וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר ג'נרלי פרש מתפקידו; החברה רשמה מחיקה של 1.5 מיליארד יורו מתיק ההשקעות

עפרה שלו

15.9.2002 / 9:59

אנליסטים מעריכים כי פרישתו של גיאנפרנקו גוטי קשורה למאבק כוחות בין הנהלת חברת הביטוח הרביעית בגודלה באירופה לבין בעל המניות הגדול שלה, מדיובנקה



גיאנפרנקו גוטי פרש מתפקידו כיו"ר ג'נרלי האיטלקית, חברת הביטוח הרביעית בגודלה באירופה. גוטי פרש לאחר שג'נרלי רשמה מחיקה גדולה מהצפוי של 1.5 מיליארד יורו (1.46 מיליארד דולר) מתיק ההשקעות שלה. ג'נרלי, המחזיקה ב-64% ממגדל , מינתה במקומו את אנטואן ברנהיים, שכיהן כיו"ר החברה בשנים 1995-1999.



אף כי חברות הביטוח ידעו השנה תקופה קשה מאוד, נראה כי פרישתו של גוטי קשורה בעיקר ללחץ כבד שהפעיל בעל המניות הגדול ביותר של החברה, מדיובנקה. גוטי הוא היו"ר השלישי שהודח בלחץ הבנק בתוך 3 שנים, דבר המעיד על ההשפעה הרבה שישי למדיובנקה על חברת הביטוח, למרות העובדה כי החזקותיו בה אינן עולות על 13.6%.



מאבקי כוחות



אנליסטים מעריכים כי מינויו ופרישתו של גוטי משקפים את מאבק השליטה בין הנהלת ג'נרלי למדיובנקה. מינויו של גוטי ב-2001 התפרש כניסיון של ג'נרלי להפגין את עצמאותה מהבנק. באפריל שינתה את הגדרת תפקידו ליו"ר ללא סמכויות ניהוליות, דבר שעורר ספק לגבי כוחה. ניסונותיו החוזרים ונשנים של גוטי לבלום את השפעותיו של מדיובנקה הם שהביאו לבסוף לפרישתו.



במסגרת ניסונותיו לצמצם את השפעתו של מדיובנקה, התנגד גוטי למספר הצעות אסטרטגיות שהגיש הבנק לג'נרלי, בהן רכישת 10% מחברת ביטוח המשנה סוויס רה מלה פונדירה. מינויו של ברנהיים, בן 78, הוא סימן נוסף לכך שמדיובנקה מעוניינת בביו"ר שלא יערער על סמכותה.



מחיקה גדולה מהצפוי



כאמור, מחקה ג'נרלי 1.5 מיליארד דולר מהפורטפוליו שלה, ובעקבות כך הצטמצם הרווח הנקי שלה במחצית הראשונה של השנה ל-51 מיליון יורו, לעומת 724 מיליון יורו בתקופה המקבילה בשנה הקודמת. ג'נרלי לא תעמוד בתחזית שסיפקה בעבר לצמיחה של 10% ברווח הנקי בשנת 2002 ביחס לרווח הנקי ב-2001, שהסתכם ב-1.2 מיליארד יורו (1.17 מיליארד דולר).



אנליסטים צפו כי ג'נרלי תרשום מחיקה גדולה לנוכח התנאים הקשים בשוק הביטוח, למרות הגישה השמרנית בה היא נוקטת. אולם, התחזיות השחורה ביותר היתה כי ג'נרלי תמחק 1 מיליארד יורו. עתה אומרים האנליסטים כי המחיקה הגדולה, לצד חולשת ההנהלה, הופכות את מנייתה לבלתי אטרקטיווית. רבים מהם שוקלים להוריד את ההמלצה למניה.



בנק המזרחי



בתחילת החודש עלו הערכות כי ג'נרלי חידשה את המגעים לרכישת בנק המזרחי . על פי הערכות, ניהלה ג'נרלי מגעים לרכישת אחזקות קבוצת האחים עופר בבנק, אולם לא החליטה אם המהלך יתבצע ישירות על ידי ג'נרלי, או בשיתוף חברת הביטוח מגדל שבשליטתה.



המגעים התחדשו על רקע היערכות קבוצת האחים עופר לפצל את אחזקות האחים סמי ויולי עופר בין בניהם, כדי למנוע מאבקי ירושה במשפחה בעתיד. במסגרת המגעים ביניהם נמסר כי קיימת מחלוקת בין בני הדודים לגבי השאלה מי יקבל את אחזקות הקבוצה בבנק המזרחי.



בסוף 2001 ניהלה מגדל מגעים עם משפחת עופר לגבי האפשרות לרכישת השליטה בבנק. על פי הערכות, ג'נרלי החליטה להקפיא אז את המגעים לרכישת בנק המזרחי, בשל המיתון במשק ובכלכלה העולמית. מקורות המעורים במגעים בין הצדדים מסרו בתגובה כי "המגעים מעולם לא הופסקו, אך הם מתנהלים על אש קטנה".



ג'נרלי מחזיקה ב-64% מהונה של מגדל ואילו בנק לאומי מחזיק ב-20% מהון החברה. מגדל מחזיקה ב-9.5% מהון המניות של בנק לאומי. מגדל היא חברת הביטוח הגדולה בישראל ולאומי הוא הבנק השני בגודלו במשק. בנק המזרחי נשלט על ידי קבוצת ורטהיים-עופר שרכשה אותו מידי המדינה ב-1995. הבנק נחשב לרביעי בגודלו בישראל, ובשנה האחרונה הפגין את הביצועים הטובים מבין הבנקים הגדולים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully