וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלמה אייזנברג שוקל פנייה לעזי פויכטונגר

יורם גביזון

13.9.2002 / 10:14

איש העסקים שהצטרף ברגע האחרון להתמחרות מתעניין ב-30 דונם שמחזיקה פויכטונגר תעשיות בקרית אריה בשווי מוערך של 80 מיליון שקל; * שמלצר סירב להעלות הצעתו לפויכטונגר תעשיות * אייזנברג מתכנן לרכוש את פויכטונגר תעשיות באמצעות ערד * נאמן משב תעשיות נאלץ לפרסם הצעה



חברת ערד שהגישה את ההצעה הגבוהה ביותר במסגרת תהליך ההתמחרות לרכישת דבוקת מניות השליטה בחברת פויכטונגר תעשיות (45% בהון ו-60% בהצבעה) אינה קבוצה תעשייתית מובילה, בניגוד לקבוצת אורדן -סקופ שהציעה 56 מיליון שקל תמורת מימוש האופציה ל-4 חודשים לרכוש את השליטה בפויכטונגר תעשיות.



ההצטרפות המאוחרת של ערד והעובדה שהיא נשלטת על ידי שלמה אייזנברג, בעל יכולת מוכחת לרכוש ולהשביח נכסי נדל"ן מחברות במשבר, עוררו הערכות כי אייזנברג מתואם או לפחות שוקל לשתף פעולה, ואולי אף להעביר נתחים מפעילותה התעשייתית לגורמים נוספים.



מקורבים לקבוצת ערד אמרו כי החברה שוקלת לצרף את עזי פויטונגר בעל השליטה הקודם בחברה, ומי שמכר את מניותיה ומניות חברת פויטכונגר השקעות בעסקה שהתניעה את הקריסה של קבוצת התעשייה הקרויה על שם אביו.



גורמים אחרים שעשויים לגלות עניין רב ברכישת נתחים בקבוצה הם מוטורולה ואלקו החזקות , שבחודשים האחרונים אף ניסו לרכוש את השליטה בפויכטונגר תעשיות.



פויכטונגר תעשיות מחזיקה ב-2 חברות: אפקון בקרה ואלקטרוניקה, ואפקון אלקטרו מכניקה. אפקון בקרה ואלקטרוניקה היא בית מערכות ועוסקת באינטגרציה, תכנות, הקמה והפעלה של מערכות אלקטרוניות לבקרה תעשייתיית ואוטומציה ובקרת מיזוג אוויר.



קבוצה משותפת לסימנס ולאפקון בקרה זכתה באפריל 2002 במכרז לפרויקט בקרה ושליטה מרחוק על מערכות הולכת חשמל במתח גבוה בהיקף של 78 מילין דולר, לאחר שגברה על קבוצה משותפת ל-SNCL הקנדית ולמוטורולה ישראל.



אפקון בקרה היא המתחרה העיקרית של מוטורולה בשוק, ונראה שפרויקט זה ופרויקט בקרה ושליטה מרחוק לחברת מקורות היו הסיבה שמוטורולה בשותפות עם שיכון ובינוי היתה מועמדת לרכישת השליטה בפויכטונגר תעשיות.



אפקון אלקטרו מכניקה שמייצרת ומתקינה לוחות חשמל, ציוד מיתוג ואינסטלציה חשמלית לתעשייה ומבנים עשויה להיות יעד אטקרטיווי מבחינתה של ABB ישראל ואלקו החזקות.



אפקון אלקטרמיכניקה מייצרת במפעל מאושר במסלול של פטור ממס בדרום. המפעל מייצר ציוד מיתוג למתח גבוה לחברת החשמל על פי חוזים ארוכי טווח באמצעות ידע שקיבלה מ-ABB.



מנכ"ל ABB ישראל אישר בסוף יולי 2002 את נכונותו להיכנס למו"מ על רכישת הפעילות, ואלקו תעשיות הודיעה לבורסה במחצית יולי 2002 על העניין בפויכטונגר תעשיות.



למעט החזקתו בחברת TTI, שלמה אייזנברג אינו איש תעשייה, ולכן סביר להניח שירצה להעמיד בראש הקבוצה את עזי פויכטונגר, או מנהל בתחום, או לחלופין יעמיד למכירה נתחים בפעילות התעשייתית ויתרכז בנכסים הנדל"ניים של הקבוצה.



אייזנברג אמר למקורביו כי הוא מבקש מזה שנים לרכוש את הבעלות בשטח של 30 דונם בקרית אריה ששוויו מוערך ב-80 מיליון שקל. טיוטת מאזנה של פויכטונגר תעשיות לסוף מארס 2002 מגלה כי החברה מחזיקה בנכסים נזילים בסך 90 מיליון שקל ובהתחיבויות לזמן קצר בסכום של 130 מיליון שקל.



שתי החברות הבנות משתתפות במכרזים לפרויקטים בהיקף של עשרות מיליוני דולרים, כמו מכרז הרכבת הקלה בירושלים ופרויקט עם מקורות, אלא שחוסר היציבות הפיננסי של החברה גרם לספקים לדרוש תשלום במזומן, וללקוחות כמו בית החולים סורוקה בבאר שבע לשקול מחדש את ההסכם עם הקבוצה.



קבוצת ערד היא בעלת השליטה בחברות תים (45%), העוסקת בשיווק, אחזקה ומתן שירותים למערכות מחשבים לשוק עיבוד הנתונים. תים היא בעלת השליטה (39%) בחברת TTI, המפתחת מערכות תוכנה לבקרה בתחום התקשורת ונסחרת בנאסד"ק בשווי שוק של 105 מיליון דולר. ערד היא בעלת השליטה בחברת חסין אש (90%) שמייצרת רעפי חרס, ובחברת ישרס (56%) שעוסקת בייזום נדל"ן מניב, ובאמצעות החברה הבת רסקו (100%), בייזום דירות למגורים.



ערד הרוויחה 11 מיליון שקל במחזור של 362 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2002, והיא נסחרת בשווי שוק של 170 מיליון שקל לעומת הון עצמי של 397 מיליון שקל.



אייזנברג - נכנס אחרון, יצא ראשון



מאת אסף ברגרפרוינד



שלמה אייזנברג, שזכה אתמול בהליך ההתמחרות לרכישת גרעין השליטה בפויכטונגר תעשיות, קיבל לידיו את מסמכי ההצעה שעות ספורות לפני מועד תחילת ההליך.



הליך ההתמחרות החל ב-19:30 במשרדו של עו"ד אילן שביט, המייצג את הנאמן של פויכטונגר. אייזנברג הגיע למשרדו של שביט כשהוא מחזיק בידו ערבות בנקאית של 5 מיליון שקל שאיפשרה לו להשתתף בהליך.



שאר המתמודדים בהתמחרות - שיכון ובינוי, קבוצה בראשות איש העסקים שלמה שמלצר וקבוצת אורדן-סקופ - מחו על צירופו של אייזנברג להליך בשלב כה מאוחר, אך שביט הפנה אותם להחלטתה של השופטת ורדה אלשיך משלשום, אשר נתנה לו יד חופשית למקסם את התמורה ממכירת גרעין השליטה של החברה.



בתחילת הליך ההתמחרות הודיע שביט למשתתפים כי כדי להשתתף עליהם למסור לידיו ערבות בנקאית בסך 5 מיליון שקל ולקבל את התנאים החדשים שקבע. התנאי החשוב היה מחויבותו של הרוכש הפוטנציאלי לקיים הסדר נושים מיד עם מימוש האופציה לרכישת החברה.



שביט הבהיר למשתתפים כי לא בטוח שהזוכה בהליך ההתמחרות יקבל לידיו מיד את האופציה לרכישת החברה, שכן ההחלטה שתתקבל תתבסס גם על שיקולים נוספים, כגון מחויבותו כלפי העובדים, יכולת פיננסית ורקורד תעשייתי.



בשלב זה פרשה מהמירוץ קבוצת שמלצר לאחר שהודיע שאין בכוונתה לקבל את התיקונים שהציג שביט. גם שיכון ובינוי הודיעה שהיא פורשת מההליך משום שסירבה לשנות את הצעתה המקורית.



לפיכך, ההתמחרות החלה בין אייזנברג לאורדן-סקופ, כאשר המחיר ההתחלתי עבור רכישת האופציה היה 50 מיליון שקל. ההתמחרות היתה במרווחים של מיליון שקל. לבסוף הצעתו של אייזנברג היתה הגבוהה ביותר - 57 מיליון שקל. הצעתה של אורדן-סקופ נותרה על 56 מיליון שקל.



כאמור העובדה שהצעתו של אייזנברג בהליך ההתמחרות היתה הגבוהה ביותר אינה אומרת כי שביט ימליץ עליה בפני השופטת אלשיך. לאייזנברג צפוי מו"מ קשה עם עובדי החברה שיבקשו לשמוע את התוכניות שלו לגבי המשך הפעילות של החברה ולגבי עתידם האישי.



התנגדות עובדי החברה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully