וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מריל לינץ' בהכרזה דרמטית: "סוף עידן אופ"ק"

10.12.2014 / 10:13

מחיר הנפט יורד מתחת ל-63 דולר לחבית - ובסוף החודש צפויה עוד ירידה במחירי הדלקים. מריל לינץ' מכריז על מותו של קרטל אופ"ק ששלט ביד רמה בשוק הנפט ב-54 השנים האחרונות

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

מחיר הנפט ממשיך לרדת גם היום (ד') ונסחר מתחת ל-63 דולר לחבית על רקע מלחמת התפוקה בין היצרניות בארה"ב לבין קרטל הנפט אופ"ק בראשות סעודיה. כלכלני מריל לינץ', זרוע ההשקעות של בנק אוף אמריקה, שחררו אמירה דרמטית מאוד בסקירה המקיפה שלהם לשנת 2015: תם עידן אופ"ק.

פרנסיסקו בלאנץ', אנליסט מריל לינץ' שחתום על הסקירה, טוען כי "אופ"ק חדל להתקיים כקרטל". מדובר בהצהרה מהפכנית שכן עד לאחרונה אופ"ק שלט ביד רמה בשוק הנפט ודאג לווסת את המחירים. הקרטל החליט לאחרונה לא לחתוך את התפוקה במטרה לתמוך במחירים נמוכים באופן זמני ובכך לנסות לרסק את תעשיית הפצלים המהפכנית בארה"ב; אולם לפי בלאנץ', אופ"ק כבר לא קיים באופן מעשי.

בסוף נובמבר כתבו כלכלני מריל לינץ' את הדברים הבאים בנושא אופ"ק: "העובדה שלחלק מהחברות באופ"ק יש עודף תפוקה בעוד אחרות אמורות לסבול מתפוקה חלשה בשל ירידה בהשקעות וביכולות המימון הרחיבה את פערי ההשקפות בין החברות השונות בארגון. מתחים גיאן-פוליטיים והשקפות שונות יעשו כבר את שאר העבודה".

אופ"ק קיים מזה 54 שנים. חמש החברות המקוריות שלו היו ונצואלה, עיראק, איראן, כוויית וסעודיה. בהמשך הצטרפו קטאר, לוב, איחוד האמירויות, ניגריה, אלג'יריה, אקוודור, גאבון ואנגולה. גם אינדונזיה הייתה חלק מהקרטל עד 2009.

ההחלטה האחרונה של אופ"ק בחודש שעבר לא לחתוך את התפוקה משרתת מעט מאוד מדינות: איראן דורשת מהסעודים לייצב את מחירי הנפט ולהפסיק את הנפילה (לפי דיווחים בתקשורת הזרה); ונצואלה המרוששת תלויה מאוד בהכנסות מנפט; עיראק נאלצת לבצע עוד קיצוצים בתקציב החלש שלה לשנת 2015; לוב לא מצליחה לעמוד חזרה על הרגליים (לא רק בגלל הנפט כמובן); וישנם מתחים חברתיים אדירים בניגריה בגלל הבחירות הקרובות, כאשר נפילת הנפט רק מגבירה אותם.

אבל סעודיה בשלה, ממשיכה לתת למחיר הנפט לרדת כדי לפגוע ביצרניות האמריקאיות ולחסל את הכדאיות הכלכלית שלהן להפיק נפט בטכנולוגיות המתקדמות, וזאת במטרה לגרום לגל של פשיטות רגל בענף ואז להחזיר את מחיר הנפט לרמות גבוהות יותר בהמשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully