וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שעלול להחריב את השווקים בקרוב

14.12.2014 / 8:29

רגע האמת של יוון מתקרב והשבוע תחל הצבעה גורלית שמעסיקה מאוד את השווקים

משבר בגוש האירו. ShutterStock
משבר בגוש האירו/ShutterStock

השבוע החולף היא גרוע במיוחד בבורסת יוון, וזה עלול לבשר רעות לשווקים הגלובליים. יוון, כזכור, "מעיקה" על השווקים מזה 5 שנים בגלל משבר החובות האדיר אליו נקלעה, וכל פעם שהמצב מחריף עולה החשש שיוון תפרוש מגוש האירו. המשמעות, כידוע, היא פירוק הגוש ומטבע האירו, קרי הניסוי הכלכלי הגדול ביותר בהיסטוריה המודרנית - וזה מבעית את השווקים.

בורסת אתונה נפלה ביום שישי ביותר מ-7% בהובלת מניות הבנקים והשלימה צלילה של כ-20% בשבוע. מניית National Bank of Greece, למשל, נפלה בשבוע שעבר ב-25%, כאשר צניחות דומות נרשמו במניות הבנקים Piraeus Bank ו-Alpha Bank.

החשש העיקרי כעת הוא מהקדמת הבחירות ביוון וניצחונה של מפלגת השמאל הקיצוני סיריזה, שמבטיחה להוציא את יוון מגוש האירו. ראש ממשלת יוון אנטוניס סמאראס הבטיח ביום חמישי להוביל את יוון להסדר חוב, כלומר לבצע מחיקה נוספת של חובותיה - והשווקים לא אוהבים את זה.

הסדר חוב יאפשר ליוון להקל על תוכנית הצנע שמכבידה מאוד על האזרחים, הכניסה את הכלכלה למיתון עמוק ועוררה התנגשויות פוליטיות ועליית כוחות קיצוניים. בנאומו, סמאראס השתמש גם במילה "Grexit", כלומר יציאה של יוון מגוש האירו, וזו המילה השנואה על השווקים בשנים האחרונות.

ההצבעות על התקציב יתקיימו ביום רביעי ושוב בסוף החודש. אם סמאראס לא יצלח אותן, הבחירות יוקדמו ומפלגת סיריזה צפויה לנצח עפ"י הסקרים. לפחות מפלגה אחת - Democratic Left - מתנגדת לתקציב שמגיש סמאראס ולמאמציו למנות נשיא מדינה.

לשם אישור התקציב יש צורך ב-180 קולות מתוך 300, כאשר לממשלה יש רק 155.

  • עוד באותו נושא:
  • יוון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully