וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קליין: אין איום על יציבות הבנקים; מצבם יוטב עם השיפור במשק

גיא רולניק

13.9.2002 / 8:53

נגיד בנק ישראל: "במצב מערכת הבנקאות אין חשש של הלקוחות לגורל כספם... אין סיבה לחשוש מיציבות המערכת. לבנקים יש די הון לספוג הפסדים"



מאת גיא רולניק ומירב ארלוזורוב



נגיד בנק ישראל, דוד קליין, אינו רואה איום על יציבות הבנקים בישראל. בראיון ל"הארץ" אמר קליין כי הבנקים יציבים, מנוהלים היטב, ויש להם די הון כדי לספוג הפסדים. לדבריו "במצב מערכת הבנקאות אין חשש של הלקוחות לגורל כספם. גם אני קיבלתי שאלות מחברים אם הבנק שלהם בטוח, אבל זה לא אומר שיש סיבה לחשוש מיציבות המערכת. לבנקים יש די הון לספוג הפסדים".



קליין אמר כי הפסדי הבנקים הם תוצאה של המיתון במשק וקריסת שוקי ההון בעולם. להערכתו, מצבם ישתפר עם השיפור במצב המשק. "היום אנחנו צריכים לקחת בחשבון שלמצב המשק תהיה השפעה גם על יציבות המערכת הפיננסית", אמר. "אם לא ייעשה מאמץ לצאת מתהליך ההתכווצות של המשק, אז זה יחלחל לערעור מצבה של המערכת הפיננסית. ברגע שהמשק יחדל להתכווץ, יהיה בכך די כדי לשמר את יציבות המערכת".



בראיון עימו דחה קליין את הטענות על התנהלות חסרת אחריות של מנהלי הבנקים, שהעמידו אשראי למגזר העסקי במרווחים (ריבית) נמוכים. "אני לא שותף לאמירה שאחת הסיבות לכשלון הבנקים זה החלטות עסקיות שגויות לגבי הלוואות. זה לא נכון. מרבית האשראים עומדים במבחן ההחזר. אותו חלק שמתקשה להחזיר אשראי, צריך לבדוק האם בשעת מתן האשראי אפשר היה לראות את הנסיבות שיביאו לקושי. אני חושב שיש בזה הרבה חוכמה לאחר מעשה, כי יש לא מעט אשראים שכולם חשבו שהם סבירים בזמנם. רק שהנסיבות השתנו מאז".



על בנק דיסקונט , הסובל מהפסדים כבר כמה שנים, אמר הנגיד כי אין כל חשש ליציבותו. "הבנק נמצא תחת משטר ניהולי קפדני", אמר קליין. "יש להם דרייב להתייעל, הם הוציאו כבר מאות עובדים לפרישה, נעשתה פעולה מקדימה של ניקוי תיק האשראי הרבה לפני שאר הבנקים. הבנק הזה עשה כברת דרך ארוכה מאוד, ולכן אין לי חשש מהיציבות שלו אלא רק ממחסור בהון".



לאחרונה נשמעו קריאות לפיטורי המפקח על הבנקים, יצחק טל, על רקע קריסת בנק למסחר וההסתבכות של הבנק לפיתוח התעשיה . קליין דוחה קריאות אלו מכל וכל, ומביע אמון מלא בטל. "אני לא מקבל את הטענה שצריך להחליף את המפקח", אמר. "המפקח הפך לשעיר לעזאזל. הוא לא אשם במציאות במשק, בנפילת נאסד"ק או באינתיפאדה". לדבריו, לא היו עליו כל לחצים מצד רה"מ לפטר את טל.



בנוגע למסקנות שהוסקו בבנק ישראל מקריסת שני הבנקים, אמר קליין כי נבדקת מחדש מדיניותו בנוגע למערכת הבנקאות. לדבריו, הבנק עומד להסיק מסקנות "בנוגע לביטוח פיקדונות, או למבנה התחרותי של הענף".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully