וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט רוסיה: קרנות הנאמנות איבדו כ-9 מיליארד שקל

ליטל איסטמטי

19.12.2014 / 7:24

מתחילת 2014 נפדו מקרנות האג"ח הקונצרניות כ-4 מיליארד שקל, בעוד שקרנות אג"ח חו"ל גייסו סכום דומה. למרות הטלטלה הנוכחית, נכסי תעשיית הקרנות גדלו מתחילת השנה בכ-33 מיליארד שקל

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין – מוסקבה, דצמבר 2014. AP
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין – מוסקבה, דצמבר 2014/AP

הטלטלה בכלכלה הרוסית הכניסה את המשקיעים בקרנות הנאמנות המקומיות לפאניקה: מתחילת דצמבר התכווצה התעשייה ב-3%, לאחר שאיבדה במהלך החודש הנוכחי סכום עצום של כ-8 מיליארד שקל מנכסיה. לפי הערכות, מתחילת השבוע ספגה התעשייה פדיונות של כ-3 מיליארד שקל מהקרנות המסורתיות (מניות ואג"ח), וכיום מנהל הענף כ-269 מיליארד שקל (הנתונים בכתבה זו אינם כוללים את הפדיונות שנרשמו אתמול בתעשייה, בהיקף מוערך של כ-1 מיליארד שקל).

טלטלה בהיקפים דומים פקדה את תעשיית הקרנות לאחרונה בקיץ 2011, בתקופת משבר החובות באירופה. עם זאת, בתקופה ההיא ניהלה התעשייה כ-150 מיליארד שקל "בלבד", כך שההשפעה עליה באותם ימים היתה כבדה יותר. ועדיין, הימים האחרונים מזכירים כי מדובר בתעשייה מרכזית, וכי למשקיעים בה - שנוטים להיכנס לפאניקה במהירות - יכולת אדירה להשפיע על השוק.

עיקר הפדיונות בדצמבר, בדגש על השבוע הנוכחי, נרשמו בקרנות אג"ח כללי - הקטגוריה הגדולה בתעשייה (כ-27% מנכסי הענף). מקרנות אלה נפדו מתחילת החודש כ-2.2 מיליארד שקל, רובם המכריע - כ-1.6 מיליארד שקל, נפדו מתחילת השבוע האחרון. כך, מתחילת החודש התכווצו הנכסים המנוהלים בקטגוריה זו בכ-3.8 מיליארד שקל.

מגמה דומה אפיינה את קרנות האג"ח הקונצרניות. קרנות אלה, שחולשות על כ-11% מנכסי הענף (30 מיליארד שקל), איבדו מתחילת החודש כ-1.3 מיליארד שקל, מהם כ-510 מיליון שקל מתחילת השבוע הנוכחי. ואולם, בניגוד לקרנות אג"ח כללי, שצפויות לחתום את 2014 עם גידול משמעותי של 20 מיליארד שקל בנכסיהן מתחילת השנה, בקרנות האג"ח הקונצרניות מסתמן קיטון שעומד נכון לעכשיו על כ-4 מיליארד שקל.

שלא במפתיע, ההתפתחויות בשווקים בשבוע האחרון החזירו את המשקיעים לקרנות הכספיות. אלה ספגו בשבועיים הראשונים של דצמבר פדיונות של כ-300 מיליון שקל (בהמשך לפדיונות של קרוב ל-3 מיליארד שקל בנובמבר), אך בימים האחרונים הן גייסו כ-930 מיליון שקל.

עם זאת, על רקע המגמה החיובית שאפיינה את השוק המקומי במהלך 2014 וסביבת הריבית הנמוכה, נפדו מתחילת השנה מהקרנות הכספיות כ-7.7 מיליארד שקל. קרנות אלה, שנחשבות לחוף המבטחים של המשקיעים, הן האפיק השני בגודלו בתעשייה (כ-20% מנכסי הענף), והן מנהלות כ-54 מיליארד שקל.

הפדיונות הגיעו גם למנייתיות

קרנות האג"ח למיניהן סופגות פדיונות כבר כמה שבועות, אולם בעקבות המשבר הכלכלי ברוסיה, והירידות שאפיינו את בורסות העולם בתחילת השבוע, חלה החרפה במגמה, והוצאת כספים נרשמה גם בקרנות המנייתיות (אם כי בשיעור נמוך יחסית, של כ-200 מיליון שקל).

מי שהוביל את הירידות האחרונות באפיק הקונצרני הן אג"ח חברות הנדל"ן, שחשופות באופן מהותי לרוסיה - אפריקה ישראל של לב לבייב ומירלנד של אליעזר פישמן. הללו גררו את שוק האג"ח הקונצרניות המקומי לירידות חדות
של 1%-3%. משקיעים רבים בקרנות הנאמנות, אשר היו חשופים לתל בונד 20, שנחשב סולידי, נבהלו מהצניחה החדה שרשם המדד (שבו נכללות אג"ח של אפריקה ישראל), ואילצו את מנהלי הקרנות למכור סחורה - והפדיונות הפכו למפולת.
אתמול נחשפה ב"גלובס" ביקורת שהשמיע בכיר בשוק על הימצאותה של חברת אפריקה בתל בונד 20, שכולל את 20 האג"ח בעלות שווי השוק הגבוה ביותר (משקל סדרה כ"ו של אפריקה במדד הדגל של שוק האג"ח הקונצרניות בישראל הוא גבוה - 2.25%).

לטענת אותו בכיר, אפריקה ישראל, שלה פעילות אינטנסיבית ברוסיה בעלת מאפייני סיכון גבוה, לא צריכה להיכלל במדד סולידי כמו התל בונד 20. את האשמה בכך הוא תלה הן בבורסה, שמאפשרת לחברות כמו אפריקה להיכלל במדד "מיינסטרים" כמו התל בונד 20, הן בחברות הדירוג, שמעניקות דירוגים גבוהים לחברות כאלה (3A על-ידי מידרוג במקרה של אפריקה ישראל), והן ברשות ניירות ערך, שאינה מפקחת כראוי על חברות הדירוג.

אלא שכאמור, המגמה השלילית אפיינה את קרנות האג"ח כבר בתחילת דצמבר, טרם החריף המשבר הרוסי. כך, למשל, בשבועיים הראשונים של החודש נפדו מקרנות אג"ח קונצרני כ-760 מיליון שקל, בהמשך לפדיונות של כ-650 מיליון שקל בנובמבר.

גם קרנות אג"ח שקליות ואג"ח כללי איבדו בשבועיים הראשונים של דצמבר כ-600 מיליון שקל (כל אחת מהקטגוריות), ובקרנות אג"ח מדינה נפדו כ-300 מיליון שקל. כלומר, עוד לפני ההחרפה במצבה של רוסיה איבדו הקרנות כ-2.2 מיליארד שקל.

כמחצית מהסכום שנפדה מקרנות האג"ח המקומיות זרם לקרנות אג"ח בחו"ל. קרנות אלה, שמנהלות כעת כ-3.3% מנכסי התעשייה (כ-8.8 מיליארד שקל), גייסו מתחילת דצמבר כ-1.1 מיליארד שקל. זאת, בעוד שכאמור קרנות אג"ח קונצרניות וקרנות אג"ח כללי איבדו מאז כ-1.3 מיליארד שקל וכ-2.2 מיליארד שקל, בהתאמה.

זאת ועוד, מתחילת 2014 נפדו מקרנות האג"ח הקונצרני כ-4 מיליארד שקל, ואילו קרנות אג"ח חו"ל גייסו במהלך התקופה סכום דומה. בנוסף, במהלך התקופה חל גידול של כ-4.6 מיליארד שקל בנכסי קרנות מניות חו"ל, למול גידול של 200 מיליון שקל בלבד בקרנות מניות בארץ.

למרות הטלטלה, תעשיית קרנות הנאמנות ממשיכה לצמוח בקצב מהיר, ומתחילת השנה גדלו נכסיה בכ-33 מיליארד שקל, לאחר שב-2013 היא גדלה בכ-60 מיליארד שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully