וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אגף מכס ומע"מ נגד האחים עיני

אסף ברגרפרוינד

15.9.2002 / 10:25

החקירה נגד האחים עיני, שהורשעו בזיוף ובמכירה של חשבוניות פיקטיוויות בהיקף של 148 מ' ש', היתה המקיפה בתולדות אגף החקירות של המכס בתל אביב. היא כללה חיפוש בדירת מסתור בחולון, ניסיון בריחה ללונדון, משל מסתורי ואפילו מרדף



שופטת בית משפט השלום בתל אביב יהודית אמסטרדם דנה בשנים האחרונות בתיקי עבירות מס לא מעטים; אבל גם היא הופתעה מממדיה של תעשיית חשבוניות המס הפיקטיוויות, שבהפעלתה הרשיעה בשבוע שעבר את האחים מאיר ויצחק עיני.



האחים עיני הורשעו במרבית סעיפי כתב האישום שהגישה נגדם פרקליטות המדינה באמצעות עו"ד מירי כספי, מנהלת המחלקה לתיקים מיוחדים באגף מכס ומע"מ; מאיר עיני הורשע בזיוף ובמכירה של חשבוניות פיקטיוויות בהיקף של 100 מיליון שקלים. יצחק הורשע במכירה ובזיוף של חשבוניות פיקטיוויות בהיקף של 48 מיליון שקלים.



החקירה



החקירה נגד האחים עיני ותעשיית החשבוניות הפיקטיוויות שהפעילו היתה המקיפה בתולדות אגף החקירות של המכס בתל אביב. כמעט כל חוקרי האגף השתתפו בה.



היא החלה ב-96' בביקורת שגרתית למדי של אגף מע"מ בחברה שניהל יוסף עיני, אח נוסף במשפחת עיני. בביקורת התברר כי אף שיוסף טען כי החברה שבניהולו אינה פעילה, היא המשיכה לדווח למע"מ על עסקות - שיוסף התכחש להן. בירור קצר שערכו החוקרים בלשכת רשם החברות גילה כי בעלי החברה הם מאיר ויצחק עיני.



כשהחלה חקירת מע"מ, ניסה מאיר עיני להסתיר את ספרי החשבונות של החברה שבאמצעותה הוציא את החשבוניות הפיקטיוויות; הוא העביר אותם ממשרד מנהל החשבונות של החברה, יעקב שטיינר, לדירה בחולון. אלא שבחיפוש שערכו חוקרי מע"מ במשרדו של שטיינר, נמצא דיסקט הגיבוי של הנהלת החשבונות של החברה, וכך הצליחו החוקרים לשחזר את הפעילות החשבונאית הלא חוקית של החברה.



מאיר נעצר ביוני 96'; חוקרי מע"מ חיכו לו ליד הדירה בחולון שבה הסתיר את החומר החשבונאי. כשהגיע מאיר לדירה והבחין בחוקרים הממתינים לו, טען בפניהם כי איננו מאיר עיני - ונמלט. לאחר מרדף קצר הצליחו חוקרי האגף לתפוס את עיני.



אחיו יצחק הצליח להתחמק מחוקרי האגף במשך חודשים אחדים; בדרך כלל לן בבתים מזדמנים ולעתים אפילו במפעל. הוא נעצר לבסוף באולם היוצאים בנתב"ג, כשבידיו כרטיס טיסה ללונדון במחלקת העסקים של אל על - ובלי כרטיס טיסה בחזרה לתל אביב.



עד המדינה



סמוך לשחרורו ממעצר, נפגש יצחק עיני, ביוזמתו, עם מנהל החשבונות יעקב שטיינר; בפגישה הביע יצחק את כעסו על כך ששטיינר שיתף פעולה עם חוקרי מע"מ והעביר להם את הדיסקטים ובהם פירוט חשבונות החברה. שטיינר העיד כי מדבריו של יצחק אפשר היה להבין שאם יעביר אינפורמציה נוספת למע"מ, עלולים הוא ומשפחתו להיפגע.



בגין שיחה זו, ובגין ניסיונו לברוח ללונדון, הורשע יצחק, בנוסף לעבירות המס, גם בעבירות של איום וניסיון להימלט מאימת הדין כדי להכשיל חקירה המתנהלת נגדו.



אלא שמהכרעת הדין שכתבה השופטת אמסטרדם, ומחזיקה יותר ממאה עמודים, עולה כי הרשעת האחים עיני התבססה בעיקר על עדותו של צדוק לוי, שהיה עד מדינה בתיק, ופחות על שטיינר.



לוי היה ידידו של מאיר עיני וניהל עמו קשרי מסחר; כאשר נקלעה החברה שבבעלותו לקשיים כספיים, העמיד מאיר לרשותו ערבויות והלוואות. אלא שכאשר לא הצליח לעמוד בהחזר חובותיו למאיר, אף שמכר את דירתו ואת דירת אחיותיו ואביו, הסכים לוי לקחת חלק בפעילות מכירת החשבוניות הפיקטיוויות של האחים עיני, כדי להחזיר את חובו למאיר. "נעשיתי עבריין מכורח", העיד לוי במשפט. "מאיר נעשה עבריין מתוך רצון להשגת כסף קל".



בנק דיסקונט



במהלך המשפט הממושך (כתב האישום הוגש ב-97') והמורכב, העידו עשרות עדים, ועדויותיהם ממלאות אלפי עמודי פרוטוקול. אחד ההיבטים המעניינים של המשפט, היה מעמדם של האחים עיני בסניף שפירא של בנק דיסקונט , מעמד שהקל עליהם מאוד להפעיל את תעשיית החשבוניות המשגשגת.



"מילה של מאיר בטלפון, הספיקה בבנק כדי לעשות את מה שהוא ביקש", העיד לוי בחקירתו בבית המשפט; "אתה לא מכיר את הבנק הזה", המשיך, "הוא היה בנק גמיש מאוד, כמו מסטיק או פלסטלינה".



עדותו של לוי נתמכת גם בעדות חשב החברה; "מאיר היה מלך הסניף", העיד החשב. מעודותו של לוי עולה, כי הפקידים בסניף היו מאפשרים למאיר עיני ולו עצמו לקבל כספים במזומן תמורת צ'קים שהתקבלו עבור החשבוניות המזויפות, גם כשחתימת ההיסב עליהם לא היתה ממש ברורה.



מיכאל טולדו, הקופאי של הסניף, העיד אף הוא כי למאיר עיני היה מעמד מיוחד בבנק. לאחר שהחברה שבבעלותו הונפקה בבורסה, הוא היה פועל בכ-200 חשבונות בסניף, מושך ומפקיד כספים בחשבונות אלה כראות עיניו, וזאת גם כאשר בעל החשבון לא נכח בסניף.



גם אחיו של מאיר, יצחק עיני, העיד על ההתנהלות הכספית בסניף שפירא של דיסקונט. "בבנק הזה, בסניף הזה, היו יכולים להחתים אותך גם על נייר שאתה אסטרונאוט", סיפר, והוסיף כי "בבנק דיסקונט סניף שפירא היית יכול להיות בבית קברות, וגם אז היו מוצאים לך ניירות שחתמת שהשקעת". לסיכום אמר יצחק כי "היה מנהל בנק בסניף הזה, מאיר עיני".



מנהל סניף דיסקונט שפירא בתקופה האמורה, פיני מנחם, לא הוזמן לבית המשפט על ידי ההגנה כדי לסתור את הטענות הללו; השופטת אמסטרדם קבעה כי אי הבאתו מעידה על כך שעדותו מתיישבת עם הראיות המפלילות של התביעה. היא הוסיפה כי מאחר שההגנה לא היתה מרוצה מעדותו בתיק נוסף שנוהל נגד מאיר עיני בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בחשד לעבירות על חוק ניירות ערך, היא בחרה שלא להזמינו.



השופטת



השופטת אמסטרדם פירסמה את הכרעת הדין בתיק נגד האחים עיני ב-10 בספטמבר, אמנם 5 שנים לאחר שהוגש נגדם כתב האישום, אבל פחות מחודשיים לאחר שעורכי הדין בתיק הגישו את סיכומיהם.



לאור עשרות העדויות ואלפי עמודי הפרוטוקול שהצטברו בתיק, אפשר היה לחשוב שבין הסיכומים לפרסום הכרעת הדין יחלפו יותר מחודשיים, אך השופטת אמסטרדם הפתיעה והגישה אותה בתוך זמן קצר. האחים עיני היו אולי מוכנים שתתעכב.



זיוף ומכירת חשבוניות כמשל



צדוק לוי, עד המדינה בתיק, נעצר בתחילת חקירתם של האחים עיני אבל במשך שבועיים שמר על זכות השתיקה - עד שחתם על הסכם עד המדינה. מעדותו של ראש מדור החקירות במע"מ, יואב גיספן, עולה כי המו"מ לחתימת ההסכם, שהתנהל עם ע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully