וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קליין: "אין שום חשש ליציבות בנק דיסקונט ומערכת הבנקאות"

גיא רולניק

13.9.2002 / 9:18

נגיד בנק ישראל יוצא להגנת הנהלות הבנקים והמפקח על הבנקים: "אין חשש של הלקוחות לגורל כספם - לבנקים יש די הון לספוג הפסדים"; "המפקח הפך לשעיר לעזאזל - הוא לא אשם במציאות במשק, בנפילת הנאסד"ק או באיתיפאדה"; ראיון מיוחד





מכל הבנקים, מצבו של בנק דיסקונט מעורר את השאלות הקשות ביותר. דיסקונט נמצא כבר חמש שנים בתהליך של ניקוי תיק האשראי שלו מחובות בעייתיים, והניקוי עדיין לא הגיע לסופו. בשנה וחצי האחרונות רשם דיסקונט הפסדים כבדים, והוא גם נאלץ כמעט להפסיק להעמיד אשראי חדש, לאחר שהגיע למגבלת יחס הלימות ההון שנקבעה לו. באחרונה החל הבנק לנסות למכור את הנכס הבולט ביותר שלו - בנק דיסקונט ניו יורק - כדי לשפר את מצב ההון שלו.



כל אלה הפכו את המצב של דיסקונט לרגיש במיוחד. קליין פועל להפחתת רגישות זו, ובראיון עמו הוא מביע אמון ללא הסתייגות בפעולות שנוקט בנק דיסקונט לשיפור מצבו.



תעדיפו שהקונה של דיסקונט ניו יורק יהיה בנק ישראלי בשל השיקול של שמירת הפיקדונות במט"ח כמקורות מט"ח בידי ישראל?



"הפת"ח (פיקדונות תושבי חוץ בבנקים ישראליים) הוא חלק מהמקורות של מערכת הבנקאות למתן אשראי. בעבר הפת"ח נחשב בעיה קיומית, והיה אחת הסיבות בגללה הממשלה החליטה להיכנס להסדר מניות הבנקים. זה לא המצב כיום. הפת"ח הוא רק עוד מקור שצריך להתחרות עליו ותו לא".




כלומר לא תתדרשו דווקא רכישה על ידי בנק ישראלי?



"לא".



אבל אתם תומכים במכירת דיסקונט ניו יורק?



"אנחנו בעד שלדיסקונט יהיה מספיק הון שיתמוך בפעילות שלו. היום הוא נמצא על הסף, קרוב מדי לרמת יחסי הלימות של 9%".



אתם דורשים היום מהאוצר לקבל החלטה בהקדם?



"כדי לעמוד בדרישות ההון, בנק יכול לגייס הון או לצמצם אשראי. הדרך המועדפת היא גיוס הון, אבל האוצר מונע זאת. הם חוששים שחלקם ידולל, מאחר שזה עלול לפגוע במכירת גרעין שליטה. אני חולק על האוצר. היה צריך לגייס הון בדיסקונט. המדינה רוצה למכור את דיסקונט כבר הרבה זמן, וזה לא הולך. בבנק לאומי הצלחנו לשכנע את המדינה שעדיף למכור דרך הבורסה, ולא להמתין למשקיע אסטרטגי. שר האוצר הסכים עם גישתנו. צריך להחיל את אותה גישה גם על דיסקונט, ולתת לו לגייס הון במקום לכפות עליו לצמצם אשראים או למכור נכסים טובים".



אתה חושש ליציבות בנק דיסקונט?



"אין שום חשש ליציבות בנק דיסקונט. הבנק נמצא תחת משטר ניהולי קפדני. יש להם 'דרייב' להתייעל. הם הוציאו כבר מאות עובדים לפרישה. נעשתה פעולה מקדימה של ניקוי תיק האשראי הרבה לפני שאר הבנקים. הם עושים זאת כבר חמש שנים".



כבר כמה שנים שמדברים על ניקוי התיק בדיסקונט, ועכשיו אנו רואים המשך ההפרשות הגדולות, חלקן בגין אשראי שההנהלה הנוכחית נתנה.



"ההפסדים הם חלק מניקוי התיק ומנסיבות המציאות שהוחמרה, שדיסקונט נחשף אליהן כמו שאר הבנקים".



אתה לא חושש שלהזרים לבנק הזה עוד כסף, זה פשוט להזין את מכונת ההפסדים שהוא מייצר לעוד כמה שנים?



"הניהול לקח את הבנק בידיים, וזו לא עבודה נעימה. זה מתח מתמיד, רצון נחוש, וניסיון בלתי נלאה לטפל בבעיה כל הזמן. הבנק הזה עשה כברת דרך ארוכה מאוד, ולכן אין לי חשש בנוגע ליציבות שלו, אלא רק מהמחסור בהון. הפתרון של מכירת דיסקונט ניו יורק אינו הפתרון המועדף. זו החלופה שנותרה. אין ברירה אם רוצים לדאוג להון של הבנק".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully