וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר גוש האירו: נסללה הדרך להקדמת הבחירות ביוון

29.12.2014 / 13:05

מפלה לממשלה בההצבעה על בחירת נשיא - תשואת האג"ח ל-10 שנים קופצת ל-9%. הבחירות יוקדמו לסוף ינואר. החשש הגדול: הסקרים מנבאים ניצחון למפלגת "סיריזה" הקיצונית, שאיימה להוציא את יוון מגוש האירו

שביתה ביוון 7.2. 2012. Petros Giannakouris, AP
שביתה ביוון 7.2. 2012/AP, Petros Giannakouris

דרמה ביוון: הממשלה היוונית נכשלה היום בהצבעה מכרעת בפרלמנט ונסללה הדרך לבחירות מוקדמות בסוף ינואר שבהן עלולה לעלות לשלטון מפלת "סיריזה" הקיצונית שמאיימת לפרק את גוש האירו.

לפי דיווח ב-CNBC, ההצבעה היום בפרלמנט היווני על בחירת נשיא חדש נכשלה, מה שצפוי להוביל להקדמת הבחירות. בורסת יוון נופלת ב-11% והבורסות באיטליה ובספרד יורדות בכ-2% גם כן. תשואת האג"ח ל-10 שנים של ממשלת יוון עולה ביותר מ-70 נקודות בסיס לכ-9%.

ראש הממשלה המכהן אנטוניס סאמראס היה זקוק לתמיכה של 180 חברי פרלנט מתוך 300 הנציגים כדי שהמועמד מטעמו, סטאברוס דימאס, לשעבר נציב האיחוד האירופי, ייבחר לנשיאות. בסיבוב השני שנערך לפני כשבוע, סאמראס קיבל 168 קולות וכאמור גם היום הוא נכשל כשהשיג גם כן 168 קולות בלבד.

סאמראס אמר בעבר כי בחירות כלליות כעת הם "סכנה ממשית" ליוון. אנליסטים בשוק מציינים כי בחירות כלליות עלולות להצית מחדש את המשבר בגוש האירו. זאת משום שבמסגרתן עלולה להיבחר מפלגת השמאל - סיריזה, שמתנגדת לצעדי הצנע ומעוניינת לפתוח מחדש את המו"מ על החוב של יוון עם מוסדות האיחוד האירופי, תוך אפשרות לעזיבה של יוון את גוש האירו.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בוועידת פסגה של האיחוד האירופי בבריסל. 30 באוגוסט 2014. רויטרס
אירופה בהובלת גרמניה דורשת מיוון להמשיך את צעדי הצנע. אנגלה מרקל/רויטרס

כידוע, אירופה בהובלת גרמניה דורשת מיוון להמשיך בצעדי הצנע על מנת לקבל את המשך התשלומים בחבילת הסיוע שהיקפה עומד על 240 מיליארד אירו. צעדי הצנע הללו כמובן אינם פופולריים ביוון ודחפו אותה למיתון שנמשך 6 שנים. כעת, ניצחונה של סיריזה בבחירות מעמיד את המשך יישום הצנע וקבלת הסיוע בסכנה.

סקר דעת קהל שערך שלשום מכון אלקו הראה את סיריזה מובילה ביתרון של 3.3% על מפלגת הדמוקרטיה החדשה - פער צר יותר מאשר בסקר הקודם. לו נערכו הבחירות כעת, הייתה סיריזה זוכה ב-28.3% ומפלגת הדמוקרטיה החדשה של סמאראס ב-25%.

סקר אחר שערכה קאפה ריסרץ' מעניק לסיריזה 27.2% - יתרון של 2.5% על פני הדמוקרטיה החדשה, שהייתה זוכה ב-24.7%. לפי סקר זה, 58% מהבוחרים מתנגדים לעריכת בחירות כעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully