וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמול במגעים מתקדמים לרכישת אחזקות פי.בי באלרן ב-8 מיליון דולר

אורה קורן

13.9.2002 / 10:11



חברת ההשקעות גמול מנהלת מגעים מתקדמים לרכישת אחזקותיה של חברת פי.בי (16.3%) באלרן תמורת 8 מיליון דולר. העסקה משקפת לאלרן שווי של 49 מיליון דולר, הגבוה בכ-85% משווי השוק של החברה העומד על כ-26 מיליון דולר.



עם זאת, שווי אלרן לצורך עסקת פי.בי-גמול נמוך משווי החברה כפי שנקבע באחרונה לצורך הנפקת זכויות - 52 מיליון דולר. הנפקת הזכויות תתבצע בחלקה עד סוף 2002 ובחלקה תוך 12 חודשים.



העסקה כפופה לאישור המפקח על הבנקים בבנק ישראל, יצחק טל, מתוקף החזקתה הצפויה של אלרן בגרעין השליטה באמצעות חברת תעשיות מלח בבנק הפועלים ומתוקף ההחזקות (כ-7%) שיש לבנק הפועלים ולגופים הקשורים איתו בגמול.



פי.בי, השולטת בבנק הבינלאומי, תמכור אחזקותיה באלרן בעקבות הארגון מחדש שעברה באחרונה, במסגרתו תהפוך לחברת ההחזקות של קבוצת דנקנר. בעקבות הארגון מחדש תחזיק אלרן בחברות תעשיות מלח, דור כימיקלים ודנקנר השקעות. פי.בי לא תצא מחברת אלרן תשתיות המוחזקת על ידי אלרן השקעות. חוות דעת שקיבלה אלרן ציינה כי בנק ישראל לא יתיר לפי.בי להחזיק בשליטה בשני בנקים.



בשוק ההון ציינו כי גמול רואה ברכישת מניות פי.בי עסקה כדאית מבחינה כלכלית, וכי להערכתה תהפוך אלרן לחברת אחזקות אטרקטיווית עם השלמת הארגון מחדש בקבוצת דנקנר.



לאחר מימוש עסקת פי.בי ובעקבות מימוש האופציות במסגרת הנפקת הזכויות באלרן צפויה גמול, שלא תממש את האופציה שלה, להידלל באחזקותיה באלרן ולרדת לשיעור של הגבוה במעט מ-10%.



על פי ההסכם הקיים בין אלרן לפי.בי, מתחת להחזקה של 12.54% באלרן בטל הסכם ההצבעה של פי.בי עם משפחת דנקנר. בכך, העריכו באלרן, גם מתנתקת פי.בי מגרעין השליטה בבנק הפועלים. עם זאת, העריכו אתמול בשוק ההון, כי גמול - הפעילה מאוד בשוק ההון - תרד באחזקותיה באלרן מתחת ל-9.9%.



אם לא, אמרו מקורות בשוק ההון, תידרש גמול מתוקף החזקתה בשרשור בבנק הפועלים לקבל את אישור בנק ישראל לכל מהלך שלה בשוק ההון, והדבר יסרבל את התנהלותה העסקית.



גמול שימשה עד מאי 2001 קופה מרכזית להשקעות של קופות גמל.



במאי 2001 הנפיקה מניות ואג"ח להמרה, ומאז היא נשלטת על ידי אדי וג'ולס טראמפ. החברה פעילה בתחומים של מתן שירותים בשוק ההון, בין השאר, באמצעות הרחבת פעילותה בתחום החתמות והבנקאות להשקעות והגדלת היקף שירותי ניהול התיקים. במקביל החברה מרחיבה את פעילותה בתחום ההשקעות הריאליות ובשוק ההון.



יציאתה של פי.בי מאלרן היא שלב מהותי בדרך לקבלת אישור המפקח על הבנקים בבנק ישראל לארגון מחדש בקבוצת דנקנר. עם זאת, אלרן טרם פנתה לקבלת אישור מטל, וההערכות בשוק ההון הן כי בנק ישראל יבקש לבחון מחדש את ההיתר שנתן לקבוצת דנקנר להשתתף בגרעין השליטה בבנק הפועלים. זאת, מכיוון שההיתר ניתן לתעשיות מלח, ועתה תתבצע השליטה באמצעות אלרן.



במסגרת הארגון מחדש באלרן ימכרו משפחת יצחק ונוחי דנקנר את רוב החזקותיהם בתעשיות מלח ויתנתקו מבנק הפועלים, ואילו משפחות שמואל ואברהם דנקנר ומשפחת ג'יניאו יגדילו החזקותיהם בבנק באמצעות שליטתם באלרן.



אף שמדובר בבעלי המניות הנוכחיים המחזיקים בעקיפין בבנק הפועלים, צפוי טל לבחון את השפעת השינוי הפרסונלי בקבוצה על הבנק. כן צפוי טל לבחון את חברת אלרן, הנחשבת גורם חדש ומשמעותי בבנק הפועלים.



לדברי מקורבים לאלרן בני משפחת דנקנר המחזיקים באלרן שאושרו בעבר על ידי בנק ישראל נותרו בגרעין השליטה, וכי השינוי העיקרי הוא יציאתם של יצחק ודוד דנקנר מתוך החברה.



עוד ציינו כי אין משמעות משפטית להתרחקות ההחזקות בבנק הפועלים מתעשיות מלח לאלרן, וכי האישור שצפוי להינתן בסוף תהליך הבדיקה על ידי בנק ישראל יהיה בעיקרו טכני ולא מהותי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully