וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מריל לינץ': אריקסון ונוקיה ייכנסו בדלת האחורית לשוק של קומברס

סופי שולמן

13.9.2002 / 9:46



שוק ההון לא התרשם לחיוב מהדו"חות הכספיים שפירסמה קומברס לרבעון השני של 2002. שלשום הגיבה מנייתה בירידה של 4% לתוצאות אלה, ואתמול יצאו מרבית האנליסטים בהערכות פסימיות למדי אודות עתיד החברה בטווח הקרוב והבינוני. אף אחד מהם לא אוזר אומץ להמליץ על רכישת המניה, מה שאומר בפועל שהערכת השווי לעסקי קומברס קרובה לאפס.



האנליסט דן הרוורד, מבנק ההשקעות HSBC, סבור כי המכפיל הנכון בעבור חטיבת ה-CNS, הפעילות המרכזית של קומברס בתחום התאים הקוליים, הוא 0.4 בלבד על המכירות. הוא מבסס את מחיר היעד שלו של 8.5 דולרים למניית החברה, על 1.1 דולרים לחטיבת 60 ,CNS סנט לשווי ההחזקות של קומברס בחברות הבנות ורינט ואולטיקום ויתר; 6.8 דולרים מיוחסים לכרית המזומנים שלה.



"מפתה לחשוב על קומברס כעל שחקנית ערך, שכן לחברה היחס הגבוה ביותר בין מזומנים לשווי בקרב חברות המרכיבות את מדד S&P 500", כותב הרוורד בסקירתו, "עם זאת, אנו סבורים כי השקעה במניה עדיין לא מוצדקת לאור עתידה הלא יציב ותהליך שריפת המזומנים שאמור להתחיל בקרוב".



ביום שלישי אמנם דיווחה קומברס על תזרים חיובי של 47 מיליון דולר ועל הפסד נמוך מהצפוי, אך האנליסטים לא מתרשמים מכך. האנליסט אילן ז'יפוטופסקי מגולדמן סאקס מעריך שקומברס התחילה לצרוך מזומנים מהקופה כבר ברבעון הנוכחי, ואינה צפויה לחזור לתזרים חיובי כל עוד לא יגדל מחזור העסקים שלה ב-15%-12%. התחזית שנתנה קומברס שלשום, ומצבו של שוק הטלקום בו היא פועלת, מרמזים על כך שהדבר לא יקרה ברבעונים הקרובים.



במצב הקשה ביותר שרויה חטיבתה המרכזית של קומברס - CNS, עקב רוויה בשוק התאים הקוליים והקפאת תקציבים על ידי מפעילות רשתות תקשורת. המחזור הכללי של קומברס מסתיר את הנפילה החדה יותר בהכנסות שנרשמה בפעילות התאים הקוליים. הכנסות החטיבה ברבעון השני הסתכמו ב-104 מיליון דולר, ירידה של 24% לעומת הרבעון הקודם. סך ההכנסות של קומברס ירדו ב-14% בתקופה הנתונה.



טל ליאני מבנק ההשקעות מריל לינץ' סבור כי הסיבה המרכזית לנפילה החדה בהכנסות הוא לחץ מחירים. הוא מציין כי מנכ"ל גלנאייר (Glenayre), אחת המתחרות של קומברס, אמר באחרונה כי השוק תחרותי ביותר. מחיר תא קולי ירד לרמה של 4-3 דולרים למנוי בארה"ב לעומת 12-8 דולר לפני שנה. באירופה המחירים גבוהים יותר בשלב זה, אך גם הם מצויים בכיוון מטה.



על אף המציאות הקשה בשוק התאים הקוליים, סבור ליאני כי עדיין מדובר ב-"killer application". לקומברס יש כיום יתרון ברור בשוק זה לעומת המתחרות. מעמדה של לוסנט, אחת המובילות בשוק, נחלש באחרונה ואופנווייב מעולם לא הגיעה לעמדה משמעותית. המתחרה המרכזית של קומברס בתאים הקוליים נותרה גלנאייר, שנוקטת במדיניות תמחור אגרסיווית וזוכה בחוזים גדולים, כשאחרון שבהם הוא של Voicestream.



ליאני מציין כי ייתכן שבקרוב יפלשו לשוק זה ענקיות כגון אריקסון ונוקיה, שינסו להיכנס בדלת האחורית של שוק מסרי מולטימדיה (MMS). זאת משום שבאופן תאורטי פלטפורמת MMS יכולה להעביר גם הודעות קוליות. לקומברס עצמה יש כיום פתרון MMS אותו היא מציעה במסגרת מערכת אינסייט. כיום שוק מסרי מולטימדיה עוד לא תפס תאוצה, אך על פי ההערכות, הכנסות מהפעלת השירות יחלו לגדול לקראת סוף 2002.



מחקר של בנק ההשקעות סלומון סמית' בארני בתחום הסלולר מראה כי ברבעון הרביעי של השנה יימכרו באירופה 3-2 מיליון מכשירים המאפשרים העברת MMS, מתוך מספר כולל של 27 מיליון מכשירים. ואולם, קצב המעבר למכשירים החדשניים איטי, וכך גם נכונות המפעילות להשקיע משאבים ניכרים בתשתית חדשה.



ויקטור הלפרט מסלומון סמית' בארני מציין כי קומברס טרם הוכיחה כי תוכל להוביל את שוק ה-MMS. הוא מעריך כי החברה תוכל להפוך לספק משני של השירות, יחד עם חברות כגון נוקיה ואריקסון, בתקווה כי בעתיד תחליף את הספק העיקרי. עם זאת, גם הוא סבור כי עד 2004 לפחות לא תהיה פריצה משמעותית בשוק זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully