וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי ירסק המשבר הדמוגרפי את הכלכלה היפנית?

מארק אדומניס, פורבס

5.1.2015 / 8:38

כבר שנים ששיעור הילודה היפני נמצא בירידה, אך השנה נרשם שיא שלילי של כל הזמנים בפער שבין מספר המתים ומספר הנולדים שבארץ השמש העולה. יפן ניצבת בפני סכנה קיומית של מחסור בכוח עבודה, עד כה הצליחה הכלכלה לעמוד במשבר הדמוגרפי, אך לא לזמן רב

הר פוג'י מעל העיר טוקיו, יפן. ShutterStock
הר פוג'י מעל העיר טוקיו, יפן/ShutterStock

יפן עלתה לכותרות לאחרונה לאחר שרמת הילודה בה רשמה שיא שלילי של כל הזמנים. הפיננשיאל טיימס דיווח כי הפער בין מספר המתים ומספר הנולדים במדינה גדל בשנה האחרונה והציב את האוכלוסייה היפנית שהתכווצה ב-268 אלף איש, מול בעיה עתידית חמורה - העדר כוח עבודה צעיר.

לאתר פורבס ישראל

למעשה, כשמדבירם על דמוגרפיה, גרף אחד שווה יותר מאלף מילים. זה דבר אחד לומר שהילודה רשמה שיא שלילי היסטורי, ודבר אחר לגמרי לראות כיצד היא ירדה לאורך השנים ולהשוות אותה לערכים שהיו לפני 20 או 30 שנה. הירידה מתרחשת כבר זמן מה, אך מבט על הגרף מלמד עד כמה היא חמורה. מאז 1973, יפן לא רשמה אפילו שנה אחת בה שיעור הילודה היה גבוה מספיק על מנת שהאוכלוסייה תשמור על איזון. על אף שהנשים היפניות פוריות יותר ממה שהיו בעבר, הנשים הצעירות באוכלוסייה הן כה מועטות, עד שהעלייה בפוריות לא מספיקה על מנת לעמוד בקצב התמותה. זו הסיבה שיפן ידועה בהסתבכותה ב"מעגל המוות": הדמוגרפיה במצב כה רע במשך זה כה רב עד שנראה כי זה בלתי אפשרי לשנות את המסלול אליו נקלעה המדינה.

"ספירלת המוות" התחילה מאמצע שנות ה-70 ומאז היא אינה מראה שום סימני ההאטה - הירידה באוכלוסייה ב-2014 רשמה שיר חדש, אך נראה כי גם השיא הזה יישבר בשנה הבאה. בשלב הזה זה כמעט בלתי נמנע, ובכל חודש ינואר ב-20 או ב-30 שנה הקרובות הכותרות בעיתונים יעידו על שיא חדש ושלילי ביפן.

עד כה הכלכלה היפנית, ובייחוד שוק האג"ח הממשלתי הראו עמידות בפני הלחץ הדמוגרפי הרב - אך אין הדבר יכול להימשך לנצח. בשלב מסוים תצלול יפן בתוך ים של חובות שלא תוכל להחזיר בשום דרך מלבד הדפסת כסף נוסף: פשוט לא יהיו מספיק אזרחים יצרניים במדינה. בינתיים בתי הקברות ביפן מלאים בסוחרים בעלי תיאבון גדול לסיכון שהימרו נגד האג"ח הממשלתי בניסיון לפגוע בנקודת זמן הקריסה הצפויה ולא הצליחו. נראה כי עוד כמה מחזורים של כותרות מפחידות בעיתונים ("מספר הלידות בשפל של כל הזמנים") יעשו

  • עוד באותו נושא:
  • יפן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully