וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות: תשובה ימכור ההחזקות בתמר ויישאר עם לוויתן

23.12.2014 / 9:57

הממונה על ההגבלים דיוויד גילה הודיע לדלק ונובל כי הוא חוזר בו מההסכם איתם בכפוף לשימוע . המשמעות: צפוי לדרוש מהן למכור ההחזקות ב"לוויתן" או ב"תמר". תשובה: "למה אני צריך להיות קורבן אחרי שסיכנתי כל כך הרבה כסף?

יצחק תשובה  מגיע לברך את שמעון פרס, יוני 2013. נועם מושקוביץ
יצחק תשובה/נועם מושקוביץ

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, יציע לממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה לוותר על החזקותיו במאגר "תמר" - ולהמשיך להחזיק ב"לוויתן". כך מעריכים היום (ג') גורמים בשוק.

מוקדם יותר היום הודיע גילה בעל-פה לעורכי הדין של קבוצת דלק ונובל אנרג'י, כי החליט לסגת בכפוף לשימוע מהסדר הפשרה בינהם שקבע כי יוכלו להמשיך ולהחזיק במאגר "לוויתן". המשמעות: המדינה תדרוש את פיצול ההחזקות של תשובה ונובל במאגרי הגז "לוויתן" ו"תמר" ותחייב אותם למכור את החזקותיהם באחד משני המאגרים.

בשוק הגז העריכו כי המהלך צפוי להביא לעיכוב של מספר שנים בפיתוח "לוויתן" ועלול לגרור את ישראל לבוררות בינלאומית מול נובל אנרג'י האמריקאית שפיתחה את מאגרי הגז של ישראל. אולם פתרון של מכירה מרצון של "תמר" עשויה לפתור את הבעיה.

מוקדם יותר נובל אנרג'י הגיבה לסערה שחולל אתמול הממונה על ההגבלים העסקיים, אשר מבקש לאלץ את נובל וקבוצת דלק למכור את החזקותיהן במאגר "לוויתן". ביני זומר, מנהל נובל בישראל, מסר כי "במשך 16 שנים השקיעה נובל אנרג'י בחיפושים ובפיתוח משאבי הגז והנפט של ישראל, כאשר, עד היום, השקענו יחד עם שותפינו קרוב ל-6 מיליארד דולר בפיתוח משק הגז והנפט במדינה. השקעות אלו תרמו לכלכלה ולאיכות הסביבה של ישראל, ובמקביל מעניקות לישראל עצמאות אנרגטית תוך מתן הזדמנויות לשיתופי פעולה אזוריים ותרומה ליציבות האזורית.

"כניסתה של נובל אנרג'י לרישיונות, שהפכו לאחר מכן לתגלית 'לוויתן', התרחשה בידיעה ובאישורה המלא של ממשלת ישראל ובכפוף לחוק הנפט וכל דין. הסתייגותו של הממונה על ההגבלים העסקיים מכניסת נובל אנרג'י לרישיונות אלו, לאחר שהוכרזה התגלית, הייתה חסרת בסיס משפטי כשהושמעה לראשונה, ועודנה חסרת בסיס כיום".

למרות זאת, מוסיף זומר, "בניסיון לספק מענה לממונה, נובל אנרג'י ושותפיה, הסכימו להיפרד מתגליות 'כריש' ו'תנין', נכסים שנרכשו על ידם בדרך חוקית ולגיטימית. הסכם זה הינו תוצאתו של משא ומתן ארוך וממצה, ומאפשר למעשה את האצת ההשקעות בישראל והמשך פיתוח פרויקטים בסקטור הגז והנפט בישראל".

זומר משגר אזהרה לקראת סיום: "ההחלטה של הממונה על ההגבלים לחזור בו מההסכם מטילה צל על עתידה של תעשיית הגז והנפט בישראל ותשפיע על המשך ההשקעות של נובל אנרג'י במדינה. נובל אנרג'י עוקבת כל העת אחר ההתפתחויות בנושא, ותנקוט בכל האמצעים שידרשו על מנת להגן על זכויותיה החוקיות והלגיטימיות. יחד עם זאת, החברה ממשיכה להיות מחויבת לפיתוח פרויקט 'לוויתן', ברגע שהתנאים הרגולטורים, המסחריים והפיננסים יאפשרו את ההשקעות הנדרשות".

גם בעלי קבוצת דלק יצחק תשובה ניסה היום בראיון בגלצ להפעיל לחץ על גילה טרם ההחלטה, ואמר כי "היא תוביל להורדת דירוג האשראי של ישראל. אני מסתכל בכאב על מה שקורה, למה אני צריך להיות קורבן אחרי שסיכנתי כל כך הרבה כסף?", אמר תשובה.

עידן וולס, יד ימינו של תשובה, אמר בראיון לגלי צה"ל כי "אם הממונה על ההגבלים העסקיים לא יאפשר לנו להחזיק במאגרי 'תמר' ו'לוויתן' - יוקר המחיה בישראל יעלה עוד". לדבריו, המהלך צפוי לייקר משמעותית את החיים כאן. "כמה משקעים זרים הגיעו למדינת ישראל במהלך השנים האחרונות אחרי שנמצאו התגליות? האם הייתה נהירה של משקיעים זרים אחרים שהגיעו לכאן?", שאל וולס, "התגליות האלה הן אלה שיוזילו את יוקר המחיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully