וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך הצליח פוטין לבלום את התרסקות הרובל

עדי בן ישראל

31.12.2014 / 0:38

סוכנות רויטרס דיווחה על "משקיפים" שהציב הבנק המרכזי הרוסי בחדרי המסחר של הבנקים הגדולים, שפוקחים עין אחר כל סוחר שיעז למכור רובל

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במהלך מסיבת העיתונאים השנתית במוסקבה. AP
ולידימיר פוטין/AP

רק לפני כשבועיים נראה היה שכלכלת רוסיה בדרך להתרסקות רבתי כאשר מטבע הרובל התמוטט לרמה של כ-79 רובל לדולר (באמצע דצמבר, במסחר התוך-יומי). אולם מאז התחזק הרובל בכ-33% ונסחר היום סביב 53 רובל לדולר.

כיצד הצליחה ממשלת רוסיה והנשיא ולדימיר פוטין לייצב כך את הרובל? מעבר לשני צעדים בולטים שעליהם דווח בהרחבה - הקפצת הריבית במשק ב-6.5% ל-17% ומתן הוראה לחברות האנרגיה הגדולות למכור דולרים ואירו ביתרות המזומנים שלהן ולקנות רובל - יש עוד דרך אחת בה פוטין הצליח לייצב את הרובל, ב"בסגנון של פעם".

לפני מספר ימים דווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי הבנק המרכזי ברוסיה "הציב מפקחים בחדרי המסחר של הבנקים הגדולים". המטרה היא לעקוב אחר פעילותם של סוחרי המט"ח הגדולים, שלפי הערכות בשוק לקחו חלק נכבד בהיחלשות הרובל שכן רבים מהם הצטרפו למגמה העולמית ומכרו רובל בעסקאות ספקולטיביות.

גורם בשוק המט"ח עימו שוחח "גלובס" מספר על בנקאי שאמר כי אותם מפקחים של הבנק המרכזי לא מתערבים במסחר ולא נותנים כל הוראות לסוחרים; כל מה שהם עושים זה לשבת בחדרי המסחר של הבנקים הגדולים כמשקיפים מהצד - ופשוט רושמים את שמותיהם של הסוחרים שמוכרים רובל. כנראה שברוסיה של פוטין, בה בשנים האחרונות נעלמו או נפגעו עיתונאים ואנשי אופוזיציה בדרכים שונות ולעתים מסתוריות, זה מספיק.

דולר מול רובל. גלובס
הדולר מול הרובל בחודש האחרון./גלובס

"מסתבר שחברות ומשקיעים שהם HNW (רש"ת: high net worth, קרי משקיעים עשירים - ע.ב.י) חוששים לקבל 'שיחה לא ידידותית' מגורמי ממשל. זה איום מספיק אפקטיבי עבור הרבה אנשים ברוסיה להפסיק למכור רובל", אומר אותו בנקאי.

עם זאת, הבנקאי מציין כי בעוד הצעדים הכוללים הללו של הממשל ברוסיה לייצב את הרובל הצליחו "לעצור את הפאניקה, כלל לא ברור אם התחזקות הרובל היא בת-קיימא".

בשוק המט"ח לא יודעים לאמוד את מידת האפקטיביות לאורך זמן של "ההגבלות הלא-רשמיות) בשוק המט"ח (כלומר ההוראה לחברות האנרגיה לקנות רובל וה"השגחה" על הסוחרים בחדרי המסחר הגדולים), ותוהים האם יגיע הרגע שבו הממשל הרוסי יצטרך להטיל "הגבלות רשמיות" על שוק המט"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully