וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

KPMG: שוק הפרסום לא יוכל לממן את הפעלת הערוצים המסחריים

הדר חורש

15.9.2002 / 10:07

למרות שצריכת החדשות בישראל גבוהה יחסית, הסיכוי לממן את ערוץ החדשות משוק הפרסום המקומי נראה נמוך



אחרי יום הכיפורים אמור שר התקשורת, ראובן ריבלין, להעניק בטקס צנוע את רישיון השידור לערוץ החדשות הייעודי - יותר משנה מאז זכתה חברת ישראל 10 במכרז ובכל הדיונים המשפטיים שגררה החלטת ועדת המכרזים. אם לא ישתבשו התוכניות, עתיד הערוץ החדש להתחיל בשידוריו בתחילת 2003. ניסיון העבר מלמד כי הערוץ שיעלה בסופו של דבר לשידור עשוי להיות שונה מאוד מכפי שתיכננו יוזמי המכרז על הערוץ.



מה שנראה לפני שנתיים כמו זכייה בהגרלה גדולה מסתמן בשנה האחרונה כנטל כלכלי בלתי אפשרי כמעט. ערוץ החדשות נועד להיות גרסה ישראלית של CNN, המשדר חדשות ואקטואליה סביב השעון. ישראל נראתה תמיד כספקית עולמית של חדשות, וגם צריכת החדשות בה היא גבוהה יחסית, אבל הסיכוי לממן את הערוץ משוק הפרסום המקומי נראה נמוך. ישראל 10 פתרה לעצמה חלק מבעיית הקיום בהסכם שחתמה עם ערוץ 10, לאספקת משדרי חדשות לערוץ 10. ואולם היא נכשלה בניסיון להתקשרות דומה עם הערוץ ברוסית, ועד היום לא ניגשה לקבל את הרישיון שבו זכתה להפעלת ערוץ חדשות עצמאי. במקום בקשה לקבלת הרישיון קיבלה מועצת הכבלים והלוויין רק בקשות להקלות שונות בהתחייבויות שנטלה על עצמה הזכיינית בעת קיום המכרז.



צוות אנליסטים של חברת הייעוץ KPMG סומך-חייקין, שסקר בתחילת השנה את מצב הערוצים המסחריים, הגיע למסקנה שלא יוכלו לפעול במסגרת הדרישות שהוצגו על ידי ועדות המכרזים. בכוונת משרד התקשורת ומועצת הכבלים להעניק רישיונות לשורת ערוצים מסחריים שימומנו באמצעות פרסומות. מלבד שני הערוצים הכלליים וערוץ החדשות יופעלו בקרוב ערוצים ברוסית ובערבית, ערוץ מוסיקה, ערוץ מורשת ישראל וערוצים נוספים.



מסיכום נתוני הדרישות של המכרזים שכבר פורסמו עולה כי סך דרישות ההשקעה מהערוצים המסחריים הוא 1.012 מיליארד שקל לשנה, כש-99% מההשקעה נדרשת מהערוצים הכלליים, ערוץ 2 וערוץ 10. לעומת זאת, הזכיינים התחייבו להשקעה גדולה יותר, של 1.36 מיליארד שקל. על מנת להרוויח מהפעלת הערוצים צריכים הזכיינים להשיג, להערכת האנליסטים, הכנסה של 1.84 מיליארד שקל לשנה.







אחת מהנחות היסוד של התוכנית העסקית שהגיש ערוץ 10 לבנקים ולמועצת הרשות השנייה היא ששוק הפרסום יגדל. להערכת KPMG, כדי שהערוצים החדשים יהיו רווחיים, שוק הפרסום המקומי צריך לגדול בשיעור של 75% בתקופה הקרובה. אך איש אינו מעריך כי השוק יגדל בעתיד הנראה לעין בשיעור דומה.



האנליסטים מציינים צעדים שיכולים לפתור את בעיית עודף הערוצים. אחת ההמלצות המעשיות שלהם היא מיזוגים בין המפעילים. על פי ניתוח זה אין הרישיון שתקבל השבוע ישראל 10 אלא עוד נכס בדרך למיזוג עם אחד הערוצים הקיימים. הגרסה הישראלית ל-CNN תמתין לזמנים טובים יותר, אם בכלל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully