וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בשנת 2015 יימשכו העליות בוול סטריט?

יניב קוניס

31.12.2014 / 9:25

שנת ההשקעות 2014 מגיעה היום לקיצה עם גיליון ציונים מרשים במרבית האפיקים, ובראשם שוק המניות בארה"ב שסוגר עוד שנה שורית עם עלייה דו-ספרתית של כ-15%

סוחרים בבורסה בוול סטריט בניו יורק, אוגוסט 2014. AP
סוחרים בבורסה בוול סטריט בניו יורק, אוגוסט 2014/AP

שנת ההשקעות 2014 מגיעה היום (ד') לקיצה עם גיליון ציונים מרשים במרבית האפיקים, ובראשם שוק המניות בארה"ב שסוגר עוד שנה שורית עם עלייה דו-ספרתית של כ-15%. כנהוג בתקופה זו של השנה, התקשורת הכלכלית מפרסמת סיכומים ותחזיות לקראת שנת ההשקעות החדשה שבפתח, וכמדי שנה מרבית הסקרים צופים כי מה שהיה הוא שיהיה, דהיינו - המשך עליות בשוקי המניות גם ב-2015.

יתרה מכך, הרצף החיובי שחווינו בשווקים מאז המשבר הפיננסי מגביר עוד את תחושת האופטימיות בקרב המשקיעים, שמעגנים את ציפיותיהם בביצועי השנים האחרונות. מנגד, חשוב להדגיש כי באחרונה התגברו הקולות שקוראים למשקיעים להיזהר מפני הבאות. מי מהצדדים צודק? לצורך כך בחנו את נתוני העבר בוול סטריט, על מנת לנסות להבין את הפוטנציאל בשוק המניות האמריקאי בשנה הבאה.

זמן של מספרים

מניתוח הביצועים השנתיים של מדד S&P 500, המגובה בנתונים מתועדים משנת 1871 (כולל בגלגולו הקודם כמדד S&P Composite), עולה כי בסיכום 144 שנות פעילות מדד השוק האמריקאי סיים 105 שנים בעליות שערים (ראו גרף). מכאן שההסתברות מראש לשנה חיובית בשוק המניות בארה"ב היא 73%, מרשים לכל הדעות.

בתוך כך, הנתונים ההיסטוריים מלמדים, כי בחמישית מהמקרים התשואה השנתית במדד נעה בין 10%-20%, כפי שהייתה גם השנה. בחינה מעמיקה יותר מראה, כי בשני שלישים מהשנים הללו השוק המשיך לשנה נוספת של עליות. כלומר, מבחינה סטטיסטית יש יותר סיכוי שנראה עליות שערים גם בשנה הבאה.

התנהגות וול סטריט. גלובס
התנהגות וול סטריט/גלובס

כאן חשוב להדגיש את הסיטואציה המעניינת של שוק המניות בארה"ב בתחילת 2015. בשלוש השנים האחרונות נרשמו בו עליות דו-ספרתיות. לפיכך, בדקנו בנתוני העבר את התנהגות השוק בשנה שלאחר רצף כזה ומצאנו שישה תקדימים: בארבעה מהם גם השנה הרביעית התאפיינה בעלייה דו-ספרתית, שהייתה גבוהה מ-20%. במקרה נוסף סיים שוק המניות את השנה העוקבת בתשואה אפסית, ובמקרה אחר הוא חווה ירידה של 10% בשנה הרביעית.

על פניו, המספרים מעידים, כי לא רק שמירב הסיכויים שנראה את המשך המגמה החיובית בשווקים ב-2015, אלא שאנו צפויים לשנה של ביצועים מרשימים.

אבל כידוע, סטטיסטיקה לחוד ומציאות לחוד. לכן, נרצה להקדיש את המשך הטור לבחינת הגורמים המרכזיים, שלהערכתנו ישפיעו על החברות האמריקאיות בשנה הבאה, וישליכו על ביצועי שוק המניות בוול סטריט.

סביבת הריבית הנמוכה בעולם היטיבה עם החברות הגלובליות, ובפרט עם החברות האמריקאיות המבוססות, ואפשרה למרביתן להוזיל את עלויות המימון שלהן. ואכן, החברות ניצלו את העובדה כי האשראי בשווקים ניתן כמעט בחינם לצורך התייעלות מימונית, כלומר, הגדלת שורת הרווח באמצעות החלפת חוב יקר בזול. נציין כי השנה בוצעו בארה"ב גיוסי שיא בהיקף של קרוב ל-1.4 טריליון דולרים בשוק הקונצרני.

בנוסף, רמת המזומנים שהלכה ותפחה במאזני החברות, דחפה חלק ניכר מהן לבצע רכישה עצמית של מניותיהן (Buyback), פעולה נוספת שמשרתת את שורת הרווח בטווח הקצר. במקביל, מרבית החברות בארה"ב התייעלו תפעולית דרך העסקת כוח-אדם זול יחסית (עובדים צעירים ועובדים מעל גילאי 55) ומיקור פעילויות החוצה.

כתוצאה מצעדים אלה, החברות האמריקאיות הצליחו להגדיל ברבעונים האחרונים את שורת הרווח באופן משמעותי ביחס לעלייה בשורת ההכנסות, מצב שאינו יכול להתקיים לאורך זמן.

היום שאחרי

ואכן, נדמה שהחגיגה נמצאת לקראת סיום. מאז הפסקת התמיכה של הפד בשווקים באוקטובר, התגברו הציפיות בשוק להעלאת ריבית ראשונה של הבנק הפדרלי במהלך המחצית השנייה של 2015. ציפיות אלה כבר מגולמות בעקום התשואות, שעלה לכל אורכו בתקופה האחרונה. ההשלכה המרכזית של תהליך זה על החברות בארה"ב היא ייקור עלות גיוס החוב ומחזורו באופן שיכביד על רווחיהן העתידיים.

העלאת הריבית בפועל תגיע כתגובה לרצף מתמשך ומשכנע של אינדיקטורים חיוביים בכלכלה האמריקאית. באחרונה התבשרנו על התרחבות מרשימה של התוצר המקומי בשיעור של 5% ברבעון השלישי. מגמת הצמיחה בארה"ב צפויה להימשך גם בשנה הבאה, והיא כבר באה לידי ביטוי בהגדלת פעילותן של החברות והשקעותיהן במשק. בנוסף, בשבועות האחרונים התפרסמו שורה של נתוני מקרו חיוביים המצביעים על שיפור מתמשך בכלכלה.

בפרט, עולה כי שוק העבודה האמריקאי ממשיך לצבור תאוצה: חודש נובמבר הוא העשירי ברציפות שבו נרשמה תוספת של יותר מ-200 אלף משרות במשק - רצף שכמוהו לא נרשם בארה"ב מאז 1995. כעת זו רק שאלה של זמן מתי השיפור בתעסוקה יבוא לידי ביטוי בלחצים לעליית שכר באופן שישפיע על האינפלציה ועל רווחי החברות. בנקודה זו חשוב להדגיש, כי עליות שכר, על אף שהן מכבידות על הוצאות החברות, מחזקות מנגד את כוחו של הצרכן האמריקאי, שכידוע, נחשב למנוע צמיחה משמעותי בכלכלה המקומית.

בד בבד, הצרכנים בארה"ב זוכים באחרונה לסיוע מפתיע במצבם הכלכלי כתוצאה מקריסת מחירי הנפט בעולם; אלו מוזילים משמעותית את הוצאותיהם על דלק ומותירים בכיסם עודף ל"בזבוזים". מגמה זו תומכת גם בפעילותן של החברות על ידי הוזלת צד ההוצאות במשוואה.

לפני סיום, ראוי לתת את הדעת לאינדיקטור החשוב ביותר לניבוי ביצועי השוק קדימה - רמת התמחור שלו. נכון להיום, מכפיל הרווח במדד S&P 500 עומד על 18.5 - גבוה בהשוואה לממוצע ההיסטורי (16.6). אולם בחינה מעמיקה של ביצועי החברות בסיכום השנה החולפת, מלמדת כי התמחור הנוכחי רחוק מלהיות בועתי: העלייה במחירי המניות (כ-15% ב-2014) מתואמת, ככלל, עם העלייה ברווחי החברות השנה (כ-6%).

מכאן, כל עוד הפער בין המחירים בשוק לבין הרווחים יישמר ברמה סבירה ולא ייפתח משמעותית, הצמיחה הכלכלית בעולם, ובעיקר בארה"ב, צפויה להמשיך לתמוך בשוקי המניות ולהביא בסיכומו של דבר לעוד שנה של עליות שערים בשוק המניות האמריקאי.

*** הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי וחינוך פיננסי בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully