסידיה. אם נצליח, ואני בטוח שנצליח, אנחנו מונעים מאנשים לשלם מחיר גבוה מידיי על דירות. וזה אמור להשפיע על כל השוק. אפשר לתת העדפה מסיימת לחסרי דירה, אין עם זה בעיה. כי זה עניין של טיימינג, יש אנשים שיכולים לדחות את הרכישה, אבל אסור להגביל את התוכנית רק לאוכלוסייה אחת כי זה יכשיל התוכנית. כי אז לא ישנה את כל הצפיות בשוק".

נציין כי עמדתו של קנדל כי אין להעניק עדיפות לקבוצה זו או אחרת, וזאת במטרה להשפיע על כל השוק, מנוגדת לעמדת האוצר שטען בשבוע שעבר כי לאחר שאין מע"מ אפס צריכה התוכנית להיות מיועדת רק לרוכשי דירה ראשונה. מאוחר יותר גובשו הסכמות לגבי 30% למשפרי דיור ו-70% לרוכשי דירה ראשונה.

עוד נחשף בכנס, שפירט בפעם הראשונה את הדגשים החדשים של תוכנית מחיר מטרה, כי למרות שנקבע כי הקבלנים לא יוכלו לערוך שידרוגים בדירות המוזלות כדי שלא יוכלו לגבות על כך תשלום נוסף מהרוכשים, במעמד הרכישה ניתן יהיה לערוך מסויימים בדירה אך ללא גביית תשלום נוסף. במקביל, התייחס מנכ"ל משרד הבינוי שלמה בן אליהו בכנס גם למבנה המכרז עצמו וגילה כי לעומת מה שנקבע בתחילה - שמכרז שלא יצלח יפורסם שוב עם שינוי תמהיל הדירות הרגילות והדירות המוזלות (במקום 20% שיוכלו להימכר בשוק החופשי ו-80% דירות מוזלות, 40% לשוק הרחב ו-60% דירות מוזלות וכך הלאה), כבר במכרז המקורי יידרשו הקבלנים והיזמים לבחור האם להציע את הסכום המקסימלי בעבור 80% דירות מוזלות או 60% דירות מוזלות. כך, באם במיקום מסויים לא יהיו הצעות ל-80% מהדירות, ההצעות שייבחרו כזוכות יהיו של 60% מהדירות המוזלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully